کد خبر: 8389
A
مهدی زاده قهرمان کاراته جهان در گفت و گو با دیده بان ایران؛

بی سرپرست بودن فدراسیون کاراته به این ورزش ضرر زد / برای قهرمانی آسیا و مسابقات جهانی آماده می شوم

در چند سال اخیر متاسفانه فدراسیون کاراته ۱۱ رئیس و سرپرست داشته که این معضل، به روند حرکتی کاراته ایران ضربه می زند. چرا که یک مدیر نمی تواند برنامه ریزی کند. چون نمی داند هست یا نه یا این که اصلا بر مسند کار می ماند یا نه. این وسط، ضربه اصلی را کاراته و قهرمانانش می خورند.

بی سرپرست بودن فدراسیون کاراته به این ورزش ضرر زد / برای قهرمانی آسیا و مسابقات جهانی آماده می شوم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ از روزی که از کاراته متنفر بود تا امروز که پرافتخارترین کاراته کا ایران است، ۱۵ سال می گذرد. سال ۲۰۱۲ و در مسابقات جهانی پاریس بود که یک جوان ترکه ای و البته بی نام و نشان، قهرمان جهان شد و بعد از آن هم دو مدال برنز و طلای دیگر کسب کرد تا نشان دهد این همه موفقیت، اتفاقی و جرقه ای نبوده است. بعد از قهرمانی « امیر مهدی زاده » در رقابت های جهانی اخیر در اتریش، از این قهرمان پرمدال و با اخلاق دعوت کردیم ساعتی در  دفتر پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران، میهمان ما باشد. مهدی زاده در این  گفتگو، از مشکلاتش، بیکاری، خانه استیجاری و بی توجهی مسئولان به پرافتخارترین کاراته کا ایران سخن گفت.

 

+ سومین مدال طلای تو در مسابقات قهرمانی جهان که البته رنگ طلا هم داشت، در شرایطی به دست آمد که ماه هاست فدراسیون کاراته در بلاتکلیفی به سر می برد و با سرپرست اداره می شود؟

 

_ در چند سال اخیر متاسفانه فدراسیون کاراته ۱۱ رئیس و سرپرست داشته که این معضل، به روند حرکتی کاراته ایران ضربه می زند. چرا که یک مدیر نمی تواند برنامه ریزی کند. چون نمی داند هست یا نه یا این که اصلا بر مسند کار می ماند یا نه. این وسط، ضربه اصلی را کاراته و قهرمانانش می خورند.

+ این شرایط را همه می دانند، اما چه طور شد که در این وضعیت نابسامان فدراسیون، تو موفق به کسب مدال طلا شدی؟

 

_ من تنها برای هدفم تمرکز کرده بودم و در اردوها هم با این فکر تمرین می کردم. البته این را در نظر داشته باشید که بچه ها واقعا باغیرت هستند و علی رغم بی مهری ها، به کارشان ادامه می دهند. من در ۶ ماه گذشته واقعا زحمت کشیدم و آن قدر به خودم فشار می آورند که شب ها از درد خوابم نمی برد.

+ نتایج تیم ملی در مسابقات جهانی اتریش به اندازه ای درخشان بود که حتی رئیس جمهور و رئیس مجلس هم پیام تبریک دادند.

 

_ این موفقیت ها تاریخی بود و در کاراته ایران بی سابقه. از پیام های تبریک رئیس‌جمهور و رئیس مجلس هم ممنونم، اما ای کاش نشستی برگزار و ما را دعوت می کردند.

 

+ تو در فینال امسال، کاراته کا هلندی را شکست دادی، همانی که در رقابت های جهانی سال ۲۰۱۴ به او باخته بودی.

 

_ بله، در جهانی آلمان به « جفری برندز » باختم. البته خیلی بدشانسی آوردم‌. من ۲ بر یک از او جلو بودم، اما در ۱۰ ثانیه پایانی یک ضربه خوردم و باختم. بعضی وقت ها، حسرت آن مسابقه را می خورم. اما الان خوشحالم که انتقام دو سال قبل را از این هلندی گرفتم.

 

+ با این طلایی که در جهانی اتریش گرفتی، کاراته قم را به عنوان قطب کاراته ایران معرفی کردی. قبل از تو‌ چند مدال آور مسابقات جهانی از قم بودند؟

 

_  « مهدی عموزاده » اولین مدال جهانی کاراته را در سال ۱۹۹۶ کسب کرد. « علیرضا کتیرایی » هم دو مدال دارد و من هم سه مدال. علت موفقیت کاراته قم، شخص استاد « غلامرضا دباغیان » است. ایشان برای پرورش شاگرد و معرفی آنها به تیم ملی واقعا وقت می گذارد.

+ چرا از وجود وی در تیم ملی استفاده نمی شود؟

 

_ استاد دباغیان حداقل باید مدیر فنی تیم ملی باشد. اما از تجربیات و تخصص ایشان استفاده نمی شود.

 

+ قهرمانانی که نام بردی هم به نوعی غضب شده تیم ملی هستند، به ویژه مهدی عموزاده که مدتی را در امارات مربیگری کرد.

 

_ خود عموزاده هم علاقه ای به کار کردن در تیم ایران ندارد. چون در کاراته کشورمان متاسفانه حرمت ها را نگه نمی دارند. خود من شخصا از کار نکردن عموزاده در کاراته ایران استقبال می کنم.

 

+ بعد از کسب سومین مدال طلا در جهان و در شرایطی که کاراته قم قطب اصلی مدال آوری کاراته ایران در پیکارهای جهانی است، حمایت مسئولان استان قم از تو چه طور بود؟

_ من ۱۵ سال برای کاراته زحمت کشیده ام و دو طلا و یک نقره جهان، طلای بازی های آسیایی، طلای دانشجویان جهان و دهها مدال دیگر دارم. اما نه شغلی دارم و نه منبع درآمدی. مستاجر هم هستم و در حالی که دو ماه دیگر فرزندم به دنیا می آید، با مشکلات مالی روبرو هستم.

+ یعنی هیچ پاداشی به تو ندادند؟

_ مسئولان استان قم مراسمی گرفتند و ۵ سکه دادند. اداره کل ورزش و جوانان استان هم دو سکه و یک کارت هدیه سه میلیونی! ببینید مسئولان استان و نمایندگان قم در مجلس، نگاه مثبتی به ورزش ندارند. البته من بیشتر از این هم نمی توانم گله کنم. چون در شان یک قهرمان با این همه مدال و افتخار نیست. آن وقت می گویند چرا فلان ورزشکار از ایران می رود و برای کشورهای دیگر مسابقه می دهد.

+ به تو هم پیشنهاد داده اند؟

 

_ بله، اما قبول نکردم. فعلا که منتظرم ببینم مسئولان حداقل برای مسکن ام چه می کنند.

 

+ صندوق حمایت از قهرمانان چی؟ حقوقی از آنها نمی گیری؟

 

_ صندوق حمایت، ماهی ۶۰۰ هزار تومان می دهد. البته یک ماه پرداخت می کنند و ۶ ماه نمی دهند.

 

+ در جهانی ۲۰۱۲ در پاریس هم که طلا گرفتی، گفتند ۲۰ میلیون می دهیم. آن پاداش را که دادند؟

 

_ زمانی که در جهانی فرانسه طلا گرفتم، مدالم را تقدیم بسیج و سردار « نقدی » کردم. چون هم در دوران

خدمت سربازی عضو بسیج بودم و هم در لیگ برای تیم مقاومت بازی می کردم. بعد از اهدای مدالم به بسیج، آقایان فدراسیون گفتند: برو پاداشت را از سردار نقدی بگیر!

+ ولی می گفتند ۲۰ میلیون را داده اند، اما به صورت قسطی!

_ اصلا چنین چیزی صحت ندارد. حتی دو سال قبل هم که در جهانی آلمان برنز گرفتم، هیچ پاداشی ندادند. قبل از آن هم که در بازی های آسیایی اینچئون قهرمان شدم،  اما تا الان پاداش آن مسابقات را نگرفته ام.

+ به فدراسیون کاراته مشکلت را گفته ای؟

_ فدراسیون کاراته آن قدر رئیس و سرپرست عوض می کند که هیچ کس مسئولیت قبول نمی کند. یک نکته جالب  این که پس از این که در جهانی دانشجویان طلا گرفتم، یک حواله ۶ میلیونی دادند که بعد از ۳ سال هنوز نقد نشده است.

 

 

3

+ شنیده ایم سرپرست فعلی فدراسیون کاراته، جو خوبی در فدراسیون حاکم کرده و تا حد امکان از ملی پوشان و قهرمانان حمایت می کند.

 

_ بله، آقای « حسن طباطبایی » آدم خوب و راستگویی است که واقعا ثبات را در فدراسیون حکمفرما کرده است. در این مدت، نظم در تیم های ملی وارد شده است. ایشان قبل از بازی فینال گفت: اگر طلا بگیری، ۳۰ میلیون پاداش می دهم که تقریبا مطمئنم وی به قولش عمل خواهد کرد.

+ ماه هاست فدراسیون کاراته با سرپرست اداره می شود. چرا انتخابات این فدراسیون برگزار نمی‌شود؟

 

_ متاسفانه حواشی کاراته زیاد است. چون همه می خواهند رئیس فدراسیون یا سرمربی تیم ملی شوند. هرکس هم پست نگیرد، کاراته را می کوبد. البته شنیده ام که وزیر ورزش گفته تا پایان سال، انتخابات فدراسیون کاراته برگزار می شود که امیدوارم این اتفاق هر چه زودتر بیفتد.

 

 

1

+ با این که دو سال از مسابقات جهانی آلمان گذشته، اما اتفاقات تلخ آن رقابت ها همچنان در اذهان باقی است.

 

_ متاسفانه افرادی که آن زمان در تیم ملی مسئولیت داشتند،  به هیچ چیزی جز خودشان فکر نمی کردند. ما بعد از سفری ۱۸ ساعته و شب قبل از آغاز مسابقات به آلمان و شهر برمن رسیدیم. ما حتی غذای درست و حسابی هم نداشتیم. اگر با آن شرایط اعزام نمی شدیم، صد در صد طلا می گرفتم.

 

+ بعد هم که یکی از پرسنل فدراسیون همراه تیم به ایران بازگشت و در آلمان ماند.

_ در همه سفرهای تیم ملی آدم های اضافی معمولا حضور دارند که مسئولیتی ندارند و ما نیز آنها را نمی شناسیم. در سفر به آلمان هم یکی از کارمندان کمیته روابط بین الملل فدراسیون در آلمان ماند.

+ جدیدترین برنامه تیم ملی حضور در لیگ جهانی (کاراته وان) پاریس است. در این مسابقات حضور داری؟

_ خیلی دوست داشتم می توانستم همراه تیم به فرانسه می رفتم، اما همان روزهایی که مسابقات برگزار می‌شود یعنی ۱۰ بهمن، فرزندم به دنیا می آید.

+ مبارک است. از موضوعات مختلف در تیم ملی صحبت کردیم، اما به یک نکته مهم توجه نکردیم. بدن های بچه ها در جهانی اتریش خیلی آماده بود. تیم ملی بدنساز خوبی دارد. درست است؟

_ بله، سید « محمد حسینی » ۲۰ سال است بدنساز تیم های ملی بوده است. خود من در مسابقات جهانی، بدن خیلی خوبی داشتم. می دانید که در کاراته به خصوص مسابقات انفرادی، آمادگی جسمانی حرف اول را می‌زند. در اتریش هر چه قدر بازی می کردم، بدنم بیشتر راه می افتاد. در فینال هم حریفم از نظر بدنی کم آورد، در حالی که آمادگی جسمانی من در یک سطح ثابت بود. به هرحال، از زحمات تمامی کادر فنی به ویژه آقای حسینی تشکر می کنم.

+ و سوال پایانی، برنامه هایت برای مسابقات آینده به ویژه المپیک ۲۰۲۰ توکیو چیست؟

_ فعلا که تا المپیک زمان زیادی باقی مانده و از این رو،  نباید از حالا رویاپردازی کنیم. تا قبل از المپیک، سه رویداد مهم در پیش داریم، مسابقات جهانی، بازی های آسیایی و رقابت های قهرمانی آسیا. الان مساله اصلی این است که رئیس فدراسیون انتخاب شود و کاراته سر و سامان بگیرد. وقتی این اتفاق افتاد، باید برنامه‌ریزی کنیم. در این شرایط مطمئنا می توانیم در المپیک نتایج خوبی بگیریم. چون پتانسیل کاراته ایران بسیار بالاست.

+ صحبت خاصی داری؟

_ ممنون بابت دعوتتان. امیدوارم سایت دیده بان در راهی که در پیش گرفته، موفق باشد.

 

2

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر