کد خبر: 65960
A

چشم انداز دینار عراق

برخی سرمایه گذاران پتانسیل سود قابل توجهی در دینار عراق می بینند. در حال حاضر ارز در بازار به ویژه در سال 2017 بسیار محدود است. در حالی که ثبات ارز نشان داده که احتمال افزایش ارزش در مقایسه با ارزهای دیگر، به ویژه دلار آمریکا، به شدت وابسته به پتانسیل بازنگری ارزش پولی عراق است.

چشم انداز دینار عراق

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ دینار عراقی ارز کشور عراق است. کد ارز برای دینار عراق IQD است. رتبه بندی ارز نشان می دهد که بیشترین وابستگی نرخ دینار عراق به قیمت دلار آمریکا است.

در طول اشغال انگلیس در جنگ جهانی اول، روپیه هند به عنوان اولین ارز اصلی عراق معرفی شد. در سال 1932، دینار عراق، 1 دینار را با 11 روپیه جایگزین کرد و تا سال 1959 به پوند انگلیس متصل شد. پس از آن قیمت دینار عراق بر اساس دلار آمریکا با نرخ IQD به 2.8 دلار تغییر یافت. در سال 1991 به دلیل افزایش چاپ این واحد پولی، ارزش آن به شدت کاهش یافت.

در سال 2010، بانک مرکزی عراق برنامه های خود را برای تغییر نام دینار عراق برای کاهش معاملات نقدی اعلام کرد. هدف این بود که سه عدد صفر را از ارزش اسمی اسکناس های بانکی بردارند اما ارزش واقعی دینار بدون تغییر باقی خواهد ماند. اگر چه اعلام شد که در پایان سال 2010 تغییر صورت می گیرد، هیچ تغییر مجددی صورت نگرفت. همانطور که بانک مرکزی عراق گفته است، آنها قصد دارند ثبات قیمت داخلی را تضمین کنند و یک سیستم مالی مبتنی بر بازار رقابتی پایدار را تقویت کنند.

ارزش پولی دینار عراق در آینده چگونه خواهد بود؟

اما با توجه به تغییر ارزش پول، باید توجه داشت که ارزهای ضعیف به طور کلی دارای پتانسیل بالقوه ای نسبت به آنهایی که دارای ثبات هستند، دارند. ارزش دینار عراق موقعیت آن را دارد که به طور قابل توجهی تغییر کند و به طور ساده تر می توان گفت نرخ ارز دینار عراق عملا یک شبه بهبود میابد.

برخی سرمایه گذاران پتانسیل سود قابل توجهی در دینار عراق می بینند. در حال حاضر ارز در بازار به ویژه در سال  2017 بسیار محدود است. در حالی که ثبات ارز نشان داده که احتمال افزایش ارزش در مقایسه با ارزهای دیگر، به ویژه دلار آمریکا، به شدت وابسته به پتانسیل بازنگری ارزش پولی عراق است.

کالای نفتی محصول و صادرات اصلی کشور عراق است. با این حال که بازار نفت می تواند برای این کشور سودآوری بالایی داشته باشد اما ویرانی هایی که جنگ به جا گذاشته باعث شده است که بیشتر این سرمایه را صرف بازسازی و جبران خسارات و انجام زیرساخت ها کنند. پس از بهبود این روند، همانطور که زیرساخت های کشور همچنان در حال بهبود و رشد است، امید بیشتری برای آینده کشور وجود دارد. بهبودی که به نظر میرسد در حال حاضر شروع شده و به خوبی می تواند یک رونق اقتصادی ملی در آینده را ایجاد کند.

این رشد می تواند به اوضاع سیاسی داخلی هم بستگی داشته باشد. این اوضاع سیاسی داخلی حداقل در سال های اخیر به طور سطحی پایدار بوده است. رژیم سیاسی کنونی نیز تا حد زیادی وابسته به دخالت های ایالات متحده آمریکا در این کشور دارد و گمانه زنی های زیادی در مورد آینده رهبری کنونی کشور وجود دارد.

این کشور با توجه به هر دو بخش منطقه ای و مذهبی با تعداد قابل توجهی از درگیری های محلی روبرو است اما اگر کشور بتواند این نوع رهبری را توسعه دهد، شانس بسیار خوبی دارد که ارزش دینار عراق را در آینده افزایش دهد.

این کشور همچنان در تلاش است تا از لحاظ سیاسی و اقتصادی متحد شود. همانطور که بیشتر سرمایه گذاران می دانند، کشورها در مقایسه با ارزهای خارجی، ارزهای خود را پایین نگه میدارند و یا حتی به منظور تشویق رشد داخلی ارزش آنها را کاهش می دهند. اما دیر یا زود با ایجاد پویایی سیاسی و اقتصادی منطقه و به ویژه در صنعت نفت، به احتمال زیاد تغییر میابد. این امر اگر یک افزایش جدی در قیمت نفت در بلند مدت بوجود بیاید، انجام خواهد شد. نفت این قابلیت را دارد که تنها در عرض چند ماه از 50 دلار به ازای هر بشکه به بیش از 100 دلار برسد. این امر به خصوص برای دموکراسی های صنعتی غربی که وابسته به نفت وارداتی نیستند، مناسب نخواهد بود. اما نه تنها قیمت نفت می تواند ارزش دینار عراق را افزایش دهد، بلکه می توان آن را جایگزینی برای سرمایه گذاری و کسب و کار در عراق تبدیل کرد. ترکیبی از این عوامل می تواند موجب افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت نفت شود.

همانطور که هر سرمایه گذار می داند، به خصوص معامله گران ارز، وضعیت فعلی لزوما برای همیشه نخواهد بود. ارز  ناپایدارامروز می تواند تبدیل به ارز پایدار فردا و گاهی حتی یک یک ارز قدرتمند شود. بار دیگر، وضعیت سیاسی در عراق و وضعیت بین المللی نفت، عوامل مهم در مورد قیمت دینار عراق در بازار آزاد خواهند بود. البته، احتمال وقوع این رویداد تا حد زیادی توسط وضعیت سیاسی و پویایی نفت جهانی مشخص خواهد شد، که اخیرا به طور گسترده فراتر از کنترل دولت عراق است. هر چند این کشور پس از تهاجم ایالات متحده در سال 2003، در مرحله تثبیت طولانی مدت قرار دارد و مؤسسات جدید در حال ساخت بهبود هستند. اما باید توجه داشته باشید که این روند طولانی و پرهزینه است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر