کد خبر: 113625
A

تلاش برای تبدیل تالاب بختگان به سایت دفن زباله + عکس (قبل و حالا)

تلاش‌هایی در جریان است تا بخشی از تالاب‌های بختگان و طشک به سایت دفن زباله شهر ارسنجان تبدیل شود؛ در صورت راه‌اندازی این سایت دفن زباله، شیرابه‌های آلوده به بستر تالاب بختگان راهی خواهد شد

 تلاش برای تبدیل تالاب بختگان به سایت دفن زباله + عکس (قبل و حالا)

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تلاش‌هایی در جریان است تا بخشی از تالاب‌های بختگان و طشک به سایت دفن زباله شهر ارسنجان تبدیل شود؛ در صورت راه‌اندازی این سایت دفن زباله، شیرابه‌های آلوده به بستر تالاب بختگان راهی خواهد شد؛ یک فعال حوزه محیط‌زیست می‌گوید «شیب عمومی زمین از محل انتخابی سایت زباله به سمت تالاب‌های طشک و بختگان بوده و منابع آبی زیر سطحی به سمت تالابها را آلوده خواهد کرد؛ در شرایط خشکی ریزگردهای آلوده تالاب سلامت حاشیه‌نشینان را بیش از پیش با مخاطره مواجه می‌کند و در شرایط آبگیری دریاچه، تمام زیستمندان و پوشش گیاهی با آلودگی شدید و عوامل بیماری زا روبرو خواهد بود».

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ سیروس زارع به ایلنا گفته «معمولا سایت‌های دفن زباله به دلیل ذات آلایندگی و پسماند غذایی که دارند، جاذب حیات وحش طبیعی و اهلی است. این سایت به دلیل قرار گرفتن در مسیرچند هزار ساله کریدور مهاجرت پرندگان مهاجر، در صورت شروع فعالیت و تخلیه زباله، حیات وحش و پرندگان زیادی را جذب خود می‌کند. همچنین نزدیکی سایت با چندین روستا دام‌های اهلی و روستایی را که در محل از مراتع استفاده می کنند، آلوده خواهد کرد. محل مورد نظر در سنوات پر آبی و بارندگی‌های نرمال زیر آب می‌رفته است و عملا جزیی از دریاچه بختگان محسوب می‌شود».

۲۸ تیر ۱۴۰۰ کلنگ احداث سایت دفن زباله در غربی‌ترین نقطه بختگان حد فاصل دو زهکش منتهی به تالاب‌های طشک و بختگان زده می‌شود، در کانال‌هایی که سرریز آب تالاب کمجان و روان‌آبهای حوزه را به دو تالاب فوق هدایت می کند. پس از آن و در تاریخ ۳۰ تیر تالاب بختگان برای ایجاد سایت دفن زباله زیر چرخ لودر می‌رود و اگرچه با عکس‌العمل مردم بومی روستاهای همجوار این خسارت متوقف می‌شود، اما شنیده‌ها به نقل از مردم محلی حاکی از آن است که مسئولان بنا دارند جهت ادامه فعالیت و ایجاد سایت جدیت بیشتری از خود نشان دهند.

اداره آب منطقه‌ای استان فارس پیشتر اعلام کرده بود که سطح آب زیرزمینی در محل احداث سایت بسیار پایین است، اما بررسی‌های کارشناسی حکایت از بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی دارد و کمیته فنی محیط زیست فارس بر همین اساس دستور داده عملیات ایجاد سایت فعلا متوقف شود.

تالاب-بختگان1

تالاب-بختگان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر