کد خبر: 112953
A

ارتباط گزینه شهرداری تهران با تخلفات رسا تجارت ایرانیان چیست؟

"جمال الدین آبرومند" از جمله گزینه های مطرح برای شهرداری اصولگریان است. انتخاب آبرومند نشان دهنده مهره چینی قالبیاف در شورای شهر ششم است؛ نام آبرومند با هلدینگ یاس، رسا تجارت ایرانیان و بنیاد تعاون سپاه پیوند خورده است.

ارتباط گزینه شهرداری تهران با تخلفات رسا تجارت ایرانیان چیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ "جمال الدین آبرومند" از جمله گزینه های مطرح برای شهرداری اصولگریان است.

انتخاب آبرومند نشان دهنده مهره چینی قالبیاف در شورای شهر ششم است؛ نام آبرومند با هلدینگ یاس، رسا تجارت ایرانیان و بنیاد تعاون سپاه پیوند خورده است.

دستیار سابق ریاست مجلس در امور آبادانی و پیشرفت و الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق عضو تیمی هستند که بدون اطلاع نمایندگان در بودجه دست برده اند تغییرات صدها میلیارد تومانی را در ردیف های بودجه ۱۴۰۰ اعمال کرده اند.

چرا که روند رسیدگی به حجم گسترده فساد اقتصادی در پرونده هلدینگ یاس هنوز مختومه اعلام نشده و حساب های مورد مناقشه هنوز قطعی نشده اند و رسیدگی و حل و فصل و روند قضایی پرونده همچنان ادامه دارد.

به نظر می رسد تغییر و تحولات صورت گرفته در راس قوه قضاییه سبب امیدواری این طیف برای به فراموشی سپرده شدن یا دست کم تعویق در روند بررسی دیگر متهمان هلدینگ یاس شده است.

اگرچه فهرست راه یافته به شورای شهر از نظر تعلق سیاسی یکدست جلوه می کند اما تصاحب کرسی شهرداری تهران به عامل اختلافی میان آنان بدل شده است. رایزنی هایی که سودای بازگشت یاران نزدیک به قالیباف در عرصه مدیریت شهری تهران را عیان کرده است.

هر ۲۱ منتخب دوره جدید شورای شهر تهران بر آمده از فهرست انتخاباتی شورای ائتلاف جبهه نیروهای انقلاب همان فهرست انتخاباتی محمدباقر قالیباف با سر لیستی مهدی چمران است .

• جمال الدین آبرومند کیست ؟

سردار جمال‌الدین آبرومند ۵۹ ساله دارد وفارغ التحصیل دکتری صنایع از دانشگاه علم و صنعت است، او تا تیرماه ۱۳۹۷ به عنوان معاون هماهنگی سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد و در عین حال، رئیس هیئت مدیره بنیاد تعاون سپاه بود. خرداد ۱۳۹۳ وقتی قرارداد ۲۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران با بنیاد تعاون سپاه امضا شد، نام آبرومند و سردار مهردادی نیز ذیل تفاهمنامه بین دو نهاد خبر ساز شد.

تا اینکه در تیرماه ۱۳۹۷ به طور ناگهانی از معاونت هماهنگی سپاه برکنار شد و حسین سلامی که آن زمان جانشین فرمانده سپاه بود، با حفظ سمت، سرپرستی معاونت هماهنگی را نیز بر عهده گرفت. آبرومند پس از برکناری به عنوان «جانشین قرارگاه جنگ نرم» سپاه منصوب شد.

سردار آبرومند با طرح نامش در افشاگری های اخیرا محمد سر افراز به عنوان یکی از متهمان پرونده فساد هلدینگ یاس در فضای رسانه ای به شهرت رسید . شهرتی که نزدیکی او با محمد باقر قالیباف شهردار اسبق تهران را آشکار کرد.

چنان که سه ماه بعد از ریاست قالیباف بر مجلس یازدهم به عنوان دستیار رئیس مجلس، در حوزه خدمت و پیشرفت مشغول به کار شد.آبرومند اولین فردی است که به عنوان دستیار حوزه خدمت و پیشرفت رئیس مجلس صاحب حکم و جایگاه است و تا پیش از این چنین عنوان در دفتر ریاست مجلس و جود نداشت .

• نقش آبرومند در هلدینگ یاس چه بود؟

در میانه اسفند سال گذشته دیوان عالی کشور حکم برخی از متهمان پرونده فساد سرداران سپاه پاسداران را تایید کرد. براین اساس عیسی شریفی، قائم‌مقام محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران به ۲۰ سال زندان و استرداد رشوه‌های دریافتی محکوم شد. محمود سیف، دیگر سردار سپاه که معاون اقتصادی سازمان اطلاعات سپاه بود نیز به ۳۰ سال زندان و استرداد مال نامشروع حاصل از فساد محکوم شد.

مسعود مهردادی، قائم‌مقام اقتصادی بنیاد تعاون سپاه به دو سال زندان محکوم شد و محمود خاکپور نیز به ۵ سال و شش ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده است. در رای صادره اعلام شده که تاکنون حدود ۵۸۰ میلیارد از دارایی این افراد نیز ضبط شده است.

این پرونده سه متهم دیگر نیز دارد که رای آن‌ها به تایید دیوان عالی کشور نرسید. یکی از این متهمان جمال‌الدین آبرومند، معاون هماهنگی سابق سپاه پاسداران است. او و محمود سیف رابط بنیاد تعاون سپاه و سازمان اطلاعات سپاه با این پرونده فساد بودند. پیشتر در بهار سال ۹۸ نام آبرومند در میان مثلث فساد در اطلاعات سپاه پاسداران مطرح شد.وی همزمان رئیس هیئت مدیره بنیاد تعاون سپاه بود و به همراه مهردادی که گفته می شود مغز متفکر فعالیت‌های اقتصادی این سازمان بود، پروژه‌ها را پیش می‌برد.

اوایل فروردین ماه به دنبال رای دیوان عدالت اداره در پرونده عیسی شریفی، اخباری غیررسمی درباره خلع درجه جمال‌الدین آبرومند در فضای مجازی منتشر شده بود. این خبرها پس از اعلام تایید رای دادگاه نظامی تهران در دیوان عالی کشور در اسفندماه ۹۹ در مورد برخی از متهمان فساد در هلدینگ یاس منتشر شده بود. البته ساعتی بعد از انتشار این خبرها سردار رمضان شریف با تکذیب خبر خلع درجه و برکناری سردار آبرومند آن را رد کرد.

به گفته محمد سرافراز، رئیس پیشین سازمان صداوسیما، در داستان سپردن پروژه‌ها و مزایده‌های این سازمان، چند تن از جمله جمال‌الدین‌ آبرومند معاون وقت هماهنگی سپاه، قصد مشارکت در مزایده‌های صداوسیما داشته‌اند و مسعود مهردادی بعنوان نماینده این افراد و ارگانهای سپاه در جلسات مزایده شرکت می کرده است.

۱۹ فروردین سال جاری نیز در جریان یک گفت‌وگوی عمومی در شبکه اجتماعی کلاب‌ هاوس، محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران درباره پرونده‌های فساد دوران شهرداری محمدباقر قالیباف گفت در یک بازه زمانی کوتاه در سال ۹۳، «۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان» از اموال شهرداری تهران به شرکت رسا تجارت مبین وابسته به بنیاد تعاون سپاه واگذار شده است.

این عدد اشاره به پرونده «فساد ۱۳ هزار میلیارد تومانی» در بنیاد تعاون سپاه دارد که پیش از این از سوی عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت خاتمی افشا شده بود و اکنون از سوی عضو شورای شهر تهران تایید شد.

قرارداد اصلی همکاری شرکت رسا تجارت مبین با شهرداری تهران که منجر به چنین واگذاری‌هایی شده است، در تاریخ ۱۳ خرداد سال ۹۳ بین مسئولان شهرداری و سپاه امضا شده است. شرکت «رسا تجارت مبین» یکی از بازوهای «هلدینگ یاس» بود که زیر مجموعه بنیاد تعاون سپاه محسوب می‌شدند .

به دنبال افشای این فساد بی سابقه در شهرداری تهران مجلس شورای اسلامی در دوره دهم دو بار طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را به جریان انداخت اما طرح به سرانجام نرسید و در نهایت قالیباف دراز مجلس برای عدم رای به طرح تحقیق وتفحص از شهرداری تهران تشکر کرد.

طراحان طرح رایزنی های فشرده را عامل ناکامی تفحص از شهرداری تهران در زمان قالیباف اعلام کردند در یکی از موارد بنا به گفته مصطفی میر سلیم نماینده تهران در مجلس برای ممانعت از طرح این تفحص در مجلس ۶۵ میلیاردتومان رشوه پرداخت شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر