کد خبر: 74600
A
امیررضا واعظ آشتیانی:

فوتبال ایران از سوءمدیریت رنج می‌برد/ مدیران فوتبال با مفهوم برنامه‌ریزی غریبه هستند/ مدیر یک روزنامه زرد حالا مدیر فوتبال ایران است/ فوتبال با ابوالمشاغل‌ها به موفقیت نمی‌رسد/ باندبازی بخشی از مجمع فدراسیون را فرا گرفته است

یک مدیر فوتبالی گفت: مشکلات امروز فوتبال ایران به دلیل سوءمدیریتی است که در فدراسیون فوتبال ایران و زیرمجموعه‌های آن وجود دارد.

فوتبال ایران از سوءمدیریت رنج می‌برد/ مدیران فوتبال با مفهوم برنامه‌ریزی غریبه هستند/ مدیر یک روزنامه زرد حالا مدیر فوتبال ایران است/ فوتبال با ابوالمشاغل‌ها به موفقیت نمی‌رسد/ باندبازی بخشی از مجمع فدراسیون را فرا گرفته است

به گزارش دیده بان ایران، هفته سیزدهم لیگ برتر فوتبال ایران به‌ زودی برگزار می‌شود، اما هستند تیم‌هایی که هنوز 10 بازی در لیگ انجام داده‌اند. بازی‌های لیگ برتر به دلایل مختلف به تعویق افتاده و همین موضوع باعث شده صدای باشگاه‌ها و مربیان بلند شود و از نحوه برنامه‌ریزی لیگ برتر گلایه کنند.

 

آلودگی هوا، دلیل لغو بازی‌های لیگ

 

2 بازی لیگ برتر در هفته دوازدهم به دلیل آلودگی هوای تهران لغو شد در حالی‌ که در همان شرایط بازی‌های لیگ یک فوتبال ایران برگزار شد. هوای شهر اصفهان‌ هم دست‌کمی از تهران نداشت، اما دیدار حساس سپاهان برابر استقلال برگزار شد و حالا برخی این سوال را مطرح می‌کنند که چگونه بازی‌های لیگ برتر در تهران لغو می‌شود اما بازی‌های لیگ یک برگزار می‌شود؟ و چرا آلودگی هوا در اصفهان موجب لغو بازی نمی‌شود؟ چه فرقی بین بازیکنان لیگ برتر و لیگ یک وجود دارد؟ اگر شرایط برای برگزاری بازی وجود ندارد، تمام بازی‌های فوتبال در شهر تهران باید لغو شوند نه اینکه تنها 2 بازی مشمول این قانون باشند.

 

اردوی تیم ملی، دلیل اصلی لغو بازی‌های لیگ

 

یکی دیگر از دلایل لغو بازی‌های لیگ، حضور بازیکنان برخی از تیم‌ها در اردوی تیم ملی بود. اما چرا سازمان لیگ بازی‌های لیگ را همزمان با اردوهای تیم ملی تعیین کرده تا تیم‌ها نتوانند از بازیکنان خودشان استفاده کنند و به همین خاطر زمان بازی‌ها تغییر کند؟ سازمان لیگ نمی‌توانست تاریخ بازی‌های لیگ را کمی دقیق‌تر تنظیم کند تا چنین مشکلی گریبان باشگاه‌های ایرانی را نگیرد؟

 

اعتراضات ایران، عامل دیگر تعطیلی لیگ

 

ایران در روزهای گذشته شاهد اعتراض مردم به گرانی بنزین بود، همین اتفاق هم باعث به تعویق افتادن بازی‌های لیگ شد. اما آیا واقعاً باید بازی‌های لیگ لغو می‌شد؟ در تیرماه سال 1378 و در اوج وقایع کوی دانشگاه، فدراسیون فوتبال دربی تهران را برگزار کرد و هیچ مشکلی هم پیش نیامد. شاید با تدبیری بهتر می‌شد از لغو بازی‌ها در هفته دهم جلوگیری کرد.

 

تاخیر در لیگ به علت آماده کردن زیرساخت‌ها

 

لیگ نوزدهم با تاخیری یک‌ماهه آغاز شد و فدراسیون فوتبال هم دلیل اصلی آن را به‌روزرسانی زیرساخت‌ها در فوتبال ایران اعلام کرد. اما با گذشت 12 هفته از برگزاری لیگ برتر شاهد هستیم که هیچ تغییری در نحوه برگزاری بازی‌ها رخ نداده و شرایط حتی بدتر از گذشته هم شده است.

 

مدیریت، یک مغازه نیست

 

امیررضا واعظ آشتیانی، مدیر اسبق باشگاه استقلال، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره دلیل به تعویق افتادن بازی‌های لیگ برتر گفت: مشکلات امروز فوتبال ایران به دلیل سوءمدیریتی است که در فدراسیون فوتبال ایران و زیرمجموعه‌های آن وجود دارد. عده‌ای هنوز معنی مدیریت را نمی‌دانند. فکر می‌کنند مدیریت مانند مغازه‌ای است که افرادی وارد می‌شوند و خرید می‌کنند و تعدادی هم بدون خرید از آن خارج می‌شوند. این افراد با مفاهیم مدیریت و برنامه‌ریزی غریبه هستند. مهم‌تر از همه مدیران فوتبال ایران هدف خود را گم‌ کرده‌اند.

 

او ادامه داد: لیگ پویا لیگی است که هدف خود را مشخص کرده باشد. لیگ فوتبال یا والیبال برگزار می‌شود تا چهره‌های جدید به ورزش کشور معرفی شوند. در کنار این باید از چهره‌های جدید در جهت درآمدزایی استفاده کنند و بتوانند بخش دیگری از این بازیکنان را هم در سال‌های بعد استفاده کنند. اما مجموعه فوتبال ایران دچار یک سردرگمی است و هدفش را هم گم‌ کرده است.

 

بدون برنامه هدف‌تان را گم می‌کنید

 

آشتیانی با تاکید بر برنامه‌ریزی مناسب در لیگ فوتبال گفت: وقتی هدف‌تان را گم می‌کنید برنامه‌ریزی دیگر معنا پیدا نمی‌کند. بدون برنامه‌ریزی هم چیزی به دست نمی‌آورید. وقتی نگاه‌تان به مدیریت فوتبال ایران نگاه روزمره است چیزی به دست نمی‌آورید.

 

این مدیر ورزشی همچنین گفت: فدراسیون فوتبال قبل از اینکه به مساله سخت‌افزاری فوتبال بپردازد باید به موضوع مدیریت بپردازد. افرادی که تا چند سال پیش صاحب یک روزنامه زرد بودند امروز مدیر فدراسیون فوتبال شده‌اند، نباید انتظار بیشتری از آنها داشته باشیم. کارهای بزرگ افراد بزرگ می‌خواهد. با شو اجرا کردن و جمع‌ کردن ابوالمشاغل‌ها در کنار خودشان نمی‌توانند فوتبال را به سرمنزل مقصود برسانند.

 

فدراسیون با این برنامه‌ریزی به تیم ملی هم ضربه می‌زند

 

آشتیانی در ادامه دوباره به عدم برنامه‌ریزی در لیگ پرداخت: فدراسیون باید به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که بداند تیم ملی چه روزهایی در فیفا دی بازی دارد و چه زمان‌هایی قرار است به اردو برود. آن زمان می‌توانند لیگ را به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که بازی‌ها با کمترین آسیب برگزار شوند. اما فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در این سال‌ها با برنامه‌ریزی غلط باعث شده هم لیگ ضرر کند و هم تیم ملی آسیب ببیند. این نشان می‌دهد مدیران فوتبال معنی برنامه را نمی‌دانند و به همین خاطر شاهد بی‌نظمی در فوتبال ایران هستیم.

 

برای مدیران فدراسیون متاسف هستم

 

آشتیانی عدم حضور افراد دانا در فدراسیون را به ضرر این رشته ورزشی دانست: تا زمانی که نیروهای خوش‌فکر و کارآمد در مدیریت ورزشی ایران حضور پیدا نکنند وضعیت با همین شرایط ادامه خواهد یافت. من هم برای مجمع فدراسیون فوتبال متاسف هستم، هم برای قبیله و باندی که در بخشی از مجمع فدراسیون فوتبال حضور دارند- که عده‌ای خاص فقط در آن حضور دارند- و در آخر هم متاسفم برای وزارت ورزش و جوانان که اجازه داد تا این باندبازی در اساسنامه فدراسیون فوتبال ذکر شود.

 

او در پایان گفت: چرا فردی که می‌خواهد نامزد فدراسیون شود ابتدا باید امضای 10 نفر از اعضای مجمع را جمع کند؟ این اتفاق تنها یک معنی دارد و آن‌ هم اینکه هیچ فردی اجازه ورود به فوتبال را ندارد مگر اینکه این باند حاضر در فوتبال اجازه حضور او را بدهند. این اتفاق نه‌ تنها در فوتبال بلکه در خیلی از فدراسیون‌های دیگر هم رخ می‌دهد. امیدوارم فدراسیون‌هایی که چنین بندهایی در اساسنامه دارند آن را حذف کنند و اجازه دهند افراد توانا و خلاق به ورزش وارد شوند./اعتمادانلاین

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر