کد خبر: 178129
A

درمان دیسک کمر بدون جراحی: روش‌های موثر و کم‌خطر

درمان دیسک کمر بدون جراحی یکی از جمله موارد و تبلیغاتی است که این روزها در فضای مجازی توسط پزشکان توصیه می‌شود. البته افرادی که دارای بیماری دیسک کمر هستند ابتدا با توجه به درمان‌های غیر جراحی برای درمان آنها اقدام می‌شود. اما در صورتی که درمان غیر جراحی برای فرد بیمار جوابگو نباشد و در درمان‌های ساده‌تر پاسخی دریافت نکند جراحی تجویز خواهد شد.

درمان دیسک کمر بدون جراحی: روش‌های موثر و کم‌خطر

درمان دیسک کمر بدون جراحی یکی از جمله موارد و تبلیغاتی است که این روزها در فضای مجازی توسط پزشکان توصیه می‌شود. البته افرادی که دارای بیماری دیسک کمر هستند ابتدا با توجه به درمان‌های غیر جراحی برای درمان آنها اقدام می‌شود. اما در صورتی که درمان غیر جراحی برای فرد بیمار جوابگو نباشد و در درمان‌های ساده‌تر پاسخی دریافت نکند جراحی تجویز خواهد شد.

اصولاً درمان دیسک کمر بدون جراحی تقریباً ظرف ۱ تا ۲ ماه پاسخگو خواهد بود. اما اگر پس از این مقدار زمان درمان‌های غیر جراحی پاسخگو نبود می‌توان به جراحی دیسک کمر روی آورد. اما معمولاً نیازی به این کار نخواهد شد. در کشور ایران متاسفانه این زمان برای بیماران کمی زمان بر و طاقت فرسا خواهد شد. چون این مقدار زمان استاندارد را در نظر نمی‌گیرند و کمی بیشتر می شود. همین امر موجب عدم بهبودی بیمار با توجه به درمان غیر جراحی خواهد شد که به ضرر بیمار تمام می‌شود. در ادامه به درمان دیسک کمر بدون جراحی و تفصیل آن خواهیم پرداخت.

نفراتی که به بیماری دیسک کمر مبتلا می‌شوند به چه تعداد می‌باشند؟

هر ساله بین هزاران نفر از جمعیت با توجه به نژاد و نوع فعالیتی که افراد دارند و با توجه به شیوه زندگی می‌توان تخمین زد بین ۵ تا ۲۰ نفر دچار پارگی دیسک کمر می‌شوند. می‌توان گفت به طور متوسط بین هر هزار نفر جمعیت به طور سالانه حدود ۱۲ نفر از این افراد به این بیماری دچار خواهند شد. البته مردان نسبت به زنان دو برابر به بیماری دیسک کمر مبتلا می شوند. با توجه به این مورد می‌توان گفت تقریباً ۸۰ درصد این افراد با درمان‌های جراحی و غیر جراحی کاملاً بهبود خواهند یافت. در این بین ۲۰ درصد از افراد که با مشکل دیسک کمر روبرو هستند یا اینکه دچار تنگی کانال نخاعی می ‌باشند می‌توانند به درمان دیسک کمر بدون جراحی روی بیاورند.

متاسفانه در کشور ایران موردی که بسیار باب شده است ترس از جراحی می‌باشد. اما این افکار کاملاً نادرست هستند. چون بیماری که به درمان غیر جراحی پاسخگو نباشد بایستی جراحی شود. اگر بیمار جراحی نشود ممکن است دچار عیب نقص در اندام‌های تحتانی و یا حتی اختلال در کنترل ادرار و مدفوع شود. در صورتی که دچار مشکل شده اید و می خواهید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پیشنهاد می کنیم بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات در شیراز از سایت پی جو را انتخاب نمایید.

درمان دیسک کمر بدون جراحی چگونه است؟

به طور کلی درمان‌های غیر جراحی برای دیسک کمر شامل یک سری از روش‌ها و تدابیری خواهد بود که برای بهبود علائم دیسک کمر مجموعه‌ای گرد هم آورده می‌شوند.

درمان دیسک کمر بدون جراحی شامل روش‌های زیر خواهد بود که عبارتند از:

فیزیوتراپی: در فیزیوتراپی با تکنیک‌های درمانی و تمرینات فیزیکی که پزشک در اختیار بیمار می‌گذارد مثل: تمرینات استحکام‌بندی برای عضلات پشتی، همچنین کشش و اصلاحی و تکنیک‌های ماساژ، تمرینات تقویتی که کاملاً می‌تواند عضلات پشتی را تقویت کند، پاسخگو خواهد بود. از این رو در انعطاف پذیری عضلات بهبود پذیری بسیار بالایی خواهد داشت. با این عمل فشار بر روی دیسک کمر بسیار کم خواهد شد.

درمان دارویی: یکی از جمله موارد درمان دیسک کمر بدون جراحی درمان دارویی خواهد بود. با توجه به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی که شامل داروهای ضد اسپاسم، مسکن‌ها و ضد اضطراب می‌باشند که می‌توانند در کاهش دادن درد و التهابی که در اثر دیسک کمر به وجود آمده باشد موثر واقع شود. البته به یاد داشته باشید که مصرف این داروها باید زیر نظر پزشک متخصص باشد.

کمپرس یخ و گرما: با توجه به استفاده از کمپرس یخ یا کمپرس گرم که با استفاده از ترکیبی از این دو هم می‌تواند باعث التیام بخشیدن و کاهش درد و التهاب در دیسک کمر شود. البته استفاده از این روش باید به طور مناسب و با توجه به راهنمای یک پزشک متخصص یا فردی که در تربیت بدنی تخصص کافی داشته باشد پیگیری شود.

تزریقات محلی: با توجه به این مورد مواد ضد التهابی یا تزریقات استروئیدها با توجه به مکانی که دردناک می‌باشد موجب کاهش دادن درد و التهاب خواهد شد. معمولاً تحت یک راهنمای تصویری مثل اسکن افتراقی تزریق خواهد شد.

آموزش و تغییر رفتار: یکی از جمله موارد و عادات روزانه که می‌تواند در درمان دیسک کمر بدون جراحی بسیار کمک کند تغییر در نگرش و رفتارهای صحیح می‌باشد که در طول روز باید آنها را رعایت کنید تا از فشار روی دیسک کمر کاسته شود. مثل: بهبود حالت نشستن، ایستادن و فعالیت‌های جسمانی که بایستی به طور صحیح و با استفاده از تکنیک‌های صحیح انجام شود.

اصول و مواردی که برای درمان دیسک کمر بدون جراحی طبق موارد یاد شده صورت گیرد با توجه به شرایط و شدت علائم در بیمار پزشک متخصص ممکن است ترکیبی از این درمان‌ها را تجویز کند و با توجه به این موارد برنامه درمانی کاملاً مناسبی را در اختیار فرد بیمار بگذارد.

داروهای ضد التهاب و دیسک کمر

با توجه به زمانی که فرد بیمار دچار پارگی دیسک کمر می‌شود بر ریشه عصبی فشار وارد خواهد شد که همین مورد باعث رها شدن موادی از دیسک پاره شده خواهد شد. با توجه به آزاد شدن این مواد، موجب ایجاد التهاب در فرد می‌شود که این التهاب در کمر یا زانو رخ خواهد داد. زمانی که التهاب ایجاد شود باعث ایجاد درد در همان عضو می‌شود که فرد دچار درد در آن ناحیه خواهد شد. با توجه به داروهای ضد التهاب می‌توان این درد را تسکین داد.

داروهای شل کننده عضلانی

برای درمان دیسک کمر بدون جراحی می‌توان از داروهای شل کننده عضلانی نیز استفاده کرد. مثل باکلوفن یا تیزانیدین و متوکاربامول.

زمانی که فشار بر روی ریشه عصبی ایجاد می‌شود موجب تحت تاثیر قرار گرفتن عضلات خواهد شد. زیرا جریان‌های الکتریکی به صورت مداوم تحت تاثیر قرار می گیرند. این حالت باعث انقباض عضلات و در نتیجه این انقباضات شاهد درد در فرد خواهیم شد. به همین دلیل باعث کمبود اکسیژن می شود از این رو داروهای شل کننده عضلانی برای رها شدن از این حالت توسط پزشک تجویز خواهند شد.

سرما درمانی

با توجه به کمپرس یخ می‌توان التهابات و آسیب‌هایی که در بافت‌های نرم انسان رخ می‌دهد را درمان کرد. از این رو دردی که از طریق دیسک کمر در فرد ایجاد می شود؛ با توجه به کمپرس یخ می‌توان این درد و التهابات را کاهش داد.

گرما درمانی

همانطور که می‌دانید از قدیم همه این را می‌دانستند که با گرم کردن کمر یا هر عضوی از بدن که دچار درد ‌است می‌توان برای بهبودی و تسکین آن ناحیه استفاده کرد. از این رو در علم فیزیوتراپی و به صورت پیشرفته‌تر از اشعه مادون قرمز و ماوراء بنفش برای این تکنیک استفاده می ‌شود. به همین خاطر زمانی که به فیزیوتراپی مراجعه می‌کنید معمولاً از لامپی که دارای رنگ بنفش و قرمز است، استفاده می شود که برای التیام درد کمر بسیار موثر است.

ماساژ کمر

روش بعدی که برای درمان دیسک کمر بدون جراحی مورد استقبال قرار گرفته ماساژ دادن کمر می‌باشد. از این رو جریان خون در کمر افزایش داده می‌شود و مواد سمی که در جهت التهاب آزاد شده از مرحله ضایع دور خواهند شد. از این رو از حالت اسپاسم عضلات خارج شده و فاست‌ها به حالت قبلی رفته و دوباره منظم خواهند شد.

طب سوزنی

نکته آخری که می‌توان از آن در درمان دیسک کمر بدون جراحی اشاره کرد استفاده از طب سوزنی چین می‌باشد. در درمان‌های طبی با فرو کردن سوزن‌های نازک در مناطقی از بدن که دارای احساس درد می‌باشد موجب ایجاد تغییر در نحوه عملکرد و درمان برخی بیماری‌ها خواهد شد. سوزن‌ها روی عضله وارد می‌شوند و به حالت زیر بافت یا زیر جلدی خواهند بود. به همین خاطر موجب درد نخواهند شد. البته ناگفته نماند که این روزها برای درمان کمردرد و درد سیاتیک از طب سوزنی بسیار استفاده می شود

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر