کد خبر: 8003
A

کدام حرف های شجاعی سبب احضارش به کمیته اخلاق شد؟

صحبتهای مسعودشجاعی در مورد فسادسیستماتیک فوتبال ایران برایش به دردسرتبدیل شده است. کاپیتان تیم ملی هفته قبل در مصاحبه ای در مورد فوتبال ایران و فسادش صحبت کرده بود. مصاحبه ای که لحنی تند داشت.

کدام حرف های شجاعی سبب احضارش به کمیته اخلاق شد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، صحبتهای مسعودشجاعی در مورد فسادسیستماتیک فوتبال ایران برایش به دردسرتبدیل شده است. کاپیتان تیم ملی هفته قبل در مصاحبه ای در مورد فوتبال ایران و فسادش صحبت کرده بود. مصاحبه ای که لحنی تند داشت.

همین مصاحبه اما سبب شد که شجاعی به کمیته اخلاقی فدراسیون فوتبال دعوت شود. کاپیتان تیم ملی در مصاحبه به ایسنا صحبت هایش را تایید کرده و گفته بود که صحبت های سیاسی مطرح نکرده .با این همه متن صحبت های او را می خوانید. مصاحبه ای که در مورد فساد سیستماتیک فوتبال ایران انجام شده است.

 

می گویم تا مشکلات حل شود

دغدغه و مشکلات جامعه مشکلات من هم هست.من نمی‌توانم از آنها چشم پوشی کنم و مطرح نکنم.مسلماً همه آنها را هم نمی‌شود مطرح کرد چون یکسری چارچوب و قوانین هست اما تا آنجا که بتوانم و احساس کنم که بیان کردن آنها می‌تواند به حل مشکلات کمک کند حتماً این کار را خواهم کرد.

 

شاید رسانه‌ها از من خوششان نمی‌آید

«رسانه بیشتر به فکر منافع شخصی هستند تا منافع ملی.یعنی برایشان مهم نیست که مثلاً مسعود شجاعی چند روز یا چند ماه دیگر باید برود اردوی تیم ملی پس باید به لحاظ روحی و روانی در شرایط خوبی باشد.فرقی نمی‌کند برایشان… فقط اینکه مسعود شجاعی زمین بخورد یا اینکه از نظر روحی فکر می‌کنند می‌توانند من را تضعیف کنند یا اینکه خوششان نمیاد از من و همین که یک خبر منفی از من بزنند برایشان کافی است به جای اینکه فکر کنند من به عنوان یک بازیکن ملی باید از همه نظر در بهترین شرایط باشم و چه خوب بود که از من حمایت کنند تا اینکه به فکر تضعیف من باشند».

 

وحید هاشمیان به سیستم فاسد فوتبال باج نمی‌داد

«وحید هاشمیان یازده، دوازده سال در فوتبال آلمان بازی کرد.حتی ۱۶ گل در یک فصل زد. گلهای خوبی هم زد برای تیمش.حتی به بایرن مونیخ رفت.اما آیا آنطور که باید و شاید به وحید هاشمیان پرداختند؟ چون وحید هاشمیان باج نمی‌داد به کسی.به رسانه ها باج نمی‌داد به سیستم فاسد فوتبال باج نمی‌داد. کار خودش را می کرد.اصول و چارچوب را رعایت می‌کرد. تمرین و بازی‌اش را می‌کرد. به اصل کار توجه داشت نه به حاشیه.به خاطر همین به او بهایی ندادند و آنچنان که حقش بود به او نپرداختند.

خب وحید هم مثل خیلی از فوتبالیست‌های دیگر بعد از مدتی فراموش می‌شود حالا انشاالله در عرصه مربیگری بر می‌گردد و موفق می‌شود.در رسانه‌های ما بازیکنانی را می‌بینید که نصف شاید ربع افتخارات وحید هاشمیان را ندارند ولی همچنان تیتر روزنامه‌ها هستند.

 

پرونده فساد کمیسون اصل 90 دست خیلی ها را رو می کند

«مطمئن باشید اگر این پرونده به قول خودشان قطور رو شود دست خیلی‌ها رو می‌شود پس فکر می‌کنم خیلی جالب نباشد برایشان که بخواهند این پرونده را پیگیری کنند.چون بحث یک نفر دو نفر نیست.سیستم فاسد است سیستم فوتبال ما، سیستم ورزش ما فاسد است.البته این فساد صرفاً مالی نیست به همان اندازه فساد مالی فساد اخلاقی هم در فوتبال ما وجود دارد.»

 

سیستم فوتبال فاسد است

«وقتی می‌گویم فوتبال فاسد است تمرکزتان تنها روی زمین مسابقه یا بازیکن یا مربی نباشد.وقتی عرض می‌کنم فوتبال؛ مطبوعات، باشگاه داری، بازیکن، مربی و رئیس باشگاه را شامل می‌شود و اینها همه فاسدند.وقتی هم می‌گویم "فساد” منظورم مجموعه است؛ سیستم، نه فرد… سیستم فاسد است.فرد سالم داریم دارد، کار می‌کند، کارش هم مثبت است، اما سیستم فاسد است.»

 

گفتند پول بده در تیم ملی بمان

«به خود من پیشنهاد دادند.آن موقع که جوان بودم گفتند اگر می‌خواهی همچنان در تیم ملی بمانی باید پول بدهی ولی من جوابی ندادم.»

 

تجاوز به کودک در مدرسه فوتبال به چه کسی مربوط است؟

«وقتی در مدرسه فوتبال به بچه ۸ یا ۹ ساله تجاوز می‌شود به چه کسی مربوط می‌شود؟مدیر باشگاه باید پاسخگو باشد. تا الان مدیری را بابت این موضوع باز خواست کرده‌اند؟ مگر این آگهی‌های مدارس فوتبال را نمی‌بینند؟چرا کسی پیگیری نمی‌کند.چون سیستم فاسد است چون اگر پیگیری شود یک نفر و دو نفر که نیستند.فقط یک نفر را که نمی‌گیرند همان یک نفر را بگیرند پشتش می‌فهمند که ده نفر دیگر کمکش می‌کردند، آن هم از آدم‌های اصلی سیستم.»

 

من را هم حذف می کنند

«ما در لیگمان هم چنین مواردی داریم که در رسانه‌ها به خاطر جذب بیننده بیشتر اشاره‌ای هم به آن شده که در فلان باشگاه فلان بازیکن را آورده‌اند، هیچ رزومه‌ای ندارد، هیچ جا نبوده است.خیلی از این اتفاق‌ها می‌افتد. به خصوص در لیگ‌های پایینتر این همه فساد وجود دارد.من اگر بخواهم بیشتر از این ادامه دهم و بیشتر از این به آن بپردازم که می‌دانم این اتفاق می‌افتد منِ مسعود شجاعی حذف می‌شوم چون سیستم فاسد است، نفر حذف می‌شود ولی اگر همتی باشد اگر مجموعه‌ای باشد و بخواهد مبارزه کند مطمئناً می‌توان پیروز شود.»

 

رسانه صلاحیت اخلاقی ندارد

او در پاسخ به این پرسش که چرا صدای اعتراض بازیکنانی نظیر او به جایی نمی‌رسد می‌گوید:«مشکل اینجاست که جامعه تأثیر زیادی از رسانه می‌گیرد و این رسانه خودش صلاحیت اخلاقی ندارد.»شجاعی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال از طرف مسئولین در خصوص مشکلات فوتبال نقطه نظرات او را جویا شده‌اند یا نه می‌گوید:«اگر قرار به سوال کردن بود باید اول از همه به سراغ علی دایی می‌رفتند که هم تحصیل کرده است هم تجربه بسیاری در فوتبال اروپا دارد.باید سراغ مهدوی‌کیا، علی کریمی، وحید هاشمیان و جواد نکونام می‌رفتند اما مگر از آنها پرسیدند که حالا از من بپرسند؟»فیلم مصاحبه مسعود شجاعی و افشاگری درباره تجاوز و فساد اخلاقی در فوتبال ایران

 

می‌خواهیم به کودکان کار و مهاجرین کمک کنیم اما نمی‌توانیم

 

«ما سعی کردیم شرایطی فراهم کنیم اول برای کودکان کار و بعد کودکان مهاجر، حالا از افغانستان یا جاهای دیگر که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که بتوانند شرایط زندگی تقریباً عادی داشته باشند و آنها هم بتوانند مثل بچه‌های خودمان اجازه تحصیل داشته باشند.آنها هم بتوانند بازی کنند.آنها هم بتوانند به آینده‌شان فکر کنند.حداقل بتوانند هدف سازی کنند برای خودشان ولی خب با موانعی که سر راه است…از مسئولین محترم گرفته تا مسائل دیگری که خودتان مطلع هستید که چه مشکلاتی هست نتوانستیم آنطور که باید و شاید این کار را انجام دهیم.

 

ما سعی کردیم یک زمین بازی خوب، یک مدرسه خوب، یک جای مناسب که بتوانند در آنجا آموزش ببینند برایشان فراهم کنیم اما…ما که اجازه تحصیل به بچه‌های مهاجر نمی‌دهیم، اجازه کار هم که ندارند و حتی اقامت هم که به آنها نمی‌دهیم،حداقل یک جایی باشد بتوانند خودشان را تخلیه کنند. این را که می توانیم از آنها نگیریم.»

 

امیدوارم تا زنده‌ام شاهد ورود بانوان به ورزشگاه‌ها باشم

من هم دوست دارم که خواهرم، مادرم، اصلاً یک دختر ایرانی به ورزشگاه بیاید. چرا نباید بیایدشما میدانی چقدر دختر طرفدار فوتبال در ایران هستند؟چقدر خانم ایرانی طرفدار فوتبال هستند و شاید آرزویشان باشد که یکبار بیایند استادیوم.چرا این را باید از آنها دریغ کنیم.ببخشید نمی‌دانم چطور روزهایی که بازی داریم با کره جنوبی یا تیم های ملی دیگر خانم های آنها می‌توانند از طریق سفارت اقدام کنند و به ورزشگاه بیایند ولی هیچ اتفاقی نیفتد اما برای ما…من عذرخواهی می‌کنم که این را می‌گویم من فکر می‌کنم چون نفعی برای بعضی مسئولین ندارد هیچ کس هیچ تلاشی نمی‌کند.به هر صورت امیدوارم تا زنده هستم بتوانم این اتفاق را ببینم.

منبع: خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر