کد خبر: 7581
A
گزارش دیده بان ایران از جادوگری در فوتبال؛

از دفن شاخ بز در زمین فوتبال تاجادوگری که دستور تعویض می داد!

از دفن شاخ بز در زمین فوتبال تاجادوگری که دستور تعویض می داد!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی  دیده بان ایران٬ حماسه ساز ملبورن در برنامه ۹۰ این هفته  و در پاسخ به سوال « عادل فردوسی پور » درباره وجود جادو و جنبل در فوتبال ایران گفت: « صد در صد در فوتبال جادو و جنبل داریم. من خودم دیده‌ام. یک مدیری را به چشم خودم دیدم. اعتقاد داشت که در ارتباط است. آمد یک تیمی را گرفت. بازی که داشتند، می‌گفت آن تیم کدام بازیکنشان خطرناک است؟ مثلا می‌گفتم عادل فردوسی‌پور. بعد می‌گفت عادل فردوسی‌پور، فوت می‌کرد توی پلاستیک و در پلاستیک را می‌بست. 4 تا بازی را با همین روش بردند. یک بازی را خوردند به تیمی که آن‌ها هم دنبال جادو بودند.»

خداداد افزود: « اعتقادات این‌ها بر این است که ادرار، سحر را باطل می‌کند. در یک سری بطری ادرار کردند و ریختند دور زمین. دو تا هم گل زدند و رفتند! یعنی جادوگر ادرار بر جادوگر فوتی غلبه کرد! »

عزیزی ادامه داد:« جادوگرانی داشتیم که به مربی تعویض می‌دادند. این کار را هم انجام می‌دادند که بازیکن را راس دقیقه بیرون می‌کشیدند. بازیکنانی هستند که شهادت بدهند راس همان دقیقه می‌آمدند بیرون. ربطی هم نداشت که خوب بازی کرده اند یا بد. »

آغاز داستان جادو و جادوگری از یک دهه قبل

تاریخ ورود جادو و جادوگر به فوتبال ایران دقیقا مشخص نیست. اما آن چه که تقریبا قطعی است و حداقل حکایت آن بر سر زبان ها افتاد، به حدود یک دهه قبل بازمی گردد. زمانی که لیگ فوتبال ایران حرفه ای شد و تیم ها برای موفقیت و رسیدن به مقام قهرمانی، دست به خیلی کارها از جمله جادو و جنبل زدند.

 

جادوگری که سمند مشکی داشت

سال ها قبل موضوع جادوگر در فوتبال ایران زمانی شکل جدی به خود گرفت که خبر استخدام یک جادوگر توسط یکی از تیم های لیگ برتر، جامعه فوتبال را تحت الشعاع خود قرار داد. این تیم لیگ برتری و تهرانی، جادوگری را استخدام کرده بود که با سمند مشکی بر سر تمرینات و بازی های این تیم می رفت و بعد از دادن دستور ات لازم به سرمربی، بلافاصله محل را ترک می کرد. در یکی از بازی های این تیم و در حالی که تیم مذکور از حریف خود عقب بود، جادوگر به سرمربی می گوید فلان بازیکن را وارد زمین کن. بعد هم در عین ناباوری این بازیکن گل می زند و تیمش را از شکست نجات می دهد!

 

از دفن شاخ بز تا پخش پودر مخصوص روی زمین

در مورد دیگر از شواهد جادوگری در فوتبال ایران٬ نقل شده جادوگر استخدام شده یکی از تیم ها، بزی را قربانی و شاخ آن را در زمین دفن می کرد. یا در داستانی دیگر، جادوگر یکی دیگر از تیم های فوتبال، پودر خاصی را در زمین پخش می کرد و سپس آب مخصوصی را اطراف زمین چمن می ریخت. 

 

گوسفند قربانی کردن های علی پروین

« علی پروین » کاپیتان و سرمربی سابق تیم فوتبال پرسپولیس از آن دسته اهالی فوتبال است که به چشم زخم و طلسم اعتقاد دارد. او زمانی که سرمربی تیم پرسپولیس بود، تقریبا در تمامی جلسات تمرینی تیمش گوسفند قربانی می کرد و جالب این که هر وقت تیمش نتیجه نمی گرفت عنوان می کرد پرسپولیس طلسم شده است!

 

جادوگری فقط مختص فوتبال ایران نیست

جادو و جادوگری در فوتبال جهان سابقه کمی ندارد. در تعدادی از کشورهای جهان جادوگرانی هستند که اتفاقات آینده را پیش بینی می کنند. مثلا جادوگری در برزیل زندگی می کند که پیش از آغاز جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان از ناکامی تیم ملی کشورش و قهرمانی ژرمن ها خبر داده بود. پیشگویی که باعث خشم مردم برزیل شد.

 

هشت پای پیشگو که توسط آلمانی های متعصب کشته شد

این انسان ها نیستند که در فوتبال جادوگری یا پیش بینی می کنند. چند سال قبل هشت پای معروفی نام خود را بر سر زبان ها انداخت که موفق شده بود نتایج تیم ملی آلمان را درست پیش بینی کند. هرچند که بعدها جان خود را بر سر این کار از دست داد و همان آلمانی هایی که روزگاری از پیشگویی های این اختاپوس شادمان می شدند، این حیوان را کشتند. « پاول » اختاپوس نری بود که در انگلستان متولد شد و در آلمان زنگی می کرد. کشوری که معمولا در صدر خرافاتی ترین کشورهای جهان قرار دارد. پاول هر ۷ مسابقه تیم ملی آلمان در جام ملت های اروپا در سال ۲۰۰۸ را درست پیش بینی کرد و فقط نتوانست دیدار فینال را درست حدس بزند. این حیوان گران قیمت، فینال جام جهانی ۲۰۱۰ بین تیم های هلند و اسپانیا را هم درست پیش گویی کرد که البته  این پیش گویی به قیمت جانش تمام شد!

 

وقتی دولتی ها و سیاستمداران هم خرافاتی می شوند

 

خرافه گرایی و اعتقاد به جادو جنبل تنها به ورزشکاران و فوتبالی ها اختصاص ندارد. پیش از برگزاری جام جهانی درسال ۲۰۱۰ که به میزبانی آفریقای جنوبی برگزار شد، مسئولان دولت و برخی سیاستمداران این کشور، از چند جادوگر بنام آفریقای جنوبی دعوت کردند تا برای در امان ماندن این کشور از حملات تروریستی گروه القاعده، وردهایی را برای ورزشگاه های محل برگزاری جام جهانی بخوانند که اتفاقا این کار نتیجه هم داد و جام جهانی ۲۰۱۰ بدون کوچک ترین مشکل امنیتی برگزار شد.

 

از پاشیدن پودر توسط دروازه بان گامبیا تا جادو کردن حریفان تیم ملی اکوادور

دروازه بان تیم ملی گامبیا در بازی های تیم ملی کشورش، پودر مخصوصی را روی خط دروازه اش می ریخت و اعتقاد داشت این کار مانع بسته نگه داشتن دروازه تیم ملی کشورش می شود. در موردی دیگر که باز هم مربوط  به جام جهانی بود، تیم ملی اکوادور جاوگری را به خدمت گرفته بود که قبل از بازی های این تیم، وردی را مقابل ورزشگاه محل برگزاری مسابقه، می خواند. جالب است تیم ملی فوتبال اکوادور در جام جهانی ۲۰۰۶ به دور دوم بازی ها صعود کرد که نتیجه ای تاریخی در فوتبال این کشور محسوب می شد.

جادوگری در فوتبال واقعیت دارد یا ندارد؟

چه قبول کنیم چه نه، این موارد در فوتبال ایران و جهان وجود دارند و مختص به کشور یا فرهنگی خاص هم نیستند. اما در کشور ما این قبیل اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که تیم های ضعیف و  بدون برنامه و همچنین مربیان ناموفق برای فرار از واقعیات و سرپوش گذاشتن بر ضعف های فنی خود به چنین مسائلی روی می آورند که البته گاهی نیز نتیجه حاصل می شود. اما آن چه مهم است این که ناکامی یا موفقیت در فوتبال به جادو و جادوگری ارتباطی ندارد. هرچند که نمی توان وجود این مسائل و اعتقاد به این باورها در بین بخشی از اهالی فوتبال ایران و جهان را نیز انکار کرد.

گزارش از جواد منتخبی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر