کد خبر: 124256
A

سنگ بنای کج رئیسی با انتصاب افراد بی‌تجربه در جمعیت هلال احمر/ سردار سرتیپ دوم پاسدار یعقوب سلیمانی دبیر کل جدید هلال احمر کیست؟

رئیس جمعیت هلال احمر در حالی سردار یعقوب سلیمانی را به عنوان دبیرکل جدید این جمعیت منصوب کرد که این فرد هیچ سابقه‌ فعالیتی در حوزه هلال احمر نداشته و به نظر می‌رسد اصلا ارتباطی با فعالیت‌ها و اهداف این جمعیت نیز نداشته باشد.

سنگ بنای کج رئیسی با انتصاب افراد بی‌تجربه در جمعیت هلال احمر/ سردار سرتیپ دوم پاسدار یعقوب سلیمانی دبیر کل جدید هلال احمر کیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزگذشته پیر حسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر، بر اساس بند ۱ ماده ۹ اساسنامه جمعیت هلال احمر، سردار یعقوب سلیمانی را به عنوان دبیرکل این جمعیت منصوب کرد.

سوابق سردار یعقوب سلیمانی، بی‌ربط با هلال احمر

سردار یعقوب سلیمانی در حالی جانشین محمدحسن قوسیان مقدم می‌شود که هیچگونه فعالیت مرتبط با هلال احمر در سوابق او وجود ندارد. سلیمانی تا پیش از این انتصاب، مسئول سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج مستضعفین و دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور بوده است.

در سابقه‌‎ای که جمعیت هلال برای او منتشر کرده است فرماندهی دفاع مقدس و مسئولیت خدمات کارکنان سازمان بسیج مستضعفین در آن دیده می‌شود.

بااین حال وی چنان از فعالیت‌های بزرگترین نهاد امدادی کشور دور بوده که روابط عمومی هلال احمر هم در خبر تنظیمی خود برای معرفی وی به عنوان دبیرکل نتوانسته سابقه‌ای هر چند کوچک از فعالیت وی در هلال احمر را در خبر بیاورد و به ناچار تنها به این توضیح که سلیمانی سابقه و تجارب فراوانی در حوزه‌های محتوایی، اجرایی و عملیاتی دارد اکتفا کرده است . نکته آنکه مشخص نیست که این محتوا، اجرا و عملیات در چه حوزه‌ای‌ست که سلیمانی در آن تجربه دارد.

 دبیرکل جمعیت هلال احمر بر اساس ماده ۱۳ اساسنامه این جمعیت، سمت معاون کل رییس را در امور اداری و اجرایی به عهده داشته و موظف است گزارش اقدامات خود را به طور مستمر به رییس و شورای عالی تسلیم کند. همچنین دبیرکل نزد مراجع قانونی، دولتی، محاکم، سازمان‌ها، ادارات، اشخاص حقیقی و حقوقی، نمایندگی رسمی جمعیت را با حق توکیل غیر داراست.

اگرچه رئیس جمعیت هلال احمر در جایگاه نخست این سازمان قرار دارد، اما دبیرکل مهم‌ترین فرد اجرایی این سازمان در ایران است.

وظایف و اهداف هلال احمر

هلال احمر در هر بحرانی، خط مقدم امدادرسانی و رسیدگی به آسیب دیدگان است. بر اساس ماده یک اساسنامه این جمعیت، تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان‌ها و کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت‌ها و همچنین حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون در نظر گرفتن هیچگونه تبعیض میان آن‌ها از جمله مهم‌ترین اهداف این سازمان است.

ارائه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی مثل زلزله و سیل و ... در داخل و خارج از کشور، ارائه کمک‌های اولیه در حوادث غیر مترقبه به وسیله امدادگران، برنامه ریزی و اقدام در جهت آمادگی مقابله با حوادث و سوانح و آموزش عمومی در این زمینه و تربیت کادر امدادی و نیروی انسانی مورد نیاز، ارسال کمک و اعزام عوامل امدادی و درمانی به سایر کشور‌ها در صورت لزوم، کمک به امر توانبخشی و ارائه خدمات اجتماعی در جهت تسکین آلام آوارگان، پناهندگان، بیماران و معلولین و ایجاد حس تعاون، تفاهم، دوستی و نیکوکاری بین مردم، تلاش درجهت تسکین آلام بشری و کمک به امر سلامت جامعه و کمک به تهیه دارو و وسایل و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز بهداشتی، درمانی و آموزشی کشور با موافقت وزارت بهداشت و با همکاری هلال احمر و صلیب سرخ جهانی که عضو اتحادیه بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر جهانی هستند مهم‌ترین وظایف هلال احمر است که در اساسنامه این سازمان مورد تأکید قرار گرفته است.

بحران خیزی در ایران

ایران کشوری بلاخیز است که سالیانه درگیر بحران‌های مختلفی مانند سیل، زلزله و .. می‌شود. بر اساس مطالعات در بیش از ۹۰ درصد شهر‌ها و مناطق ایران، امکان بروز زلزله وجود دارد. طی ۹۷ سال اخیر حدود ۴۰ زلزله با بزرگای بیش از ۵ ریشتر در کشور ثبت شده است. بر اساس اعلام سازمان مدیریت بحران کشور در سال ۱۳۹۸، حدود ۵ هزار و ۲۷۰ حادثه طبیعی در کشور به وقوع پیوسته است،  همچنین طبق آمار سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته، ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر براثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست‌داده و ۳۶۷ هزار و ۴۲۸ نفر نفر نیز مصدوم شده‌اند.

علاوه بر این حوادث انسان ساخت نیز در ایران کم نبوده و نیستند. در سال‌های اخیر با حوادث مهمی از جمله ریزش ساختمان پلاسکو با ۱۶ کشته در سال ۱۳۹۵، برخورد قطار در محور سمنان-دامغان در سال ۱۳۹۵ با ۴۷ کشته و ۱۰۳ مصدوم، ریزش معدن زمستان یورت آزادشهر در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ با ۴۳ کشته با میانگین سنی ۳۸ سال و در نهایت اپیدمی ناشی از ویروس کرونا با بیش از ۶ میلیون مبتلا و بیش از ۱۳۰ هزار فوتی نشان از آن دارد که  نهادی مانند هلال احمر باید هر لحظه آمادگی روبه‌رو شدن با این بحران‌ها را داشته باشد.

حال این پرسش مطرح است که آیا دبیرکل فاقد تجربه جدید که باید ماموریت‌های مهم چنین جمعیت مهم و حساسی را پیش ببرد اما حتی یک روز تجربه داوطلبی یا امدادگری در این جمعیت را ندارد آمادگی روبه‌رویی با چنین را بحران‌هایی دارد. گردشگری بسیج مستضعفین و اردوهای راهیان نور قطعا نمی‌تواند تجربه مهمی در عرصه فعالیت‌های حلال احمر را در اختیار سلیمانی گذاشته باشد.

هنوز به یاد داریم که در نخستین روزهای شیوع بیماری کرونا، ایران به لحاظ تامین دارو، ماسک و تجهیزات در تنگنا قرار داشت، در ادامه هم موضوع واردات واکسن پیش آمد. این هلال احمر و مدیران وقت آن بودند که توانستند با روابط گسترده بین‌المللی و استفاده از ظرفیت نهاد‌هایی مانند کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر یا فدراسیون بین‌المللی بیش از ۷۰ درصد از واکسن‌های مورد نیاز کشور را وارد کنند. حال پرسش این است که دبیرکل جدید تا چه حد این ظرفیت‌ها را می‌شناسد، چه روابطی می‌تواند ایجاد کند و از چه کانال‌هایی می‌تواند بهره بگیرد؟

از سوی دیگر آیا دبیرکل جدید این جمعیت بیماری‌ها را می‌شناسد و از بازار دارویی به ویژه دارو‌های کمیاب و تک نسخه‌ای که هلال احمر موظف به تهیه و توزیع آن است اطلاع دارد یا خیر؟ آیا تجربه مدیریت بیمارستانی به ویژه در زمان بحران را دارد یا خیر؟ یا اینکه با اصول توانبخشی و تهیه تجهیزات آن آشنایی دارد یا خیر؟

این پرسش‌ها دغدغه‌هایی است که جامعه هدف جمعیت هلال احمر را نگران می‌کند، چرا که فردی به این سازمان آمده و مسئولیتی گرفته که تا پیش از این کمترین ارتباط  را با جمعیت هلال احمر داشته است. البته نخستین سنگ این بنای کج را ابراهیم رئیسی گذاشت، زمانی که او دو فرد کاملا بی‌ربط را وارد شورای عالی هلال احمر کرد حالا هم بی‌شک با روی کار آمدن سلیمانی این بنیان کج، می‌تواند هلال احمر را تا ثریا به کجی بکشاند.

پستی که از بدنه هلال احمر دریغ شد

مسعود حبیبی، رئیس سابق جمعیت هلال احمر  در اینباره گفت: مسأله‌ای که وجود دارد این است که یعقوب سلیمانی از بدنه هلال احمر انتخاب نشده است. ما به عنوان داوطلبان هلال احمر دوست داشتیم فردی در این جایگاه قرار بگیرد که از بدنه هلال احمر بوده و با اصول و قوانین این سازمان آشنا باشد.

وی افزود: اینکه ایشان پزشک نیست هم مورد خاصی را ایجاد نمی‌کند چرا که پیش از این سابقه داشته افرادی دبیرکل باشند که پزشک نبوده‌اند، اما از آنجایی که این جمعیت در خط اول بحران قرار دارد افرادی باید در این سازمان باشند که مدیریت بحران در سلامت و بلایا را بدانند تا بتوانند به وظایف و اهداف جمعیت هلال احمر به بهترین نحو عمل کنند.

رئیس سابق جمعیت هلال احمر افزود: البته دبیرکل جدید هر چند سابقه‌ای در هلال احمر نداشته است، اما با توجه به سوابقی که در برخی نهاد‌ها مانند بنیاد شهید داشته‌اند تا حدودی ممکن است با برخی اهداف و وظایف این جمعیت نیز آشنا باشند.

حبیبی یادآور شد: هلال احمر هزاران عضو جوان، داوطلب و امداگر دارد که سال‌های سال تجارب فراوانی در حوزه مدیریت بحران، رسیدگی به محرومین، امدادرسانی در حوادث و ... کسب کرده و با زیر و بم فعالیت‌های این جمعیت آشنایی دارند. شایسته بود که از این افراد برای پست‌های مدیریتی در جمعیت هلال احمر استفاده می‌شد، نه اینکه خارج از این سازمان فردی را به عنوان نفر دوم آن منصوب کنند. با این وصف برای آقای سلیمانی حکم زده شده و باید برای ایشان آرزوی موفقیت کرد.

 هنوز تلخی روزهای زلزله سرپل ذهاب و انتقادهایی که آن زمان به عملکرد هلال‌احمر وارد شد از یادها نرفته است جالب آنکه این عملکرد نامناسب زمانی اتفاق افتاد که پست‌های کلیدی این جمعیت در دست افرادی با  سوابق کاری و تجربه فعالیت در این جمعیت بود، مساله‌ای که حالا نگرانی‌ها را بابت انتصاب افراد بی‌تجربه در چنین جایگاهی بیشتر می‌کند.

حالا چاره‌ای نیست جز انتظار تا مشخص شود با انتصابات اخیر رئیسی و منصوب کردن افراد فاقد تجربه و مهارت مورد نیاز برای حضور در جایگاه‌های استراتژیک جمعیت هلال احمر قرار است شاهد چه اتفاقاتی در آینده جمعیت باشیم چه آنکه اگر این انتصابات و تصمیم‌گیری‌ها نادرست باشند که به نظر می‌رسد چنین است، اولین قربانیان آن مردمی هستند که در بزنگاه‌های پررنج به شدت به کمک و خدمات‌رسانی سازمانی مانند هلال احمر نیازمندند. شاید وقت آن رسیده باشد که به جای زد و بندهای سیاسی اندکی هم به تجربه، دانش و مهارت افراد توجه شود. 

 

منبع: جامعه 24

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر