کد خبر: 252908
A

سختگیری بیشتر آزمون‌های ایمنی برای خودروهای جدید

یوروانکپ در آستانه بزرگ‌ترین تحول خود طی دو دهه اخیر است. آزمون‌هایی که مدت‌ها معیار اصلی سنجش ایمنی خودروها بوده‌اند، حالا قرار است با نگاهی واقع‌بینانه‌تر به فناوری‌های نوین و مشکلات روز جاده‌ها بازنویسی شوند.

سختگیری بیشتر آزمون‌های ایمنی برای خودروهای جدید

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، در سال‌هایی که خودروها هوشمندتر شده‌اند، مسئله ایمنی هم پیچیده‌تر شده است. فناوری‌های کمکی که قرار بود رانندگی را ساده‌تر و مطمئن‌تر کنند، گاهی خودشان به دغدغه‌ای تازه تبدیل می‌شوند؛ هشدارهای ممتد، سیستم‌های مداخله‌گر و تجهیزاتی که در دنیای واقعی آنطور که باید عمل نمی‌کنند. یوروانکپ (Euro NCAP) حالا تصمیم گرفته که برنامه سال ۲۰۲۶ خود را با رویکردی جدید و سخت‌گیرانه‌تر طراحی کند تا استانداردهایش با شرایط امروز هماهنگ‌تر شود.

بازتعریف ایمنی در چهار مرحله

نسخه جدید آزمون‌ها، ایمنی را تنها به برخورد و نتیجه آن محدود نمی‌کند. برنامه ۲۰۲۶ به‌طور شفاف چهار حوزه را هدف گرفته است: رانندگی ایمن، پیشگیری از تصادف، محافظت هنگام برخورد و پشتیبانی پس از سانحه. برای گرفتن پنج ستاره، خودرو باید در هر چهار بخش عملکرد قابل‌قبولی ارائه دهد؛ یعنی هم از وقوع حادثه جلوگیری کند، هم در صورت وقوع ضربه، سرنشینان را سالم‌تر نگه دارد و هم روند امدادرسانی را سریع‌تر کند.

دستگیره‌های مخفی زیر ذره‌بین

سختگیری بیشتر آزمون‌های ایمنی برای خودروهای جدید

یکی از مهم‌ترین تغییرات، به مشکلی می‌پردازد که در چند سال اخیر خبرساز شده است: دستگیره‌های پاپ‌آوت (pop-out) یا تمام‌برقی. بسیاری از نیروهای امدادی گزارش داده‌اند که این دستگیره‌ها پس از حادثه فعال نمی‌شوند و همین موضوع چندین عملیات نجات را با تخیر مواجه کرده است. طبق قوانین جدید، خودروسازان باید تضمین کنند که دستگیره‌های برقی حتی بعد از برخورد نیز قابل استفاده باشند. این تغییر به ویژه برای خودروهای برقی که بیشترین استفاده از این نوع دستگیره را دارند، حیاتی است.

پایان عصر هشدارهای عصبی ADAS

سختگیری بیشتر آزمون‌های ایمنی برای خودروهای جدید

سیستم‌های کمک‌راننده نیز با نگاه تازه‌ای ارزیابی می‌شوند. تا امروز اغلب تست‌ها در شرایط کنترل‌شده و پیست انجام می‌شد، اما واقعیت جاده‌ها چیز دیگری است. بسیاری از رانندگان از هشدارهای زیاد، هشدارهای غیرمنطقی یا مداخله‌های ناگهانی شاکی‌اند؛ سیستم‌هایی که به جای کمک، باعث سردرگمی می‌شوند. در برنامه جدید، این رفتارها مستقیما بر نمره خودرو تاثیر می‌گذارد.

امتیاز برای دکمه‌های واقعی

سختگیری بیشتر آزمون‌های ایمنی برای خودروهای جدید

شاید این بخش خوشحال‌کننده‌ترین خبر برای رانندگان باشد؛ از سال ۲۰۲۶ خودروهایی که برای کارکردهای پرمصرف همچنان دکمه‌های فیزیکی دارند، امتیاز مثبت دریافت می‌کنند. تسلط پنل‌های لمسی بر همه کنترل‌ها سال‌هاست انتقادهای زیادی ایجاد کرده؛ به‌ویژه وقتی یک کار ساده مثل تنظیم حجم یا تهویه نیاز به جستجو در چند منو دارد.

 

گسترش دامنه تست‌های جلوگیری از تصادف

سختگیری بیشتر آزمون‌های ایمنی برای خودروهای جدید

آزمون‌های جدید، شرایط نزدیک‌تری به دنیای واقعی را بازسازی می‌کنند؛ از مواجهه با موتورسیکلت‌سواران و دوچرخه‌سواران گرفته تا عبور از مسیرهای شهری شلوغ. همچنین رفتار نرم و غیرغافلگیرکننده سیستم‌ها امتیاز بیشتری می‌گیرد. دیگر کافی نیست سیستم از برخورد جلوگیری کند؛ باید این کار را بدون لرزش‌های ناگهانی یا کنترل‌های شدید انجام دهد.

آزمون‌های دقیق‌تر برای برخورد و شبیه‌سازی کاربران واقعی

در بخش ایمنی هنگام برخورد، یوروانکپ رویکردی انسانی‌تر اتخاذ کرده است. آدمک‌های تصادف با اندازه‌ها، سنین و فرم‌های بدنی متنوع‌تر برای بازتاب طیف واقعی سرنشینان به کار گرفته می‌شوند. علاوه بر این، تست‌های شبیه‌سازی و سورتمه‌ای برای نمایش دقیق‌تر تاثیر ضربه به کار گرفته خواهد شد؛ به‌ویژه در برخوردهای جانبی و برخورد با عابران پیاده.

ایمنی پس از سانحه؛ از باتری تا تماس اضطراری

برای خودروهای برقی، قوانین جدید سخت‌تر از همیشه است. جداسازی امن باتری پس از تصادف، هشدار درباره خطر آتش‌سوزی باتری و دسترسی سریع امدادگران به سرنشینان از جمله موارد مهم این بخش است. همچنین سیستم‌های SOS باید بتوانند حتی اگر کمربند بسته نشده باشد، تعداد سرنشینان را تشخیص دهند و به مرکزهای امدادی اطلاع دهند.

بزرگترین تغییر پس از ۱۶ سال

یورو NCAP این تغییرات را بزرگترین بازنگری خود از سال ۲۰۰۹ می‌داند، اما تاکید کرده که چنین فاصله طولانی میان به‌روزرسانی‌ها دیگر تکرار نمی‌شود. از سال ۲۰۲۶ به بعد، پروتکل‌ها هر سه سال یک‌بار اصلاح می‌شوند؛ نشانه‌ای روشن از سرعت رشد فناوری‌های ایمنی و نیاز به همگام بودن با واقعیت جاده‌های امروز.

منبع: carscoops

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر