کد خبر: 71510
A

جعفر کاشانی که بود؟

جعفر کاشانی، پیشکسوت باشگاه شاهین و پرسپولیس تهران، در سن 76 سالگی درگذشت. او فوتبالش را از تیم شاهین تهران آغاز کرد. کاشانی به همراه دیگر بازیکنان شاهین بعد از انحلال این باشگاه در سال 1346 به پرسپولیس رفت و فوتبالش را در این باشگاه به پایان رساند.

جعفر کاشانی که بود؟
به گزارش دیده بان ایران، جعفر کاشانی، پیشکسوت باشگاه شاهین و پرسپولیس تهران، در سن 76 سالگی درگذشت. او فوتبالش را از تیم شاهین تهران آغاز کرد. کاشانی به همراه دیگر بازیکنان شاهین بعد از انحلال این باشگاه در سال 1346 به پرسپولیس رفت و فوتبالش را در این باشگاه به پایان رساند.

 

کاشانی 38 بازی برای تیم ملی فوتبال ایران انجام داد و به همراه تیم ملی ایران توانست قهرمانی جام ملت‌های آسیا و حضور در المپیک مونیخ را تجربه کند. او کارمند سیاسی وزارت امور خارجه بود و مدتی هم به عنوان کاردار و سرکنسول و سفیر ایران در کشورهای انگلستان، آلمان، سوریه و امارات فعالیت کرد.

 

جعفر کاشانی

 

آغاز فوتبال جعفر کاشانی با شاهین

 

برخلاف اکثر بازیکنان وقت شاهین که بر اساس سلسله مراتب باشگاه، بازیکنان ابتدا می‌بایست به عضویت تیم‌های پایه شاهین (پولاد، داریوش، دماوند و...) درمی‌آمدند و پس از گذراندن مراحل مختلف در صورت کسب رضایت مربیان برای حضور در تیم اول شاهین معرفی می‌شدند، جعفر کاشانی توسط عباس اکرامی، بنیان‌گذار باشگاه شاهین، از مسابقات آموزشگاه‌ها انتخاب شد.

 

جعفر کاشانی در خاطراتش درباره پیوستن به شاهین گفته بود: «من دبیرستان ناصر خسرو می‌رفتم و سر راه بازگشتم از جلوی زمین شماره 3 می‌گذشتم که بعضی روزها بچه‌های شاهین در آن تمرین می‌کردند. بهزادی، دهداری، شیرزادگان و.... من همیشه به تماشای تمرین آنها می‌رفتم یک روز در حالی‌که در کنار زمین شماره 3 مشغول تماشای تمرین بچه‌ها بودم دکتر اکرامی مرا صدا زد و گفت: «بابا جون دلت می‌خواد بیای باشگاه شاهین بازی کنی؟» از اینکه او مرا می‌شناسد و می‌داند بازی می‌کنم حیرت کردم. بعدها دریافتم که بازی مرا در مسابقات آموزشگاه‌ها دیده است. من که شنیدن چنین پیشنهادی را باور نداشتم بی‌درنگ قبول کردم اما او جمله‌ای دیگر نیز به من گفت که همیشه آویزه گوشم کردم. دکتر گفت: «بابا جون، آنقدر خوب بازی کن که خودشون بیان دنبالت.» از آن روز دیگر همه چی در زندگیم تغییر کرد چرا که برای من رؤیای فوتبال با همه وسعتش آغاز شد…»

 

جعفر کاشانی

 

کاشانی در سن 20 سالگی به تیم شاهین پیوست. او در اولین بازی‌اش که یک بازی دوستانه بود به مصاف تیم شاهین خرمشهر رفت. اما اولین بازی رسمی کاشانی برای شاهین مقابل راه‌آهن بود. کاشانی در سال 1344 اولین قهرمانی‌اش را با شاهین جشن گرفت.

 

سال 1346 باشگاه شاهین تهران منحل شد و جعفر کاشانی به همراه حسین کلانی و همایون بهزادی و تعدادی دیگر از بازیکنان شاهین به پرسپولیس پیوستند. اولین حضور او با پیراهن پرسپولیس به یک دیدار دوستانه برابر تاج در روز 16 فروردین 1347 برمی‌گردد.

 

دروازه‌بانی جعفر کاشانی در پرسپولیس

 

سال 1347، در بازی پرسپولیس و عقاب به دلیل قهر عزیز اصلی و غایب بودن هادی طاووسی درون دروازه پرسپولیس ایستاد و پرسپولیس توانست در این بازی با نتیجه پنج بر صفر پیروز شود.

 

جعفر کاشانی

 

کاشانی شاهد پیروزی تاریخی پرسپولیس برابر رقیب سنتی

 

16 شهریور سال 1352 یک اتفاق نادر در فوتبال ایران رخ داد؛ پرسپولیس برابر استقلال قرار گرفت و توانست با 6 گل این تیم را شکست دهد. شکستی که برای همیشه در تاریخ باشگاه استقلال ثبت شد و باعث شد هواداران پرسپولیس بتوانند برای رقیب سنتی خود کری بخوانند. جعفر کاشانی یکی از بازیکنانی بود که در آن برد خاطره انگیز در میدان حاضر بود.

 

حضور در تیم ملی ایران

 

سال 1343 جعفر کاشانی به تیم ملی دعوت شد، اما همیشه روی نیمکت تیم ملی می‌نشست. برخلاف بازی‌های خوبی که در تیم شاهین به نمایش می‌گذاشت، مربیان تیم ملی او را در ترکیب اصلی قرار نمی‌دادند. او در همین رابطه گفته بود: «در تیم ملی همیشه رزرو بودم و به من اجازه ورود به بازی را نمی‌دادند و می‌گفتند اگر می‌خواهی در تیم ملی بازی کنی، باید عضو باشگاه دارایی شوی؛ اما من همیشه روی رنگ پیراهن باشگاه و نام آن تعصب داشتم و دارم، چگونه می‌توانستم؟ چاره‌ای نداشتم، باید صبر می‌کردم تا بالاخره نوبت نیز به من برسد.»

 

27 آذر روز خداحافظی با فوتبال

 

چهارشنبه 27 آذر 1353 جعفر کاشانی با بازوبند کاپیتانی پرسپولیس پا به میدان می‌گذارد تا سرخپوشان آخرین دیدار فصل را برابر تاج رقیب سنتی برگزار کنند. مسئولان ابتدا با خداحافظی او مخالفت می‌کنند، اما با اصرار کاشانی مجبور به پذیرش این خواسته می‌شوند. پرسپولیس در این بازی تاج را با نتیجه 2 بر یک شکست می‌دهد تا جعفر کاشانی مدافع مستحکم آن روزهای فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس در آخرین گام نیز پیروز میدان باشد.

 

جعفر کاشانی

 

مدیریت باشگاه شاهین و پرسپولیس

 

جعفر کاشانی بعد از انقلاب با تلاش فراوان توانست باشگاه شاهین را دوباره احیا کند و بعد از مدتی هم مدیرعامل این باشگاه شد. او البته رئیس هیات‌مدیره پرسپولیس هم بود و در سال‌های اخیر توانست با پرسپولیس قهرمانی‌های زیادی به دست آورد.

 

افتخارات جعفر کاشانی در فوتبال ایران

 

کاشانی با تیم شاهین تهران یک بار قهرمان باشگاه‌های تهران شد و یک بار هم جام حذفی را بالای سر برد. او با پیکان تهران نیز توانست قهرمان باشگاه تهران شود و جام دوستی را با این تیم بالای سر برد. کاشانی با پرسپولیس هم یک بار قهرمان جام تخت جمشید شد و یک نایب قهرمانی به دست آورد. او همچنین با تیم ملی به المپیک مونیخ صعود کرد و توانست حضور در این رقابت‌ها را تجربه کند. قهرمانی در بازی‌های آسیایی و جام ملت‌های آسیا از دیگر افتخارات جعفر کاشانی با تیم ملی ایران به شمار می‌رود.

 

افتخارات جعفر کاشانی در یک نگاه

 

  • قهرمان آموزشگاه‌های تهران 1342
  • قهرمان جام حذفی تهران با تیم شاهین 1342
  • قهرمان باشگاه‌های تهران با تیم شاهین 1344
  • قهرمان باشگاه‌های تهران با تیم پیکان در سال 1348
  • قهرمان جام دوستی با تیم پیکان در سال 1348
  • قهرمان جام منطقه‌ای با تیم پرسپولیس در سال 1350
  • قهرمان جام تخت جمشید با پرسپولیس در سال 1352
  • نایب‌قهرمان جام تخت جمشید با پرسپولیس در سال 1353
  • قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال‌های 1347 و 1351
  • قهرمان جام منطقه‌ای با تیم ملی ایران در سال 1349
  • صعود به المپیک مونیخ با تیم ملی ایران در سال 1351
  • حضور در جام‌جهانی کوچک با تیم ملی ایران در سال 1351
  • حضور در المپیک مونیخ با تیم ملی ایران در سال 1351
  • قهرمانی در بازی‌های آسیایی با تیم ملی ایران در سال 1353

اعتمادآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر