علت اختلال روز گذشته در دستگاههای کارتخوان چه بود؟
دیروز شنبه ۲۸ تیر، اختلالی سراسری در شبکه پرداخت کشور موجب توقف لحظهای تراکنشهای کارتخوانها شد که شاپرک علت این اختلال را اجرای یک مانور اعلام کرد.

به گزارش سایت دیدهبان ایران، دیروز شنبه (۲۸ تیر ماه ۱۴۰۴) از حدود ساعت ۱۱ صبح، کاربران در سراسر کشور با اختلال گسترده در کارتخوانهای فروشگاهی مواجه شدند. این مشکل که بهصورت سراسری گزارش شد، تراکنشهای شاپرکی و عملیات دستگاههای کارتخوان را نیز بهطور موقت مختل کرد.
در خلال این اختلال، برای دقایقی امکان خرید حضوری با کارت بانکی به دلیل اختلال در دستگاههای کارتخوان شرکتهای مختلف PSP میسر نبود. این مسئله موجب نارضایتی و سردرگمی بسیاری از شهروندان در انجام خریدهای روزمره شد.
همچنین برخی اپلیکیشنهای بانکی نیز با اختلال در خدمات کارتبهکارت مواجه بودند و کاربران تنها با استفاده از سامانه "پل" امکان جابهجایی وجه را داشتند.
در واکنش به این رویداد، مصطفی قمریوفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، اعلام کرد که اختلال از ساعت ۱۱:۱۶ تا ۱۱:۵۱ در شش نوبت و هر بار به مدت یک دقیقه رخ داده و تا حوالی ساعت ۱۲:۳۰ ظهر بهطور کامل برطرف شد.
از سوی دیگر، امیرحسین شبیری، مدیرعامل شرکت شاپرک، علت این اختلال را اجرای یک مانور آزمایشی برای سنجش آمادگی شبکه پرداخت عنوان کرد. او تأکید کرد که این اختلال بهصورت موقت و کنترلشده بوده و هدف از آن، افزایش تابآوری شبکه پرداخت در برابر بحرانهای احتمالی بوده است.
گزارشها حاکی از آن است که اختلال محدود به یک بانک یا شرکت خاص نبوده و اغلب شرکتهای پرداخت الکترونیک (PSP) درگیر این قطعی کوتاهمدت شدهاند.
ساعتی پس از این اختلال، بانک مرکزی و شرکت شاپرک اعلام کردند که شبکه پرداخت به وضعیت عادی بازگشته و مشکلی در انجام تراکنشهای بانکی وجود ندارد.
منبع: سایت سیتنا