معاون نمایندۀ روسیه در سازمانملل: شورای امنیت نباید براساس نامۀ تروئیکای اروپا برای فعالسازی مکانیسم ماشه علیه ایران اقدامی انجام دهد.
۱۱۲۳ مطلب
معاون نمایندۀ روسیه در سازمانملل: شورای امنیت نباید براساس نامۀ تروئیکای اروپا برای فعالسازی مکانیسم ماشه علیه ایران اقدامی انجام دهد.
معاون نماینده روسیه در سازمان ملل به فعالسازی مکانیسم ماشه علیه ایران توسط کشورهای اروپایی واکنش نشان داد.
رویترز مدعی شد که فردا شورای امنیت درباره فعال شدن مکانیسم ماشه تشکیل جلسه میدهد.
در پی فعالسازی مکانیسم ماشه توسط سه کشور اروپایی، وزارت امور خارجه بیانیه داد.
سه کشور اروپایی در نامه خود به شورای امنیت ایران را به نقض عامدانه تعهدات برجام متهم کردهاند و مدعی شدهاند که در طول ۵ سال گذشته به تعهدات خود در برجام پایبند بودهاند.
با اجرایی شدن مکانیسم ماشه، «مکانیسم ماشه» یا "مکانیسم اسنپ بک تحریمها علیه ایران" قطعنامه های ۱۶۹۶ (سال ۲۰۰۶)؛ ۱۷۳۷ (سال ۲۰۰۶)؛ قطعنامه ۱۷۴۷ (سال ۲۰۰۷)؛ ۱۸۰۳ (سال ۲۰۰۸) ؛ ۱۹۲۹ (سال ۲۰۱۰) فعال می شود
طبق گزارشها، تروئیکای اروپایی در نامهای به شورای امنیت سازمان ملل، خبر دادهاند که روند فعالسازی سازوکار «اسنپبک» فعال کردهاند.
به گزارش اکسیوس فرانسه، بریتانیا و آلمان با ارسال نامهای به شورای امنیت فرآیند مکانیسم ماشه را فعال کردند.
معاون حقوقی و بینالملل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به عدم اجرای برجام توسط اروپاییها در هفت سال گذشته، هشدار داد که هرگونه اقدام برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، منجر به واکنش لازم تهران از جمله توقف مسیر تعامل با آژانس بینالمللی انرژی اتمی و حذف اروپا از عرصه دیپلماتیک خواهد شد.
«مکانیسم ماشه» یا «مکانیسم اسنپ بک تحریمها علیه ایران» (Snapback mechanism of sanctions against Iran) در حقیقت یک روند قانونی و دیپلماتیک تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. قطعنامه ۲۲۳۱ قطعنامهای بوده است که توافق برجام (برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام) که ۱۰ سال پیش در سال ۲۰۱۵ میان ایران و شش قدرت جهانی (۵ عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان) امضا گردید را قانونی کرد و با تصویب این قطعنامه، هر شش قطعنامهای که پیشتر علیه ایران صادر شده بود و منجر به تحریمهای وسیع…