کد خبر: 71517
A

علی کفاشایان: با زورگویی حق پخش تلویزیونی را ندادند/ هنوز دارم تبعات پیگیری حق پخش فوتبال را می دهم

وجدان من پیش خودم راحت است که هیچ تخلفی نکرده ام. مثل این می ماند که چیزی را فروخته ایم و پولش را نداده اند. این مسائل ممکن است در هر فدراسیونی ایجاد شود و چیز عجیبی نیست. نمی دانم کمیته اخلاق با چه نیتی علیه من رای صادر کرد. اینکه چه شد این رای را هم رسانه ای کردند را نمی دانم.

علی کفاشایان: با زورگویی حق پخش تلویزیونی را ندادند/ هنوز دارم تبعات پیگیری حق پخش فوتبال را می دهم

رئیس و نایب رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با بیان اینکه وضعیت فوتبال هر روز بدتر می‌شود، گفت: نمی‌دانم کمیته اخلاق با چه نیتی علیه من رای داد ولی وجدانم پیش خودم راحت و سرم بالا است.

به گزارش دیده بان ایران؛ علی کفاشیان با سابقه حدود ۴۰ سال فعالیت در ورزش، آذرماه سال گذشته و بعد از بالاگرفتن بحث قانون بازنشستگان از کار در فدراسیون فوتبال استعفا کرد. آخرین روزها و ماه های کاری کفاشیان سرپرستی کمیته فوتسال بود.

کفاشیان حتی در روزهای بازنشستگی و دور از فوتبال خبرساز بود. کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال چند ماه پیش اعلام کرد کفاشیان در پرونده معروف به ام.پی.سیلوا ۵ سال از فعالیت های فوتبالی محروم است.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در گفتگو با  مهر، این حکم کمیته اخلاق را تبعات پیگیری های حق پخش تلویزیونی در دوران فعالیتش دانست و تاکید کرد که آن پیگیری تبعات دیگری هم برایش داشته که فعلا قادر به گفتن آن نیست

*روزهای بعد از استعفایتان از فدراسیون فوتبال چطور سپری می شود؟

- علی کفاشیان: من از سال ۱۳۵۸ در ورزش بودم و فکر می کنم بعد از گذشت ۴۰ سال لازم بود که استراحت کنم و به کارهایم برسم. علاوه بر ورزش شخصی، سفر زیارتی به کربلا هم می روم. همچنین در مسجد محله هم فعال هستم و تابستان برنامه های فرهنگی و ورزشی برای جوان ها گذاشته بودیم. هرجا بتوانم، خدمت می کنم و اینطور نیستم که خانه نشین باشم.

* آیا با فدراسیون فوتبال و مهدی تاج در ارتباط هستید؟

- اگر مشورتی بخواهند یا سئوالی داشته باشند در خدمت هستم و گهگاهی تماسی صورت می گیرد.

* کمک و سئوالات مهدی تاج از شما در ارتباط با چه موضوعی بوده است؟

- درباره مسائل مختلف از جمله کنفدراسیون فوتبال آسیا و اینکه در AFC چه صحبت هایی انجام بشود بهتر است. درباره مسائل فدراسیون و مسائل مدیریتی هم سئوالاتی بود و بنده تجربه ام را در اختیارشان گذاشتم. به هر حال با آقای تاج دوست هستیم و هر کاری از دستم بر بیاید انجام می دهم.

* در دوران بازنشستگی، فوتبال را دنبال می کنید؟

- اگر وقت داشته باشم بعضی از بازی های اروپایی و لیگ ایران را تماشا می کنم؛ البته تا جایی که برسم. مثلا همین دیشب بازی های لیگ قهرمانان اروپا را تماشا کردم.

* این روزها فوتبالمان از نظر مالی و فرهنگی شرایط خوبی ندارد. آیا در جریان اتفاقاتی که در لیگ برتر می افتد، هستید؟

- مشکلی که ما در فوتبال داشتیم، حل نشده است. حال فوتبال اصلا خوب نیست و روز به روز بدتر می شود. هر چیزی در فوتبال سر جایش نیست.

* منظورتان از اینکه همه چیزی سر جایش نیست، چیست؟

- تا وقتی که باشگاه ها حق پخش تلویزیونی نگیرند، اوضاع روز به روز بدتر می شود. تمام شرایطی که الان در فوتبال هست را بنده قبلا حس کرده ام. گاهی اوقات به باشگاه های پرطرفدار آمپول و مُسکن می زنند ولی این به درد فوتبال نمی خورد چون حق واقعی اش را نمی دهند. همان موقع ما جلوی تلویزیون هم ایستادیم و دوربین ها را به ورزشگاه راه ندادیم ولی با زورگویی تمام نگذاشتند کار را خوب پیش ببریم و حق فوتبال را ندادند. با این وضعیت افتخارات و عناوین خود را در فوتبال آسیا از دست می دهیم. الان هم زور فدراسیون بیشتر از این نمی رسد. تغذیه فوتبال از باشگاه ها و حق پخش است و تا این مسئله قوی نشود، نمی توان پیشرفت کرد.

* چقدر فدراسیون فوتبال را در عدم حل این مشکل مقصر می دانید؟

- اصلا تقصیر فدراسیون نیست چون حق پخشی در کار نیست. وقتی هم حق پخش نباشد باشگاه ها نمی توانند در بخش پایه یعنی نوجوانان، جوانان و امید فعالیت کنند. بنابراین ۹۰ درصد فعالیت باشگاه ها در تیم بزرگسالان خلاصه می شود. حالا شاید دو بازیکن جوان هم پیدا شوند که خوب باشند. احتمالا به آنها هم بازی نمی دهند. با این وضعیت توقع نداشته باشید وضعیت فوتبال بهتر شود چون ۷۰ درصد منابع درآمدی باشگاه ها یعنی حق پخش به آنها تعلق نمی گیرد. به نظرم با این وضعیت فدراسیون تا همینجا هم هنر کرده که فوتبال را نگه داشته است!

* در زمان ریاست شما در فدراسیون، مذاکرات و رایزنی های زیادی برای حل مشکل حق پخش صورت گرفت و حتی شما بارها تهدید کردید دوربین های تلویزیونی را به ورزشگاه ها راه نمی دهید. مشکل دقیقا کجا بود که این پیگیری شما به نتیجه نمی رسید؟

- من هنوز هم دارم تبعات همان جلسات را پس می دهم! باید بگویم زور فدراسیون کم است. جلساتی در وزارت کشور هم تشکیل شد و همه دیدند حق با فدراسیون است ولی زورمان به صدا و سیما نمی رسید. الان صدا و سیما برای خرید بازی های خارجی پول می دهد ولی حق مسابقات داخلی را پرداخت نمی کند. نمی دانم شاید صدا و سیما هم تقصیری نداشته باشد و مسئله چیز دیگری باشد اما همه می دانند که صدا و سیما تبلیغات زیادی از کنار فوتبال دارد و باید سهمش را بدهد.

* در گذشته فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ قصد داشت حق پخش را به شبکه های خارجی بدهد و بحث شبکه های قطری هم مطرح بود. آیا مذاکرات جدی بود یا در حد حرف و شعار باقی ماند؟

- بله ما مذاکراتی داشتیم از جمله با شبکه الجزیره که حق پخش فوتبال را به آنها بدهیم ولی در راس این شبکه ها، کشورهای اروپایی قرار داشتند که رغبتی نشان نمی دادند. پیشنهاد مالی آنها خوب بود ولی در نهایت آنها رغبتی نشان ندادند.

* در هفته های گذشته و بعد از بازگشت تیم امید از ازبکستان، حاشیه های مختلفی دامن تیم فرهاد مجیدی را گرفته است. آیا در جریان اتفاقات تیم امید قرار دارید؟

- قبلا گفتم که تا وقتی باشگاه ها در رده های پایه و امید سرمایه گذاری نکنند، فوتبالمان درست نمی شود. فرهاد مجیدی که نمی تواند از خارج بازیکن بیاورد. باشگاه ها در رده های پایه سرمایه گذاری نمی کنند و فوتبالمان «باری به هر جهت» شده است. باشگاه ها بازیکنان زیادی در رده پایه ندارند. اگر هم بازیکنی باشد که تیم ها آنها را به مجیدی نمی دهند.

* منظور از سئوال قبل اختلافاتی است که در تیم امید وجود دارد؛ بویژه اختلاف فرهاد مجیدی با حمید استیلی که حتی روز گذشته نامه شیعی عضو هیات رئیسه فدراسیون به کمیته فنی را در پی داشت.

- خیر در جریان این مسائل نیستم.

* آخرین بخش کاری شما پیش از استعفا، در فوتسال بود. چه برنامه ها و چشم اندازی برای فوتسال مدنظر داشتید و چقدر از اهدافتان محقق شد؟

- در فوتسال دنبال این بودیم که اسپانسر و تبلیغات خوبی بگیریم و پولی به باشگاه ها تزریق کنیم. ۸۰ تا ۹۰ درصد تیم های فوتسال ما خصوصی هستند و مشکلاتی دارند. متاسفانه تلویزیون برای فوتسال هم با ما همکاری نکرد. وقتی استعفا کردم، پخش تلویزیونی فوتسال بهتر شد. نمی دانم؛ شاید هم از من خوششان نمی آمد. الان باید در فوتسال اسپانسر گرفته شود و جدی تر کار کنند. ما سعی کردیم عناوین و افتخارات آسیایی و جهانی را حفظ کنیم. کشورهای دیگر هر روز در حال کار و برنامه ریزی هستند و در فوتسال قوی تر می شوند. زنگ خطر برای فوتسال به صدا در آمده است. مسائل دیگری هم هست مثل لژیونر شدن بازیکنان فوتسال که باید آنقدر شرایط فوتسالمان خوب باشد که بازیکنان به تیم های خارجی نروند. فوتسال بانوان هم باید حمایت شود و برنامه ریزی و اردوهای آنها متوقف نشود.

* البته ملی پوشان فوتسال در زمان حضور شما هم پاداش های قهرمانی خود را دریافت نکردند.

- فدراسیون فوتبال مشکلات مالی زیاد داشت و الان هم این مشکلات ادامه دارد.

* بخش عمده ای از مطالبات فدراسیون فوتبال ایران در فیفا مسدود شده است. آیا اگر شما الان رئیس فدراسیون بودید راهکاری برای آزادسازی پول بلوکه شده داشتید؟

- خیر راهکاری نداشتم! همان زمان دنبال راهکارهای مختلف رفتیم ولی نتیجه ای نداشت.

* کمیته اخلاق چند ماه پیش شما و عباس ترابیان را در پرونده معروف به شرکت ام پی سیلوا، به ۵ سال محرومیت از فعالیت فوتبالی محکوم کرد که شما هم به کمیته استیناف شکایت کردید. موضوع جدیدی از آن پرونده باقی مانده است که بخواهید بگویید؟

- وجدان من پیش خودم راحت است که هیچ تخلفی نکرده ام. مثل این می ماند که چیزی را فروخته ایم و پولش را نداده اند. این مسائل ممکن است در هر فدراسیونی ایجاد شود و چیز عجیبی نیست. نمی دانم کمیته اخلاق با چه نیتی علیه من رای صادر کرد. اینکه چه شد این رای را هم رسانه ای کردند را نمی دانم.

* می تواند تبعات همان اقداماتی باشد که در بالا اشاره کردید؟

- بله، تبعات دیگری هم هست که فعلا چیزی درباره اش نمی گویم! به هر حال وجدانم پیش خودم راحت است و سرم بالا است. حساب های ما در فدراسیون فوتبال یکسال و نیم توسط نهادهای نظارتی بررسی شد و حتی یک مورد تخلف هم پیدا نکردند.

* عده ای معتقدند کفاشیان آدم سالم و ساده ای است ولی اطرافیان او از سادگی اش سوء استفاده می کنند. چقدر با این موضوع موافق هستید؟

- خیر اینطور نیست. همیشه وقتی با یک جمع کار می کنید اختلاف سلیقه هست ولی من مراقب بودم. ۴۰ سال در ورزش مدیریت کردم. جاهایی بودم که امکاناتش به مراتب از فوتبال هم بیشتر بود. از سطح معاونت تا دبیر کل کمیته المپیک و سرپرست فدراسیون های مختلف کار کردم.حقم نبود که در پایان خدمتم این فضا را برایم ایجاد کنند. اینها تبعات چیزهایی است که نمی شود چیزی درباره اش گفت.

* حدود یک دهه در فوتبال ایران کار کردید. بزرگترین میراثتان برای فوتبال کشور را چه می دانید؟

- ساخت و ساز ها، ساختمان هایی که داشتیم، ایجاد زیر ساختها و نتایج خوبی که گرفتیم همه اش می تواند میراث باشد. ما یک تیم بودیم و همه با هم جلو رفتیم./ مهر

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر