کد خبر: 225652
A
واکنش شهرداری به موضوعات مطرح‌شده پیرامون قتل الهه حسین‌نژاد؛

هرمزی، معاون شهردار تهران در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران: پروانه تاکسی‌های متخلف باطل می‌شود/ خودروهای پلاک شهرستان زیر ذره‌بین شهرداری + فیلم

محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره برنامه مدیریت شهری پایتخت برای ارتقای امنیت تاکسی‌ها، تاکسی‌های اینترنتی و مسافربرهای شخصی، به دیده‌بان ایران گفت: این جزو مطالبات ما در مجموعه شهرداری تهران است که بتوانیم بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نظارت کنیم. چون قانون‌گذار پیش‌بینی کرده است که نظارت بر فعالیت تاکسی‌ها توسط شرکت‌های تاکسیرانی وابسته به شهرداری‌ها انجام شود. اما اکنون درباره تاکسی‌های اینترنتی، فرآیند جداگانه‌ای وجود دارد، ولی درخواست ما از مجموعه دولت و وزارت کشور این است که کمک کنند تا نظم و نظام جدیدی به این حوزه بدهیم. / بنا داریم که با کمک دوستان در وزارت کشور، اولا موضوع نظام‌بخشی و نظارت درست بر تاکسی‌های اینترنتی را اعمال کنیم، ثانیا درباره خودروهای مسافربر شخصی پلاک شهرستان نیز این جزو مطالبات شورای شهر و شهرداری است که بتوانیم بر این خودروها هم نظارت کنیم. در ادامه نیز به دنبال آن هستیم که سامانه تاکسی برخط تاکسیرانی را ارتقا دهیم تا مشابه سیستم تاکسی‌های اینترنتی، مردم به شبکه تاکسیرانی تهران دسترسی داشته باشند.

هرمزی، معاون شهردار تهران در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران: پروانه تاکسی‌های متخلف باطل می‌شود/ خودروهای پلاک شهرستان زیر ذره‌بین شهرداری + فیلم

دیده‌بان ایران؛ پریسا هاشمی: خبر قتل دلخراش الهه حسین‌نژاد جامعه را در بهت و ناباوری فرو برده است. در این حادثه، مقتول سوار خودروی یک مسافربر شخصی شده بود و به همین سبب، انتشار خبر این حادثه، نگرانی‌ها را درباره امنیت تاکسی‌ها به‌ویژه تاکسی‌های اینترنتی و مسافربرهای شخصی بخصوص مسافربرهای پلاک شهرستان افزایش داده است. به‌ویژه آن که پس از انتشار خبر این قتل در سطح جامعه، کاربران فضای مجازی بخصوص زنان، نمونه‌های زیادی را از تجربه‌های آزار و اذیت خود در تاکسی‌های اینترنتی و مسافربرهای شخصی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. 

نکته قابل توجه دیگر آن است که کمبود تاکسی‌هایی که زیر نظر شرکت تاکسیرانی شهرداری تهران فعالیت می‌کنند، استفاده بیشتر مسافرها از تاکسی‌های آنلاین و مسافربرهای شخصی را که طبیعتا امنیت پایین‌تری نسبت به تاکسی‌های رسمی دارند، به همراه دارد. البته بخش زیادی از همین تاکسی‌های رسمی نیز در خطوط پیش‌بینی‌شده برای خود فعالیت نمی‌کنند که این موضوع هم به کمبود تاکسی‌های زیر نظر شهرداری در سطح شهر دامن می‌زند. 

در این میان به نظر می‌رسد که پایین‌ترین سطح امنیت در حوزه حمل‌ونقل مسافر در شهر تهران، مربوط به مسافربرهای شخصی پلاک شهرستان است که متاسفانه قتل الهه حسین‌نژاد نیز در یکی از همین خودروها رخ داد. همه این موارد نشان می‌دهد که باید نظارت‌های دقیق‌تری بر فعالیت تاکسی‌ها، تاکسی‌های اینترنتی و مسافربرهای پلاک شهرستان برای تامین امنیت شهروندان و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه، صورت بگیرد. 

در همین رابطه با محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت‌وگو کردیم و او نیز به خبرنگار دیده‌بان ایران توضیح داد: تامین امنیت تاکسی‌ها و تاکسی‌های اینترنتی موضوع مهمی برای مدیریت شهری و شورا است. این جزو مطالبات ما در مجموعه شهرداری تهران است که بتوانیم بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نظارت کنیم. چون قانون‌گذار پیش‌بینی کرده است که نظارت بر فعالیت تاکسی‌ها توسط شرکت‌های تاکسیرانی وابسته به شهرداری‌ها انجام شود. اما اکنون درباره تاکسی‌های اینترنتی، فرآیند جداگانه‌ای وجود دارد، ولی درخواست ما از مجموعه دولت و وزارت کشور این است که کمک کنند تا نظم و نظام جدیدی به این حوزه بدهیم. 

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره کمبود تاکسی در پایتخت نیز گفت: در تهران بیش از ۷۰ هزار تاکسی وجود دارد که البته قبول داریم برخی از آن‌ها فرسوده هستند و برخی دیگر هم در خط پیش‌بینی‌شده فعالیت نمی‌کنند. اما تلاش کرده‌ایم که این موضوع را با سامانه برخط تاکسیرانی که از انتهای سال قبل فعال کردیم، تا حد زیادی مدیریت کنیم و اکنون تاکسی‌ها ملزم هستند که در طول روز خود را به خط پیش‌بینی‌شده برایشان معرفی کنند و پروانه تاکسی‌ای که در مجموعه خطوط ما فعالیت نکند، ابطال خواهد شد. این اقدام نیز با کمک شورای شهر در دوره کنونی مدیریت شهری انجام شد. 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: ان‌شاءلله بنا داریم که با کمک دوستان در وزارت کشور، اولا موضوع نظام‌بخشی و نظارت درست بر تاکسی‌های اینترنتی را اعمال کنیم، ثانیا درباره خودروهای مسافربر شخصی پلاک شهرستان نیز این جزو مطالبات شورای شهر و شهرداری است که بتوانیم بر این خودروها هم نظارت کنیم. در ادامه نیز به دنبال آن هستیم که سامانه تاکسی برخط تاکسیرانی را ارتقا دهیم تا مشابه سیستم تاکسی‌های اینترنتی، مردم به شبکه تاکسیرانی تهران دسترسی داشته باشند و همه این اقدامات در ذیل یک مجموعه قرار بگیرد. 

معاون شهردار پایتخت درباره تاکسی‌هایی که از تهران به شهرهای اطراف مسافر می‌برند نیز گفت: قانون‌گذار پیش‌بینی کرده است که تمام این تاکسی‌ها زیر نظر تاکسیرانی فعالیت کنند، چه تاکسیرانی شهرداری تهران، چه شهرهای اقماری اطراف پایتخت که خودشان شرکت‌های تاکسیرانی دارند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع البته مربوط به وزارت کشور است و شهرداری تهران تا محدوده مشخصی در این زمینه متولی است، اما کلیت کار با وزارت کشور است. خوشبختانه هماهنگی خوبی نیز در این زمینه با دوستان داریم و همین هفته در همین رابطه، دو جلسه با دوستان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برگزار کرده‌ایم. 

منبع: دیده‌بان ایران

volumeVideo: 41.97M | durationVideo: 00:03:22
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر