کد خبر: 181810
A

نمایش و آماربازی رئیس سازمان هواپیمایی در تلاطم کمبود بلیت هواپیما

با وجود ادعای رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره ورود 90 فروند هواپیما در دوران ریاستش بر این سازمان ، اما معضل بلیت هواپیما همچنان یکی از چالش‌های اساسی سفرهای نوروزی مردم محسوب می‌شود.

نمایش و آماربازی رئیس سازمان هواپیمایی در تلاطم کمبود بلیت هواپیما

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ساماندهی وضعیت ناوگان هوایی مسافری و بحث فروش بلیت پروازهای داخلی یکی از برنامه‌های اصلی سازمان هواپیمایی کشوری در دوره جدید ریاست این سازمان از ابتدای دولت ابراهیم رئیسی اعلام شده است.

نوروز امسال با ایام ماه مبارک رمضان مقارن شده و همین موضوع منجر به آن شده تا بخشی از  سفرهای نوروزی به قبل از ماه مبارک رمضان موکول شود، با اینحال نه تنها خبری از ساماندهی بحث فروش بلیت هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی کشوری نیست و شاهد قیمت‌های نجومی بلیت در برخی مسیرهای پرتردد کشور هستیم، بلکه بلیت هواپیما با همین قیمت نجومی نیز نایاب است.

در ابتدای فعالیت دور جدید ریاست سازمان هواپیمایی کشوری، یکی از مهمترین علل کمبود بلیت هواپیما، کمبود ناوگان ذکر می شد؛ همچنین ادعا می شود که منشأ کمبود ناوگان نیز در کنار تحریم های ظالمانه صنعت هوانوردی کشور، پایین بودن قیمت بلیت پروازهای داخلی است که سبب شده تا ایرلاین ها نتوانند به ساماندهی اقتصادی خود و خرید هواپیماهای جدید اقدام کنند لذا در خرداد ماه امسال شورای عالی هواپیمایی با افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی موافقت کرد.

1

مصاحبه رئیس سازمان هواپیمایی در اردیبهشت‌ماه 1402- آمار هواپیماهای وارداتی را 50 فروند اعلام می‌کند

 

همچنین رئیس سازمان هواپیمایی در یکی از نشست های خبری خود گفته بود معتقد نیستم ایرلاین ها زیان ده باشند؛ بنابراین علی رغم اینکه شرکت های هواپیمایی همواره ادعا می‌کردند که باید نرخ بلیت پروازهای داخلی رشد دو برابری داشته باشد اما با توجه به اخذ صورت های مالی آنها از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، به نظر می رسد این ادعای آنها چندان محلی از إعراب نداشته باشد.

** گرانفروشی ایرلاین‌ها در سایه غفلت سازمان هواپیمایی

با اینحال همچنان این شرکت ها با وجود اینکه زیان ده نیستند، بر این ادعای خود اصرار می ورزند و موارد تخلف متعددی از گران فروشی و عرضه بلیت پروازهای داخلی با نرخ هایی بالاتر از نرخ نامه مصوب شورای عالی هواپیمایی در کارنامه خود دارند اما سازمان هواپیمایی کشوری که بر اساس قانون مسئولیت نظارت بر ایرلاین ها را هم در اختیار دارد، از این فرصت قانونی خود برای ساماندهی قیمت بلیت هواپیما و نیز کنترل نحوه عرضه بلیت آن هم در ایام منتهی به سفرهای نوروزی بهره نمی برد.

نابسامانی وضعیت بلیت هواپیما در سایه بی‌توجهی سازمان هواپیمایی کشوری در حالی است که این وضعیت حتی صدای وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را هم در آورده و ضرغامی در حاشیه جلسه اخیر هیأت وزیران به جد خواستار ساماندهی قیمت بلیت هواپیما شده است.

** آمارهایی که با واقعیت همخوان نیست

این نابسامانی در حالی است که محمد محمدی‌بخش در طول دو سال و نیم از عمر فعالیت خود در سازمان هواپیمایی کشوری، همواره با ارائه آمارهایی عجیب، بر افزایش خرید ناوگان هوایی تأکید کرده و به دفعات اعداد متعددی از خرید ناوگان جدید را اطلاع رسانی کرده است که دستکم تاکنون این آمارها نتنها در عرضه بلیت پروازهای داخلی تاثیر مثبتی نگذاشته بلکه روز به روز بر وخامت وضعیت تهیه بلیت پرواز نیز افزوده می‌شود.

مشخص نیست این تعداد هواپیمای جدیدی که خریداری و از 50 تا 90 فروند در خبرهای متعدد ذکر شده است، چرا تأثیری در کاهش کمبود بلیت هواپیما یا کاهش کنسلی‌های ناگهانی پروازها از سوی ایرلاین‌ها و سپس فروش بلیت همان مسیر کنسل شده این بار با تقاضای بالاتر و درنتیجه قیمت‌های بیشتر، نداشته است؟

2

مصاحبه رئیس سازمان هواپیمایی در آبان‌ماه 1402- آمار هواپیماهای وارداتی را 70 فروند اعلام می‌کند

3

مصاحبه رئیس سازمان هواپیمایی در اسفندماه 1402- آمار هواپیماهای وارداتی را 90 فروند اعلام می‌کند

نگاهی به خبرهای منتشر شده از قول رئیس سازمان هواپیمایی کشوری فقط در سال 1402 نشان می‌دهد که بنا به ادعای وی از ابتدای امسال تاکنون باید دستکم 40 فروند هواپیما وارد کشور می‌شد، درحالی که هیچ دستاورد ملموسی از این آمارهایی که محمد محمدی بخش ارائه می‌کند در بحث بلیت هواپیما قابل مشاهده نیست.

** نمایش بی‌وقفه در تلاطم سرگردانی مردم

حالا هم در حالی که نابسامانی و کمبود بلیت پروازهای داخلی در آستانه تعطیلات نوروزی، روز به روز بر حجم نارضایتی‌ها از صنعت هوانوری کشور و عملکرد سازمان هواپیمایی کشور می‌افزاید، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در اقدامی نمایشی اقدام به برپایی نمایشگاهی تحت عنوان «نمایشگاه صنعت هوایی پیام» با تبلیغات بسیار گسترده کرده است.

Capture

نمایشگاه صنعت هوایی پیام که با استقبال چندانی هم از سوی بازدیدکنندگان مواجه نشد

مشخص نیست برگزاری چنین نمایشگاهی آن هم با سطح برگزاری بسیار پایین در تلاطم کمبود بلیت و قیمت‌های نجومی سفر هوایی قرار است چه دردی از صنعت هوانوردی کشور دوا کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر