دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی: پروژه شیعهسازی در دستور کار جمهوری اسلامی قرار ندارد
حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با رد برداشتهای نادرست از تقریب، تصریح کرد که هدف از وحدت، یکی شدن فرق و مذاهب در عقیده، فقه و تاریخ نیست و تقریب به معنای «وحدت فلسفی» مردود است. او همچنین تأکید کرد که «شیعهسازی» پروژه نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و همچنین نباید «سنیسازی» نیز پروژه هیچ کشوری باشد.
به گزارش سایت دیدهبان ایران، حجتالاسلام شهریاری در همایش علمی «جایگاهشناسی تقریب مذاهب در شرایط کنونی» در قم، اقدام مجمع تقریب را زمینهساز گفتوگوی تقریبی برای دستیابی به امت واحده و تمدن نوین اسلامی دانست.
دبیرکل مجمع تقریب، تفسیر صحیح تقریب را تقریب صاحبان مذاهب دانست و نه وحدت به معنای فلسفی آن که موجب شود مذاهب، فقه و تاریخها یکی شوند. او با اشاره بهچ وجود هفت تا هشت مذهب در جهان اسلام گفت: «بنا نیست که مذاهب یکی بشوند... بنابراین تقریب به معنای «وحدت فلسفی» مردود است.»
شهریاری واژه «اتحاد» را کلمهای بهتر برای تفسیر این نوع تقریب دانست که معنای آن «همبسته و در کنار هم بودن» در صفوف واحد، و «بنیان مرصوص» بودن در مقابله با پروژههای دشمن است تا کسی هوس نکند با نفاق صفوف مسلمانان را بشکند.
او با اشاره به برگزاری چهلمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی در سال آینده، تأکید کرد که پروژه تقریب در طول چهل سال گذشته «موفق» بوده است. وی الگوی موفقیت جمهوری اسلامی را زندگی مسالمتآمیز شیعه و سنی در کنار هم دانست و برای اثبات این ادعا به جنگ تحمیلی اشاره کرد که در آن اقوام و مذاهب مختلف کنار نظام ایستادند و بیش از دو هزار صفحه فتوا و بیانیه از سوی اهل سنت در دفاع از نظام جمعآوری شده است.
دبیرکل مجمع تقریب ضمن اشاره به نظر سیدحسن نصرالله مبنی بر اینکه «وحدت به معنای یک کشور شدن عملی نیست و ایران از تقریب نیز عبور کرده و الگوی موفق ارائه داده زاست»، از ارائه نظریه جدید «اتحادیه کشورهای اسلامی» خبر داد.
وی با اشاره به گسترش شبکههای اجتماعی و عمومی شدن محافل خصوصی، تأکید کرد که فاز دوم و پروژه چهل ساله دوم تقریب، باید سخن گفتن از اختلافات باشد، اما نه به قصد خصومت و فتنه انگیزی یا الزام خصم، بلکه به قصد «مدیریت اختلاف». او همچنین تأکید کرد که «شیعهسازی» پروژه نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و همچنین نباید «سنیسازی» نیز پروژه هیچ کشوری باشد.
او راهکارهایی مانند «اختفا» یا «نادیده گرفتن» اختلافات را در شرایط توسعه رسانهای نامناسب دانست و افزود: «گفتوگویی که منجر به جنگ میان مسلمین، ترور و تکفیر و توهین به مقدسات بشود، حرام است.»
شهریاری در پایان تأکید کرد که باید مؤدبانه، متین و اثر بخش به اختلافات پرداخت و گفتمان صلح و حقیقت را تقویت کرد تا جهل مردم از بین برود و نتوانند در شبکههای اجتماعی استناد غیر حق به شیعه یا سنی بدهند.