کد خبر: 51383
A
واکنش عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با دیده بان ایران به ممنوعیت صادرات شیر خشک:

مجلس پیگیر اقدام یکجانبه وزارت صمت در ایجاد ممنوعیت صادرات شیرخشک خواهد شد

اگر وزارت صمت ممنوعیت صادرات برخی از محصولات کشاورزی را بدون هماهنگی با وزارت کشاورزی انجام داده و نظر این وزارتخانه را که طبق قانون انتزاع در نظر نگرفته؛ قطعا اقدام وزارت صمت خلاف قانون است. وزارت صنعت، معدن و تجارت برخلاف قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی و برخلاف بسته ارزی جدید اقدام به ممنوع کردن صادرات شیرخشک و صدور مجوز برای واردات آن کرده است، آن هم در شرایطی که کشور می‌تواند در بازه زمانی کنونی از فرصت صادرات شیرخشک به بهترین نحو استفاده کند؛ اقدام نادرستی محسوب می شود

مجلس پیگیر اقدام یکجانبه وزارت صمت در ایجاد ممنوعیت صادرات شیرخشک خواهد شد

دیده بان ایران : بخشنامه ممنوعیت صادرات شیرخشک، چای و ... توسط وزیر صمت بدون در جریان قرار دادن وزارت کشاورزی و تولید کنندگان ابلاغ شد. همین امر اعتراض وزارت کشاورزی و تولید کنندگان را به همراه داشت اعتراضی که با بی توجهی وزیر صنعت، معدن و تجارت همراه شد. رئیس انجمن صنفی گاوداران معتقد است که پشت پرده ممنوعیت صادرات شیرخشک،‌کارخانه‌های لبنی به ویژه کارخانه‌های دولتی هستند که می‌خواهند از محل واردات، حاشیه‌های زیان خود را جبران کنند که در این باره وزیر کشاورزی مخالفت خود را کتبا اعلام کرده است

مقدسی همچنین خاطر نشان کرد: ماجرا از این قرار است که طی سال‌های گذشته کارخانه‌های لبنی شیر خام را از دامداران تحویل می‌گرفتند و با کارمزد و گرفتن خامه و چربی آن شیر خشک را صادر می‌کردند که در واقع در این سیستم کارخانه‌های لبنی بودند که برای دامداران و کارخانه‌های شیرخشک تعیین تکلیف می‌کردند و البته با توجه به اینکه قیمت شیرخشک در دنیا با یارانه از سوی دولت‌های مختلف پایین آمده بود، قدرت رقابت برای این محصول وجود نداشت به همین سبب دولت سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه در این زمینه در نظر گرفت که تقریبا به ازای هر کیلو صادرات شیرخشک یک دلار اختصاص پیدا می‌کرد.

وی افزود: همین عامل سبب شد تا حدود سی هزار تن شیرخشک باقی مانده در انبارها صادر شود که ارزشی حدود ۷۰ میلیون دلار معادل بیش از ۱۰ درصد صادرات کل لبنیات در سال گذشته داشت.

رئیس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: امسال در پی افزایش نرخ ارز دامداران ارتباط خود را کارخانجات شیرخشک به صورت مستقیم برقرار کردند و از اوایل مرداد ماه خودشان به صورت مستقیم شیرخشک را البته بدون یارانه دولتی صادر می‌کردند، اما ناگهان برخلاف قانون وزیر صنعت، معدن و تجارت مصوبه‌ای ابلاغ کرد که براساس آن صادرات شیرخشک ممنوع شد.

موضوع ممنوعیت ناگهانی صادرات برخی از محصولات کشاورزی؛ موضوع گفت و گوی دیده بان ایران باشمس الله شریعت نژاد عضو کمیسیون کشاورزی است.

نماینده تنکابن، رامسر و عباس آباد در پاسخ به سوال خبرنگار دیده بان ایران در خصوص دلایل ممنوعیت صادرات چای، شیرخشک  و برخی محصلات کشاورزی گفت:

اگر وزارت صمت ممنوعیت صادرات برخی از محصولات کشاورزی را بدون هماهنگی با وزارت کشاورزی انجام داده و نظر این وزارتخانه را که طبق قانون انتزاع در نظر نگرفته؛ قطعا اقدام وزارت صمت خلاف قانون است.

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت  برخلاف قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی و برخلاف بسته ارزی جدید اقدام به ممنوع کردن صادرات شیرخشک و صدور مجوز برای واردات آن کرده است، آن هم در شرایطی که کشور می‌تواند در بازه زمانی کنونی از فرصت صادرات شیرخشک به بهترین نحو استفاده کند؛ اقدام نادرستی محسوب می شود

 

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که چه کسانی از ممنوعیت صادرات شیرخشک سود می برند و چه کسانی ضرر می کنند؟

مسلما تولید کنندگان اولین کسانی هستند که از ممنوعیت صادرات شیر خشک ضرر خواهند کرد چون در کشور مازاد تولید داریم ، می توانیم از فرصت صادرات بهره ببریم و رونق را در بخش کشاورزی بیشتر کنیم. قطعا لازم است وزارت صمت درکنترل بازار با وزارت کشاورزی همکاری داشته باشد اگر وزارت صمت بدون مشورت با تولید کنندگان و وزارت کشاورزی دست به ایجاد محدودیت زده باشد؛ قطعا مجلس پیگیری این تخلف خواهد بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر