کد خبر: 114240
A
دیده بان ایران سه چالش بزرگ زاکانی و حامیانش را بررسی کرد؛

شهردار شدن علیرضا زاکانی۲ هفته تا ۲۰ روز طول می کشد/ اسامی سه گزینه احتمالی سرپرستی شهرداری تهران

موضوع تایید انتخاب رسمی علیرضا زاکانی با سه چالش بزرگ پس از جلسه رسمی روز یکشنبه شورای شهر روبروست. این چالش ها ممکن است حداقل ۲ هفته تا ۲۰ روز زاکانی و حامیان او را مجبور کند تا آیین نامه انتخاب شهردار را تغییر و برای پذیرش استعفای نمایندگی او با اکثریت نمایندگان مجلس لابی کنند

شهردار شدن علیرضا زاکانی۲ هفته تا ۲۰ روز طول می کشد/ اسامی سه گزینه احتمالی سرپرستی شهرداری تهران

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در جلسه غیر رسمی روز چهارشنبه شورای شهر تهران؛ اعضای شورای شهر با ۱۲ رای علیرضا زاکانی پزشک متخصص هسته ای را به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. علیرضا زاکانی از چند ماه پیش رایزنی ها برای حضور در شهرداری تهران آغاز کرده بود او در مصاحبه ای امروز گفته است که ابراهیم رئیسی به او پیشنهاد حضور در وزارتخانه های مرتبط با تخصص او مانند وزارت بهداشت و وزارت رفاه را داده است. اما چون "دوست داشته" شهردار تهران شود؛عطای نمایندگی مردم قم را به لقایش بخشیده و به دنبال استعفا از نمایندگی و شهردار شدن است.شاید یکی از دلایل این "دوست داشتن" مسائل مالی شهرداری شهری مانند تهران در مقایسه با نمایندگی استانی مانند قم و یا وزارتخانه ای مانند بهداشت و آموزش پزشکی باشد. (اینجا) 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ از سوی دیگر موضوع تایید انتخاب رسمی علیرضا زاکانی با سه چالش بزرگ پس از جلسه رسمی روز یکشنبه شورای شهر روبروست.

۱-نداشتن مدرک مرتبط با کار شهرداری طبق "آئین نامه نامۀ اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار "

۲- لزوم استعفاء از نمایندگی قم و رای آوردن این استعفاء با راضی کردن بیش از نیمی از نمایندگان مجلس

۳- مشخص شدن وزیر کشور و و وزیر اطلاعات دولت سیزدهم برای پیگیری مسائل مربوط به صلاحیت زاکانی 

یکی از این موضوعات بحث غیر مرتبط بودن مدارک تحصیلی و سوابق کاری این پزشک اصول گرا با قوانین مصوب و "آئین  نامۀ اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار " در سال ۱۳۹۷ است. 

کامبیز نوروزی حقوق دان در یادداشتی در بابت انتخاب شهردار و نداشتن شرایط لازم برای زاکانی نوشته است:« کسانی را می‌توان به سمت شهردار انتخاب کرد که دارای شرایطی از جمله تابعیت جمهوری اسلامی ایران، داشتن حداقل سی سال سن، انجام خدمت وظیفه عمومی یا داشتن معافیت دائم در زمان صلح برای مردان، اعلام اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی و نداشتن محکومیت کیفری موثر باشند. اینها شرایط عمومی اند و چندان مهم نیستند.»

این حقوق دان نوشته است:«اما نکتۀ مهم که در این یادداشت یادآوری می شود مربوط به بند ۶ از قسمت چ از مادۀ 1 این آئین نامۀ اجرایی است که طبق آن کسی که برای شهرهای بالا یک میلیون نفر که قرار است به عنوان شهردار انتخاب شود باید: «مدرک دانشگاهی معتبر در یک رشتۀ مرتبط داشته باشد که طبق بخشنامۀ وزارت کشور شامل تعدادی از رشته های گروه های علوم انسانی و علوم اجتماعی است. ثانیاً می بایست دارای حداقل ۹ سال سابقۀ مدیریت ارشد نیز باشد.»

طبق این دستور العمل اجرایی انتخاب شهردار در کلانشهرها؛ بررسی صلاحیت و انتخاب زاکانی از ابتدا غیر قانونی بوده و تنها راه نماینده مردم قم برای شهردار شدن در تهران؛ تشکیل کابینه سیزدهم و تغییر آئیین نامه اجرایی انتخاب شهردار توسط هیات دولت است این موضوع در کوتاه مدت امکان پذیر نیست چرا که هیات دولت هنوز تشکیل نشده و قرار دادن دستور تغییر آئیین نامه نحوه انتخاب شهردار در کلان شهرها در روز یکشنبه و چهارشنبه این هفته امکام پذیر نیست. 

نکته دیگر خروج سخت این پزشک از مجلس است؛ زاکانی باید قالیباف و بیش از نیمی از ۲۹۰ نماینده مجلس را قانع کند تا با استعفای او مخالفت نکنند.(اینجا) بنابراین نماینده قم باید برای رای آوردن این استعفاء باید با اکثریت نمایندگان لابی کند. 

نکته سوم و زمانبر برای شهردار شدن کاندیدای پوششی انتخابات سال ۱۴۰۰ مشخص شدن وزیر کشور و و وزیر اطلاعات دولت سیزدهم برای پیگیری مسائل مربوط به صلاحیت او و امضای حکم شهرداری این نماینده است. با محاسبه همه این شرایط باید این واقعیت را پذیرفت که بر صندلی نشاندن علیرضا زاکانی برای شورای ششم حداقل ۲ و حداکثر  ۳ هفته زمان می برد. 

ناصر امانی عضو دوره ششم شهرداری تهران گفته است«قرار است در جلسه فردا شورای شهر تهران، سرپرست موقت شهرداری تهران انتخاب و معرفی شود.»

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ علیرضا جاوید جدی ترین گزینه به عنوان سرپرست موقت شهرداری تهران از سوی اعضای شورای ششم مطرح است.در این بین نام مجتبی یزدانی و پیمان سنندجی نیز به عنوان گزینه های سرپرستی مطرح است./سایت دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر