کد خبر: 242891
A

خداحافظی با TU5؛ خالق شتاب و استهلاک کم در ایران‌خودرو

پس از ۲۲ سال، ایران‌خودرو موتور TU5 را کنار گذاشت و از پایان مهر محصولات خود را با پیشرانه جدید TU5 پلاس روانه بازار می‌کند.

خداحافظی با TU5؛ خالق شتاب و استهلاک کم در ایران‌خودرو

به گزارش  سایت دیده‌بان ایران، موتور TU5، اولین بار در سال ۱۳۸۲ با قرار گرفتن روی خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۴ وارد بازار شد، اکنون پس از ۲۲ سال این موتور قرار است تا به شکل رسمی جای خود را به نسخه ارتقا یافته خودش یعنی TU5 پلاس بدهد و روانه موزه ایران‌خودرو شود.

پایان تولید TU5 را می‌توان خداحافظی با خالق شتاب و استهلاک کم در محصولات ایران‌خودرو دانست. در بین تمام محصولات و تولیدات ایران‌خودرو برخی هستند که اگر روزی به هر شکلی وارد این شرکت نمی‌شدند، شاید هیچ‌گاه ایران‌خودرو نمی‌توانست بقای خود را حفظ کند. در این فهرست نام موتور TU5  قطعا می‌درخشد.

معرفی TU5 پلاس و تفاوت‌ها

موتور TU5 با ۱.۶ لیتر حجم، ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. سیستم سوخت‌رسانی آن انژکتوری چندنقطه‌ای است و نسبت تراکم آن ۱۰.۵ است. نسخه بهبود یافته، TU5 پلاس ، با قدرت ۱۱۳ اسب بخار، گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر و نسبت تراکم ۱۱، عملکرد بهینه‌تر و مصرف سوخت کمتری دارد: به طوری که مصرف شهری ۸.۸، ترکیبی ۶.۴ و جاده‌ای ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به ترتیب ۱.۱، ۰.۵ و ۰.۵ لیتر نسبت به TU5 کمتر هستند.

همچنین، TU5پلاس مجهز به فناوری CVVT (Continuous Variable Valve Timing) است که زمان‌بندی سوپاپ‌ها ورودی هوا را به‌صورت متغیر تنظیم می‌کند و باعث افزایش راندمان موتور، بهبود شتاب‌گیری و کاهش آلایندگی می‌شود. موتور TU5 پلاس با گربکس های ۵ و ۶ سرعته دستی مرسوم در محصولات ایران خودرو هماهنگ می شود.

سورن پلاس و آریسان

عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در حاشیه مراسم انجمن قطعه‌سازان که در تیر ماه ۱۴۰۴ برگزار شد به خبرنگار «آخرین خودرو» گفته بود: به‌زودی موتور TU5 کنار گذاشته خواهد شد و سورن پلاس نیز با موتور TU5 پلاس تولید می‌شود.

او در پاسخ به سوالی درباره موتور وانت آریسان افزود:

«به دلیل نیاز به گشتاور، آریسان همچنان با موتور XUP تولید خواهد شد.»

محصولات ایران‌خودرو با موتور TU5 پلاس

اگر موتور TU5 نبود، به احتمال زیاد ایران‌خودرویی هم نبود، چراکه سالیان طولانی است که اغلب محصولات این شرکت با TU5 روانه بازار شدند و از این پس نیز محصولات این شرکت با موتور TU5 پلاس در خیابان‌ها و جاده‌های ایران تردد خواهند کرد.

 در ادامه به فهرست محصولاتی که با این پیشرانه روانه بازار خواهند شد می‌پردازیم:

خانواده پژو ۲۰۷: اکثر محصولات این سری با این موتور عرضه می شوند، اما مدل هایی نیز به موتور TU3 مجهز هستند.

خانواده رانا: تمام محصولات، فارغ از دستی یا اتوماتیک بودن گیربکس .

خانواده تارا: تمام محصولات، تنها با این تفاوت که قرار است از آبان ماه ۱۴۰۴، تارا V4 با موتور EFP Turbo  روانه بازار شود.

سورن‌پلاس: مطابق با وعده مدیرعامل ایران‌خودرو قرار است، تا سورن‌پلاس نیز تا پایان سال ۱۴۰۴ تنها با موتور TU5 پلاس به تولید برسد و دو موتور XUP و EF7 دیگر به‌عنوان پیشرانه این خودرو استفاده نشوند.

مزایای جایگزین کردن TU5پلاس

با حذف TU5 و جایگزین شدن TU5 پلاس، چند اتفاق مثبت رخ خواهد داد، ابتدا به ساکن هزینه و زمان تولید کاهش پیدا می‌کند، از سوی دیگر به دلیل کاهش تنوع و افزایش تمرکز در تولید، سرعت تولید و همچنین وضعیت خدمات پس از فروش نیز می‌تواند به‌سادگی بهبود پیدا کند.

با توجه به تیراژ محصولات ایران‌خودرو می‌توان انتظار داشت که با جایگزین شدن نسخه جدید TU5 پلاس و همچنین قرار گرفتن این موتور روی خودروی سورن‌پلاس بتوانیم شاهد کاهش مصرف سوخت نیز باشیم.

لازم بود؛ اما کافی نه!

واقعیت این است که این اقدام مدیریت خصوصی ایران‌خودرو، اقدام کاملا مثبت و شایسته‌ای بود، اما همچنان موضوعات بسیار دیگری هستند که باید هرچه سریع‌تر به وضعیت آن‌ها رسیدگی کرد و آن‌ها را نیز اصلاح کرد که در ادامه به دو مورد اصلی از آن‌ها می‌پردازیم:

حذف هرچه سریع‌تر موتور XUP

واقعیت این است که این موتور نه کیفیت موتور XU7 را دارد و نه قدرت و قیمت ارزان آن را. در نتیجه این موتور مخاطبان اندکی دارد، اما موضوع اصلی در مورد این پیشرانه این است که این موتور بسیار قدیمی، پرمصرف و پراستهلاک است. از سوی دیگر به هیچ‌وجه منطقی نیست که با قرار گرفتن TU5 پلاس روی خودروی سورن‌پلاس یک خط تولید موتور قدیمی XUP را تنها برای وانت آریسان ۲ تولید کنند، در نتیجه وظیفه حذف این موتور و اعلام هرچه سریع‌تر جایگزین آن مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی بر دوش این شرکت است.

جایگزینی گیربکس‌های جدید

همان‌طور که در بالا هم بیان شد، تنوع کاذبی که در محصولات خودروسازان ایرانی طی سال‌های اخیر به وجود آمده است، تنها نارضایتی مشتریان و افزایش هزینه تولید را با خود به دنبال داشته است. در نتیجه حالا که ایران‌خودرو خصوصی شده نشان داد که می‌خواهد اوضاع را بهبود بخشد، پس بهتر است که هرچه سریع‌تر گیربکس‌های ۵ دنده قدیمی را از خط تولید خارج کند و آن‌ها را با مدل‌های جدید ۶ دنده جایگزین کند، تا این تنوع کاذب و هزینه‌افزا هرچه سریع‌تر پایان یابد و مردم نیز بتوانند از خودروهای بی‌صداتر و کم‌مصرف‌تری استفاده کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر