کد خبر: 8410
A

ظهور نسل جدید کشتی فرنگی در بوداپست/ درسی که "سینا" به کشتی ایران داد

سومین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی جام باشگاه‌های جهان نه تنها با قهرمانی شیرین برای نماینده بی‌ادعای ایران همراه بود، بلکه مهمتر از آن عرصه ای برای ظهور نسل جدید کشتی فرنگی ایران بود.

ظهور نسل جدید کشتی فرنگی در بوداپست/ درسی که "سینا" به کشتی ایران داد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سومین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی باشگاه‌های جهان تفاوت‌های بسیاری با دو دوره قبل به لحاظ کیفیت تیم‌های شرکت کننده و حضور نامداران جهان و المپیک داشت. با نگاهی به ترکیب تیم‌های شرکت کننده در این مسابقات دیگر هیچ کارشناسی نمی‌توانست با قاطعیت از سومین قهرمانی پیاپی تیم متمول بیمه رازی در این رقابت‌ها حرف بزند.

بیمه رازی هر چند عنوان قهرمانی دو دوره قبل این رقابت‌ها را یدک می‌کشید اما تفاوت سطح کیفی دوره‌های قبل این رقابت ها با سومین دوره آن نشان می‌داد این تیم پرمهره به هیچ وجه کار راحتی برای کسب سومین قهرمانی ندارد. در این میان اکثریت کارشناسان هیچ شانسی را برای قهرمانی تیم جوان و بی ادعای سینا صنعت ایذه دیگر نماینده ایران در این رقابت‌ها قائل نبودند.

کادر فنی این تیم بدور از هیاهوی رسانه‌ای و جذب ستاره های گران قیمت به جوان‌ها اعتماد کرد و به حق که جواب این اعتماد از سوی کشتی‌گیران داده شد.

مهرداد مردانی، عبدالمحمد پاپی، علی ارسلان، محمدعلی گرایی، عظیم گرمسیری، پژمان پشتام، ماکسیم مانوکیان ارمنستانی، داود عابدین زاده، سامان عزیزی، علی اکبر حیدری و زویادی پاتاریدزه گرجستانی 11 مرد ملک محمد بویری مربی سازنده خوزستانی در کارزار بوداپست بودند.

سینا صنعت در مرحله گروهی ابتدا تیم‌های برکوت قرقیزستان و المپیک لهستان را مقتدرانه و با نتیجه مشابه 8 بر صفر از پیش رو برداشت و در آخرین دیدار گروهی نیز نماینده روسیه را 6 بر 2 شکست داد تا به عنوان تیم نخست راهی دیدار نیمه نهایی شود و به مصاف بیمه رازی دیگر نماینده ایران در این رقابت ها برود.

تصور پیروزی سینا صنعت مقابل تیمی که از چهره‌های شاخص داخلی و خارجی بهره می‌برد تا حد زیادی دور از انتظار بود و بسیاری ازکارشناسان معتقد بودند تیم خوزستانی تا همین جای کار نیز بسیار بیشتر از توقعات کار کرده و باخت مقابل بیمه چیزی از ارش‌های این تیم کم نخواهد کرد.

حضور نفرات باتجربه و عنوان‌دار داخلی و خارجی به نام های سامان عبدولی نایب قهرمان آسیا، محمد فقیری قهرمان جوانان آسیا، مهدی زیدوند دارنده نقره و برنز آسیا، داوور استفانک صرب قهرمان المپیک ریو، فرشاد بلفکه، آرسن جلفالاکیان ارمنستانی قهرمان جهان و نایب قهرمان المپیک لندن، رامین طاهری قهرمان آسیا، حسین نوری نفر اول انتخابی تیم ملی برای حضور در المپیک،  ژان بلنیوک اوکراینی قهرمان 2015جهان و نایب قهرمان المپیک 2016، مهدی علیاری قهرمان بازیهای آسیایی، سید مصطفی صالحی زاده و امیر قاسمی منجزی قهرمان آسیا در ترکیب بیمه رازی نشان می‌داد کفه ترازو به سود این تیم در دیدار نیمه نهایی سنگینی می‌کند.

نتیجه این مصاف عجیب و دور از انتظار بود چرا که سینا صنعت موفق شد بیمه رازی را مقتدرانه و با حساب 6 بر 2 از پیش رو بردارد و راهی فینال شود.عجیب ‌ترین نتایج جایی رقم خورد که علی ارسلان چهره جوان کشتی ایران موفق شد داوور استفانک قهرمان المپیک را از پیش رو بردارد و پژمان پشتام کشتی‌گیر تهرانی نیز در وز 75 کیلوگرم آرسن جلفالاکیان نایب قهرمان المپیک را از پیش رو برداشت. علی اکبر حیدری نیز در وزن 98 از سد مهدی علیاری گذشت تا علی اشکانی سرمربی تیم ملی از ظهور  چهره‌های جوان و آینده‌دار ایران در کشتی جهان نفس راحتی بکشد و بسیار بیش از گذشته به آینده امیدوار باشد.

دیگر تیم راه یافته به دیدار فینال تیم بیوک شهیر استانبول ترکیه بود که از همان ابتدای مسابقات بسیاری این تیم را شانس نخست قهرمانی می‌دانستند چرا که از وجود چهره‌های شاخصی چون رضا کایالپ دارنده 3 مدال طلای جهان و یک نقره و یک برنز المپیک، سلجوق جبی دارنده 3 مدال طلای جهان و...بهره می برد.

اما شاگردان بویری آمده بودند تا اینبار نیز شگفتی آفرین شوند و جام قهرمانی را بالای سر ببرند. سینا صنعت در این دیدار نیز 5 بر 3 به برتری رسید تا باز هم جام قهرمانی در ایران به عنوان مبتکر و گرداننده اصلی این مسابقات بماند.

فراتر از شیرینی این قهرمانی برای کشتی ایران و خوزستان ظهور چهره‌هایی همچون عبدالمحمد پاپی در 59، علی ارسلان در 66، محمد علی گرایی و پژمان پشتام در 75 و علی‌اکبر حیدری در وزن 98 کیلوگرم نشان داد تنها اعتماد به چهره‌های جوان می‌تواند موفقیت کشتی فرنگی ایران در رقابت‌های جهانی و المپیک را تضمین کند.

سبک و سیاق جدید در کشتی فرنگی و تغییر قوانین توسط اتحادیه جهانی می‌طلبد زمینه را برای حضور و ظهور کشتی‌گیران جوان، با انگیزه و البته فنی در اردوهای تیم ملی فراهم کنیم و با اطمینان حقیقی به آن‌ها و دادن فرصت مناسب، کسب افتخار در میادین جهانی را تضمین کنیم؛ درست همان کاری که ملک محمد بویری در جام باشگاه‌های جهان کرد.  

دیگر این نام‌ها نیستند که در کشتی فرنگی جهان نقش اصلی را بر روی تشک مبارزه بازی می کنند و قهرمانی سینا صنعت در کشتی فرنگی باشگاه های جهان درس بزرگی برای کشتی ایران داشت و نشان داد اگر چشم به المپیک 2020 داریم راهی جز اعتماد و اطمینان به جوان‌ها نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر