کد خبر: 7246
A

۱۱ سنگ کلیه از بدن یک بیمار در هرمزگان خارج شد

برای نخستین بار در استان هرمزگان عملPCNL (خروج سنگ های کلیه) با بی حسی اسپاینال (بی حسی از ناحیه کمر) در مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس انجام شد و طی آن 11 سنگ از بدن بیمار خارج شد.

۱۱ سنگ کلیه از بدن یک بیمار در هرمزگان خارج شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، متخصص ارولوژی مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس در خصوص این جراحی به خبرنگاران اظهار داشت: تا پیش از این انجام عمل PCNL در این مجتمع همراه با بیهوشی عمومی بود.

دکتر شهرام رزمجو افزود: بیمارانی که بنا به دلایل مختلف از جمله بیماری های قلبی و ریوی ،کهولت سن و دیگر شرایط امکان انجام بیهوشی عمومی برای آنها نبود جهت انجام این عمل با روش بی حسی موضعی به خارج از استان ارجاع می شدند که انجام این عمل در خارج از استان نیز تنها در چند مرکز محدود در کشور انجام می گردید.

وی ادامه داد: در مورد اخیر،با توجه به این که برای بیمار به دلیل مشکلات ریوی امکان بیهوشی عمومی وجود نداشت و شرایط بیمار پرخطر محسوب می گردید و همچنین بیما شرایط انتقال به خارج از استان را نیز نداشت با همکاری پزشک بیهوشی برای نخستین بار در هرمزگان بیمار تحت عمل PCNL با بی حسی موضعی قرار گرفت.

این متخصص ارولوژی بیان داشت: طی این عمل که حدود دو ساعت به طول انجامید 11 سنگ به ابعاد نیم تا یک سانتی متری از کلیه چپ بیمار خارج شد.

وی در خصوص مزیت انجام عمل PCNL با بی حسی موضعی نسبت به انجام این عمل با بیهوشی عمومی گفت: مهمترین مزیت آن نداشتن عوارض بیهوشی عمومی و کاهش مدت زمان بستری بیمار است که برای بیمارانی که شرایط تحمل بیهوشی عمومی را ندارند بسیار کاربردی می باشد .

دکتر رزم جو بیان داشت: در این روش تکنیک جراحی بسیار مهم است و پزشک باید در مدت زمان کمتر از دو ساعت عمل را به انجام برساند که خوشبختانه عمل این بیمار با موفقیت کامل انجام شد.

در روش جراحی بسته کلیه یا به عبارتی PCNL تنها یک برش کوچک دو سانتی در زیر دنده شماره 12 ایجاد شده و با دستگاه مخصوص وارد کلیه شده و سنگ ها تیکه تیکه و سپس خارج می گردد که به نسبت روش جراحی بازکه یک برش 20 سانتی روی شکم بیمار ایجاد می شد و بعد از پاره کردن پوست و احشای داخلی سنگ های کلیه خارج می شد بسیار ارزشمند تر بوده و عوارض کمتری به همراه دارد.

منبع: خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر