ارگان رسانه ای حوزه: نفوذ فرهنگ کره ای و موسیقی «کی پاپ» در جوانانو نسل جدید نگران کننده است
ارگان رسانه ای حوزه علمیه قم نوشت: موج کرهای که با حمایت دولتمردان کره جنوبی و شرکتهای بزرگ جهانی آغاز به کار کرد به واسطه انبوه سریالها و موسیقیهای کیپاپ، به ابزاری برای نفوذ فرهنگی در سراسر جهان تبدیل شده است و این جریان با ترویج فرهنگ مصرفگرایی و فردگرایی، انتظارات غیرواقعی از زندگی را در میان نسل جدید ایرانی شکل داده و باعث کاهش اعتماد به نفس، افسردگی و بحرانهای روانی در بین آنها شده است.

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ارگان رسانه ای حوزه علمیه قم نوشت: کِیپاپ صرفاً یک موج موسیقی فراگیر نیست که نوجوانها را به خودش جذب کرده باشد، بلکه به مرور به فرهنگی تبدیل شده که خودش سبک زندگیساز است.
بنابر گزارش دیده بان ایران؛ حوزه نیوز نوشت: حوزه نفوذ و میزان تأثیرگذاری پدیده "کِی پاپ"در سالهای اخیر آنچنان روند تصاعدی به خود گرفته که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته حتی یک فیلم با محوریت طرفداران کیپاپِر به نمایش درآمد و این گونه نظر منتقدان و کارشناسان متوجه این مسأله شد.
به تعبیر یکی از جامعهشناسانِ وطنی، وقتی چهره نوجوانان در همین سالها به تدریج در کوچه و خیابان تغییر مییابد، علامت سؤال در خصوص کِیپاپ افزایش پیدا می کند و البته این مساله از آن جنس مسایلی نیست که بخواهیم در زمینه چند و چون و کمیت و کیفیت آن، سرسری و ساده انگارانه از کنارش بگذریم و به تحلیلهای سطحیاندیشانه بسنده کنیم.
کی پاپ چیست!؟
از این منظر باید گفت که کِیپاپ صرفاً یک موج موسیقی فراگیر نیست که نوجوانهای ایرانی و کرهای و برخی از کشورهای آسیایی و حتی غیرآسیایی را به خودش جذب کرده باشد، بلکه به مرور به فرهنگی تبدیل شده که خودش سبک زندگیساز است.
کِیپاپ (K-pop) که به موسیقی پاپ کرهای اطلاق میشود، به یکی از مهمترین و پرطرفدارترین ژانرهای موسیقی در سطح جهانی تبدیل شده است. این سبک موسیقی که ترکیبی از ژانرهای مختلف را شامل می شود با تولیدات حرفهای، رقصهای پیچیده، و ویدئوهای بصری جذاب توانسته در یک دهه اخیر در دنیای موسیقی جهانی تأثیر بسیاری بگذارد. در این میان، گروههای موسیقیِ کرهای، نقش اصلی را در توسعه چنین فرهنگی ایفا کرده اند.
ماجرای یک انیمیشن آمریکایی درباره کِیپاپ
چندی پیش شبکه جهانی نتفلیکس اقدام به تولید انیمیشنی با عنوان "کیپاپ: شکارچیان اهریمن" کرد که در این اثر به شکلی واضح نام کیپاپ را در اسم اثر گنجانده بود تا به طور خاص ذائقه طرفداران آن را نشانه برود. البته این نکته را نباید فراموش کرد که انیمیشنهای آمریکایی که در جلب نظر مخاطب نوجوان تا حدی در مقطعی به مشکل خورده بودند با یک سوژه کرهای می خواستند طیف وسیعی از نوجوانها را باز گردانند.
داستانی یک خطی این انیمیشن درباره یک گروه موسیقیکرهای است که در پشت پرده، شکارچی شیاطین و هیولاها هستند. اثری سراسر فانتزی که تکنیک تولید آن مشابه عمده تولیدات اخیر انیمیشنی هالیوود است؛ ترکیبی از دوبعدی و سهبعدی و تأثیر پذیرفته از انیمه و مانگا. سبکی اغراق شده که میتواند با جلوههای بصری مخاطب را تا پایان اثر با خود همراه سازد. از منظر فرمی البته، نتفلیکس ریسکی آنچنانی نکرده، کما این که پیش از این نیز دنبالههای "مرد عنکبوتی" و تولیدات کمپانیهای سونی و مارول با همین دستفرمان به موفقیت رسیده بودند.
ذائقه سازی رسانهای و الگوسازی فرهنگی
نکته حائز اهمیت دیگر اینکه نسل جدید بهویژه در مرحلهای از زندگی هستند که به دنبال الگوهای جدید و الهامبخش برای زندگی خود میگردند. به واسطه ذائقه سازی رسانهای این گونه به ذهن مخاطب جوان و نوجوان القا میشود که اعضای گروههای کیپاپ الگوهای موفق، خلاق و شجاع هستند و بر این اساس این خط فکری دنبال میشود که رفتار، ظاهر و پیامهای آنان برای بسیاری از طرفداران یک منبع انگیزه و انرژی به شمار می رود. در واقع این گروهها در ایجاد یک هویت فرهنگی جدید و جلب توجه به مسائل اجتماعی و فردی نقش دارند که به طور خاص باید تأثیر آن ها را بر مد و زیبایی و نوع پوشش و آرایش دنبال کرد.
به همین خاطر است که در طول سال های اخیر بارها دیدهایم که برخی از نوجوانان و جوانان ایرانی به دنبال ایجاد الگوها و رفتارهایی مشابه با اعضای گروههای کیپاپ هستند.
چه باید کرد!؟
در خصوص گرایش بخش قابل توجهی از نوجوانان کشورمان به سمتوسوی محصولات موج کرهای آنچه به نظر میرسد این است که قبل از هر چیز لازم است که شخصیت، هویت و ذائقه نسل جدید را به درستی بشناسیم و بر این اساس، برای نوجوان تعریفی داشته باشم تا مطابق اقتضای سن نوجوان محتوا تولید کنیم. اگر ما هم نظام مسائل نوجوان ایرانی را شناسایی کنیم و برای آن تولید محتوا کنیم که نوجوانان حس خوبی به دست بیاورد. در واقع باید کاری کرد که متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی محصولات هنری و رسانهای ما در سبد فرهنگی نوجوان قرار بگیرد تا به این طریق خانوادهها نیز تمایل به خریداری و استفاده از محصولات و محتواهای سالم و در عین حال جذاب و اثرگذار پیدا کنند.
در عین حال نباید از اهمیت نقد و تحلیل کارشناسانه موج کره ای غافل شد، چه آن که تعمیق سواد رسانه ای در این زمینه می تواند نسل جدید را نسبت به حقیقت تلخ این جریان ها بیشتر و بهتر آگاه کند.
به هر حال نباید از این نکته کلیدی غافل شد که موج کرهای که با حمایت دولتمردان کره جنوبی و شرکتهای بزرگ جهانی آغاز به کار کرد به واسطه انبوه سریالها و موسیقیهای کیپاپ، به ابزاری برای نفوذ فرهنگی در سراسر جهان تبدیل شده است و این جریان با ترویج فرهنگ مصرفگرایی و فردگرایی، انتظارات غیرواقعی از زندگی را در میان نسل جدید ایرانی شکل داده و باعث کاهش اعتماد به نفس، افسردگی و بحرانهای روانی در بین آنها شده است