خسروشاهی: دستگاههای دولتی حق بیمه خود را پرداخت نمیکنند
رئیس کل بیمه مرکزی ایران گفت: برخی دستگاههای دولتی بیمهنامه خریداری میکنند، اما پرداختیشان کامل انجام نمیشود که باعث شده شرکتهای بیمه در پرداخت خسارت دچار مشکل شوند.
به گزارش سایت دیدهبان ایران، سیودومین همایش ملی و سیزدهمین همایش بینالمللی بیمه و توسعه، امروز (سهشنبه - ۱۱ آذر ۱۴۰۴) با شعار «بازاندیشی نظارت؛ باز آفرینی اعتماد» در مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد که در ابتدای این مراسم، رئیس کل بیمه مرکزی ایران صحبتهایی را در رابطه با چالشهای صنعت بیمه در ایران مطرح کرد.
پرویز خوشکلام خسروشاهی در ابتدای صحبتهای خود گفت: در سال ۱۴۰۳ حقبیمه تولیدی از حدود ۳۹۴ همت به ۴۰۴ همت رسید و پیشبینی میشود این رقم در سال جاری به ۶۵۰ همت افزایش یابد. همچنین حق بیمه سرانه ۵ میلیون و ۲۰ هزار تومان و ضریب نفوذ بیمه در کشور نیز ۲.۳ درصد است که ۰.۴ واحد درصد رشد داشته است. رشد ضریب نفوذ بیمه در این سال حدود ۲ درصد ثبت شد اما همچنان نیاز داریم تا این مقدار افزایش یابد. در حال حاضر سهم بخش غیردولتی از بازار بیمه از ۷۷ درصد به ۸۱ درصد افزایش یافته است.
جنگ ۱۲ روزه و خسارتهای پرداختشده
رئیسکل بیمه مرکزی ایران درباره دو موضوع مهم طی هفت ماهه نخست امسال گفت: نخست، «جنگ ۱۲ روزه» بود؛ موضوعی که اصولاً در حوزه جنگ، بیمهنامهها پوشش ندارند مگر آنکه بیمهگر و بیمهگذار توافق کرده باشند. در این رخداد، ۴۷۶۰ خودرو به عنوان خودروهای آسیب دیده شناسایی شد و برآورد خسارت به ۷۵۰ هزار میلیارد تومان رسید. تا دهم آذر، خسارت ۳۵۱ خودرو به مبلغ ۵۶ میلیارد تومان پرداخت شده و الباقی نیز پرداخت میشود.
حادثه بندر شهید رجایی
وی درباره حادثه بندر شهید رجایی نیز گفت: این اتفاق نیز موضوع دوم است که کل خسارت اعلام شده ۹۲۰۶ هزار میلیارد تومان بوده که حدود ۶۴ درصد آن پرداخت شده و باقی مانده نیز در دست اقدام است.
انتقاد از دستگاههای حاکمیتی
رئیسکل بیمه مرکزی با اشاره به مشکلات ساختاری صنعت بیمه تصریح کرد: حدود ۴۲ درصد دارایی شرکتهای بیمه، موجودی نقد است؛ در حالی که در دنیا این رقم بالای ۸۰ درصد است و همین موضوع یکی از اصلیترین چالشهای صنعت بیمه در ایران محسوب میشود. بخش عمده این مطالبات مربوط به دستگاههای حاکمیتی است.
او افزود: متاسفانه برخی دستگاههای دولتی بیمهنامه خریداری میکنند، اما پرداختیشان کامل انجام نمیشود. همین موضوع باعث میشود شرکتهای بیمه در پرداخت خسارت دچار مشکل شوند. برای مثال یک دستگاه ۱۲ همت بیمهنامه خریداری کرده اما نیمی از آن را پرداخت کرده و سپس به سراغ بیمهگر دیگری رفته است. این رویه امروز چالش اصلی صنعت بیمه است.
خوشکلام تاکید کرد که بیمه مرکزی اقدامات نظارتی لازم را انجام میدهد و فهرست دستگاههای بدهکار نیز اعلام خواهد شد.
مشکلات ناشی از قوانین و فرایندهای جدید
وی در ادامه گفت: شرکتهای بیمه در بسیاری از قوانین تصویب شده، موظف به اجرای تکالیف بخش عمومی هستند، اما بعضی مقررات جدید در صدور بیمهنامه باعث کاهش فروش شده است؛ مانند الزام به استعلام کد پستی.
به گفته او، در موضوع خسارت افت قیمت خودرو بیش از دو هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شده، «اما گفتهاند در این زمینه حق بیمه دریافت نشود.» خوشکلام افزود: پیشنهاد اصلاح این مصوبه ارائه شده اما در کمیسیون اقتصادی دولت تأیید نشده است.
انتقاد از رویههای قضایی
رئیسکل بیمه مرکزی همچنین گفت: فرایندهای قضایی نیز بعضاً تصمیمگیریهای دقیقی ندارند چون تصور میشود شرکتهای بیمه بنگاههای خیریه هستند، در حالی که شرکتهای بیمه بنگاههای اقتصادیاند و باید بر اساس اصول مالی اداره شوند.