کد خبر: 7523
A
دروازه بان سابق تیم ملی در گفت و گو با دیده بان ایران:

با آدم های کوچک در تیم ملی کار نمی کنم/ کفاشیان وقت زیادی برای فوتسال نمی گذارد

مصطفی نظری: بحث من فنی نیست. در همین دو سه سالی هم که در تیم ملی نیستم، رکوردهای زیادی را در فوتسال ایران زدم که در فوتسال کشورمان سابقه نداشته است.

 با آدم های کوچک در تیم ملی کار نمی کنم/ کفاشیان وقت زیادی برای فوتسال نمی گذارد

پرافتخار‌ترین تیم فوتسال باشگاهی ایران در دو سه سال اخیر٬ این روز‌ها شرایط چندان خوبی در جدول لیگ بر‌تر ندارد و با آن تیم رویایی فاصله گرفته است. بعد از ناکامی تیم «تاسیسات دریایی» در جام باشگاه‌های جهان و پس از آنجام باشگاه‌های آسیا٬ حالا دریایی‌ها در لیگ ایران هم وضعیت خوبی ندارند و فعلا در رده پنجم جدول ایستاده‌اند. با این حال٬ این تیم نوظهور در فوتسال کشورمان همچنان یکی از بهترین‌های ایران و آسیاست و هنوز هم بر روی کاغذ شانس قهرمانی دارد. چرا که بزرگانی مثل «وحید شمسایی» و «مصطفی نظری» می‌توانند سرنوشت این تیم نفتی را تغییر دهند. در روزهایی که شیرینی کسب عنوان سومی جام جهانی فوتسال همچنان در زیر زبان اهالی فوتسال و مردم ایران باقی مانده، از مصطفی نظری دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتسال و بهترین گلر دنیا در سال ۲۰۱۰ دعوت کردیم تا با حضور در دفترپایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران، پاسخگوی سوالات ما باشد که ماحصل این گفت و شنود را می‌خوانید. 

 

 

+ تیم تاسیسات در این فصل وضعیت خوبی ندارد. علتش را چه می‌دانی؟ 

 

 

نظری: امسال، سال بسیار سختی بود. ما هم جام باشگاه‌های جهان و هم جام باشگاه‌های آسیا را از دست دادیم. البته این ناکامی‌ها علت هم داشت، مثلا چند بازیکن اصلی را از دست دادیم. هرچند که معتقدم همیشه هم نمی‌توان در اوج بود. 

 

 

+ اما به هرحال رتبه پنجمی برای قهرمان فوتسال ایران و آسیا راضی کننده نیست. 

 

 

نظری: بله، این نتایج قابل توجیه نیست. تیمی که وحید شمسایی و مصطفی نظری را در ترکیب خود دارد، نباید پنجم لیگ باشد. سابقه نداشته تاسیسات در رتبه پنجم لیگ باشد. شرایط تیم فعلا سخت است. اما این را هم توجه داشته باشید که فاصله ما با تیم دوم جدول یک امتیاز است. 

 

3

 

+ این صحبت تو یعنی اینکه تاسیسات امسال قهرمان نمی‌شود. 

 

نظری:ببینید باید قبول کرد شرایط تیم گیتی پسند برای قهرمانی مهیاست. اما تا روز آخر هم باید صبر کرد و دید چه اتفاقاتی می‌افتد. خود ما در فصل قبل با اینکه تیمی رویایی بودیم، اما در عرض ۳ ثانیه پایانی قهرمان شدیم. 

 

+ در این میان چشم‌ها به سوی تو و وحید شمسایی است که ورق را برگردانید. هرچند که خیلی‌ها معتقدند شمسایی باید بین بازی کردن و مربیگری، یکی را انتخاب کند. 

 

نظری: وحید توانایی بازی کردن و مربیگری توامان را دارد. البته این دیگر بستگی به خودش دارد که بازیکن باشد یا مربی. 

 

+ تو چه نظری داری؟ وحید بازی کند یا مربیگری؟ 

 

نظری:  برای من هیچ کس وحید شمسایی نمی‌شود. او یک استثنا در فوتسال ایران است و من مطمئنم مربی بزرگی نیز خواهد شد. 

 

+ یک کم به عقب برگردیم به جام باشگاه‌های آسیا. در آن مسابقات هم تیم تاسیسات پرانتقاد ظاهر شد. 

 

نظری : در جام باشگاه‌ها تیم ما آن طور که باید و شاید هماهنگ نبود. این مشکل قبل از آن و در جام باشگاه‌های جهان هم دیده می‌شد. البته ما بابت برنامه ریزی کمیته فوتسال هم خیلی متضرر شدیم. 

 

2

 

+ البته خیلی‌ها در جام باشگاه‌های جهان توقع چندانی از تیم شما نداشتند. برای مردم همین قدر که نماینده کشورمان مقابل تیم محبوب بارسلون بازی می‌کرد، کافی بود. 

 

نظری:  تیم فوتسال بارسلون بهترین تیم جهان است، هرچند که مردم معمولا این تیم را نمی‌شناسند. ما در آن بازی خیلی خوب بودیم و ۴_۲ باختیم. اگر قبل از اعزام وضعیت بهتری می‌داشتیم، نتایج خوبی می‌گرفتیم. 

 

+ اما همه تقریبا مطمئن بودند که تیم تاسیسات قهرمان جهان نمی‌شود. 

 

نظری : بحث قهرمانی نیست. این مسابقات زمینه‌ای بود برای اینکه در جام باشگاه‌های آسیا نتایج درخشان بگیریم که متاسفانه نشد. 

 

+ اتفاقا بیشتر انتقادات از تیم شما مربوط به جام باشگاه‌های آسیاست. 

 

نظری: من هم این را قبول دارم. همه ایرانی‌ها از تیم‌های فوتسال کشورشان در هر مسابقه‌ای انتظار قهرمانی دارند. ما هم از این قاعده مستثنی نبودیم. اما بد نتیجه گرفتیم و شرمنده مردم هستیم‌. هرچند که در پنالتی به ژاپن باختیم. ژاپن تیم خوبی بود، اما نه آن اندازه که ما را شکست دهد. به نظرم، ما به بدشانسی خودمان باختیم‌.

 

+ بعد از دو ناکامی نماینده فوتسال ایران در جام باشگاه‌های آسیا و جهان، تیم ملی کشورمان در جام جهانی افتخاری تاریخی کسب کرد و سوم شد. نظرت در مورد این نتیجه چیست؟ 

 

نظری: فوق العاده بود و تاریخی. فکر نکنم تا سال‌های بعد هم این نتیجه تکرار شود. 

 

+ قبول داری شانس هم به کمک تیم ایران آمد؟ 

 

نظری: بله، اما شما این را هم در نظر داشته باشید آن زمانی که تیم ایران بهترین بازی‌ها را انجام می‌داد، اما به خاطر بدشانسی نتیجه نمی‌گرفت‌. به نظر من، شانس و اقبال در حالی برای تیم ایران رقم خورد که لیاقتش را داشت.

 

+ در این سومی جام جهانی، جای چند بازیکن از جمله تو خیلی خالی بود. چرا مصطفی نظری الان در تیم ملی نیست؟ 

 

نظری : بعد از اینکه «خسوس» (مربی سابق تیم ملی) رفت، مرا به تیم ملی دعوت کردند، اما به خاطر یک سری مسائل و بی‌احترامی‌ها قید حضور در تیم ملی را زدم. 

 

+ مگر چه رفتاری با تو داشتند؟ 

 

نظری :  پارسال تیم روسیه را دعوت کردند که با تیم ایران بازی تدارکاتی برگزار کند. بلافاصله هم قرار شد تیم ملی به ایتالیا برود. برای همه ویزا گرفتند جز من. شما اسم این کار را چه می‌گذارید؟ 

 

+ چه کسانی با تو این برخورد‌ها یا به قول خودت بی‌احترامی‌ها را کردند؟ 

 

نظری:  «ناظم الشریعه» آدم خوبی است٬ اما من با آدم‌هایی که دور و بر او هستند، کار نمی‌کنم‌. پارسال هم از ناظم الشریعه معذرت خواستم و گفتم نمی‌توانم بیایم. 

 

+ فکر نمی‌کنی اگر این تصمیم را نمی‌گرفتی الان در وی‌ترین افتخارات سومی جام جهانی هم بود؟ 

 

نظری:  نه، به نظر خودم تصمیم اشتباهی نگرفتم. من ۱۰ سال در خدمت تیم ملی بودم و برای آن زحمت کشیدم. اما قرار هم نیست تحت هر شرایطی در تیم ملی باشم. 

 

+ مصطفی، بعد از رفتن «حسین شمس» از تیم ملی، چند سالی می‌شود با تو برخوردهای خوبی نمی‌شود. از خسوس بگیر تا الان. فکر نمی‌کنی یک جریانی هست که نمی‌خواهد مصطفی نظری در تیم ملی باشد؟ 

 

نظری : اگر این طور که می‌گویید باشد، خیلی هم خوب است! بحث من فنی نیست. در همین دو سه سالی هم که در تیم ملی نیستم، رکوردهای زیادی را در فوتسال ایران زدم که در فوتسال کشورمان سابقه نداشته است. 

 

+ این بی‌مهری‌ها در حق تو از زمان ریاست «افتخاری» بر کمیته فوتسال شروع شد، کسی که الان سرپرست باشگاه استقلال است. 

 

نظری: افتخاری آدم خیلی خوب، درستکار و راستگو است، اما هیچ تخصصی در فوتسال نداشت. من هیچ مشکلی با او نداشته و ندارم و زمانی هم که به باشگاه استقلال رفت، برایش آرزوی موفقیت کردم. 

 

+ حالا هم که «علی کفاشیان» سرپرست کمیته فوتسال شده که با اینکه چند سالی رئیس فدراسیون فوتبال بوده، اما او هم در فوتسال تخصصی ندارد‌. 

 

نظری: من همین نظر را هم در مورد کفاشیان دارم. او هم آدم خوبی است، اما وقت زیادی برای فوتسال نمی‌گذارد. 

 

+ پس برای کمیته فوتسال چه باید کرد؟ 

 

نظری:  این را رئیس فدراسیون فوتبال باید پاسخ دهد. «تاج» باید شرایط فوتسال را تغییر دهد و حواشی این ورزش را کم کند. شما ببینید در هر هفته از لیگ چه اتفاقات عجیب و غریبی می‌افتد. در همین بازی ما با تیم مقاومت البرز، ۳ بار برق سالن قطع شد یا بهتر بگویم قطع کردند. 

 

+ با این شرایط، اگر از تو مجددا برای حضور در تیم ملی دعوت کنند، قبول می‌کنی؟ 

 

نظری :  من برای تیم ملی جان هم می‌دهم. اما‌‌ همان طور که گفتم با آدم‌های کوچک کار نمی‌کنم. 

 

+ تا کی با تیم تاسیسات قرارداد داری؟ 

 

نظری : من در هر تیمی که بودم، قرارداد یک ساله می‌بندم. الان هم تا پایان فصل با تاسیسات قرارداد دارم.

 

+ تمدید می‌کنی؟ 

 

نظری: اگر بخواهند و البته وحید شمسایی هم بماند، من نیز می‌مانم. 

 

+ تو در روسیه هم بازی کرده‌ای و همیشه از حضور در لیگ این کشور ابراز رضایت می‌کردی. پس چرا با تیم «نیکل» ادامه ندادی و به ایران برگشتی؟ 

 

نظری:  من به خاطر شرایط خانواده‌ام برگشتم. من در شهر مسکو زندگی می‌کردم٬ اما بازی‌های تیم در شهر «نوریس» بود که حدود ۶ ساعت با مسکو فاصله داشت. ضمن اینکه وقتی فرزندم هم به دنیا آمد، شرایط برای ادامه زندگی همسرم در روسیه سخت‌تر شد. با این حال، روس‌ها خیلی دوست داشتند قراردادم را تمدید کنم. 

 

 

+ الان چی، پیشنهاد خارجی نداری؟ 

 

نظری: پارسال از یک تیم آذربایجانی پیشنهاد داشتم که باز هم به خاطر همسرم و دخترم قبول نکردم. 

 

+ یادی هم کنیم از سال ۲۰۱۰ که بهترین دروازه‌بان فوتسال جهان شدی. الان در رنکینگ بهترین دروازه بانان جهان، چندم هستی؟ 

 

نظری:  سال ۲۰۱۱ هم بین ۱۰ گلر بر‌تر دنیا انتخاب شدم. الان هم جزو بهترین‌های جهان هستم. 

 

+ به عنوان سوال پایانی، چند روز دیگر مراسم انتخاب برترین‌های فوتبال آسیا در سال ۲۰۱۶ در ابوظبی برگزار خواهد شد، اما امسال آیتم انتخاب تیم بر‌تر فوتسال آسیا حذف شده است. نظرت در این خصوص چیست؟ 

 

نظری:  این بی‌احترامی به ورزش فوتسال و همچنین فوتسال آسیاست. ضمن اینکه افتخارات فدراسیون فوتبال ایران هم کم شد. چرا که مطمئنا تیم کشورمان عنوان بهترین تیم فوتسال قاره در سال ۲۰۱۶ را کسب می‌کرد. 

 

+ صحبت پایانی‌ات؟ 

 

نظری:  ممنون بابت دعوتی که از من داشتید. برای پایگاه خبری و تحلیلی دیده‌بان ایران آرزوی موفقیت می‌کنم.

گفت و گو از جواد منتخبی 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر