کد خبر: 117531
A

آیا جبلی به سرنوشت سرافراز دچار می شود؟ / بحران مالی، کمبود مخاطب و دخالت دولت و نهادهای خاص چالش های سکاندار کشتی به گل نشسته رسانه ملی!

جبلی اگر رئیس صدا و سیما شود با طیفی از "مدیران روابط عمومی و رسانه ای" دولتی روبروست یا از نهادهای امنیتی آمده اند یابه اصطلاح اصلاح طلب-فعالان رسانه ای هستند که به فراخور حال با کمک دوستان شان به این صندلی چسبیده اند؛ بنابراین جلوی نقد سازنده و تحرک را از صدا و سیما گرفته و به سعی در تطهیر همه اقدامات روسا و مدیران دارند؛ بنابراین کار کردن با این دو طیف برای صدا و سیمایی ها قطعاً سخت است

آیا جبلی به سرنوشت سرافراز دچار می شود؟ / بحران مالی، کمبود مخاطب و دخالت دولت و نهادهای خاص چالش های سکاندار کشتی به گل نشسته رسانه ملی!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رسانه ملی برای آغاز فصلی نو، مهیای تغییر است و بلندترین کرسی مدیریتی در صداوسیما، بزودی تحویل رئیس جدید می شود.

اگرچه محمد هاشمی رفسنجانی ، علی اردشیر لاریجانی و عزت الله ضرغامی دوره های ۱۰ ساله ای را در مدیریت صداوسیما تجربه کردند ، اما در سالهای اخیر صندلی رئیس سازمان صداوسیما لغزان بوده است.

صندلی لغزانی که با بحران مالی، مخاطب و دخالت دولت و نهادهای خاص روبروست جبلی اگر رئیس صدا و سیما شود با طیفی از "مدیران روابط عمومی و رسانه ای" دولتی روبروست یا از نهادهای امنیتی آمده اند یا به اصطلاح "اصلاح طلب-فعالان رسانه ای چرخشی" هستند که به فراخور حال با کمک دوستان شان در روزهای آینده به این صندلی چسبانده می شوند بنابراین جلوی نقد سازنده و تحرک را از صدا و سیما گرفته و به سعی در تطهیر همه اقدامات روسا و مدیران دارند؛ بنابراین کار کردن با این دو طیف برای صدا و سیمایی ها قطعاً سخت است

محمد سرافراز ، روحانی زاده ای که حدود ۲۰ سال معاون صداوسیما بود ، کوتاه ترین دوران ریاست را در رادیو و تلویزیون تجربه کرد و از ۱۵ آبان ۱۳۹۳ تا ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ این مسئولیت را عهده دار بود و نهایتا بعد از یک دوره کوتاه اما بسیار پر بحران ، برکنار شد و جایش را به عبدالعلی علی عسگری سپرد.

سرافراز پس از برکناری هم پر حاشیه بود . او که برادر دو شهید است و خود سوابق انقلابی متعددی دارد ، در شهریور ۱۳۹۸ اقدام به انتشار الکترونیکی کتاب خاطراتش پیرامون حوادث ۲۴ سال حضور در صداوسیما و دلایل استعفایش از مدیریت سازمان صدا و سیما با نام “روایت یک استعفا” کرد. انتشار این کتاب حواشی و جنجال‌هایی را در پی داشت. سرافراز بعد از آن هم گاه و بی گاه با انتشار توییت هایی به اظهار نظرهای جنجالی می پرداخت.

اما عبدالعلی علی‌عسگری هفتمین رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز که سابقه طولانی معاونت در این سازمان را در کارنامه خود داشت ، برخلاف اسلاف خود ، نتوانست بیش از یک دوره ، بر صندلی ریاست بنشیند و تغییر وی تقریبا قطعی است. گفته می شود عسگری پس از بازگشت از سفر زیارتی اربعین برکنار و پیمان جبلی معاون برون مرزی صداوسیما جایگزی وی می شود. جبلی در دوران کوتاه ریاست سرافراز معاون خبر (معاون سیاسی) سازمان صداوسیما بود.
 

در این میان اما محمد سرافراز رئیس برکنار شده سازمان صداوسیما ، نتوانست خوشحالی خود را از این برکناری مخفی کند و تا روز اعلام حکم پیمان جبلی ، عنان در کف نگاه دارد.
سرافراز در توییتی ضمن انتقاد از علی عسگری نوشت: جناب علی عسگری نه نقشه راهبردی داشت و نه پیوست های حکم رهبری را هیچ کدام عملی کرد.

اما پیمان جبلی برای مدیریت ابر بنگاه رسانه ای کشور ، سواد رسانه ای لازم را دارد و همچنین به واسطه حضور طولانی در پست های عالی این سازمان ، رادیو و تلویزیون را به خوبی می شناسد.
سازمان پیر و سنگین صداوسیما با لشکری بزرگ از نیروی انسانی و با محدودیت های عظیم مالی ، این روزها بیش از همیشه ، دچار رخوت است. صداوسیما در رقابت با دهها شبکه ماهواره ای موفق نبوده و مرجعیت رسانه ای خود را در مقابل فضای مجازی دستخوش خطر بسیار جدی می بیند.

بی شک مدیریت سنگین حدود ۵۰ هزار نیروی انسانی و تامین هزینه ها و لجستیک سنگین اداره صداوسیما ، در کنار سوء مدیریت و برداشت های تنگ نظرانه ، در سالهای اخیر ، آنتن را از محتوای غنی و برنامه های فاخر خالی کرده است ، به گونه ای که کم تر کسی در میان مردم ، طیف های سیاسی و مسئولان می توان یافت که از عملکرد رسانه ملی راضی و خرسند باشد.
همچنین طول دوره مدیریت رییس سازمان صدا وسیما پنج ساله است و تا پیش از سرافراز ، حکم همه منصوبین رهبری برای دو دوره ، تمدید می شد و هر کدام ده سال مدیریت کردند. اما از آنجا که سرافراز و علی عسگری هیچکدام مشمول تمدید دوره نشدند ، می توان حدس زد که عملکرد علی عسگری در این پنج سال، قابل قبول نبوده است.
جبلی در صورت انتصاب به این سمت ، در مقابل ماموریتی فوق حساس و بسیار دشوار قرار می گیرد تا در کنار افزایش رضایت مندی بدنه بزرگ و خانواده پرجمعیت صداو سیما ، رادیو و تلویزیون را بر روی آنتن متحول کند و رضایت و اعتماد مردم را ارتقا دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر