کد خبر: 125113
A

عضو شورای حل اختلاف قوه‌قضائیه ادعا کرد: اگر زن مهریه‌اش را در قبال دریافت حضانت بچه ببخشد، مرد بعداً می‌تواند با یک دادخواست حضانت را بگیرد

روزنامه نزدیک به سپاه در گزارشی که در صفحه اجتماعی خود منتشر کرده به موضوع طلاق توافقی پرداخته است. موضوعی که ابراهیم رئیسی در همایش روز زن به آن اشاره کرده بود و گفته بود «طلاق توافقی نباید به سهولت انجام شود».

عضو شورای حل اختلاف قوه‌قضائیه ادعا کرد: اگر زن مهریه‌اش را در قبال دریافت حضانت بچه ببخشد، مرد بعداً می‌تواند با یک دادخواست حضانت را بگیرد

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه جوان نزدیک به سپاه در گزارشی که در صفحه اجتماعی خود منتشر کرده به موضوع طلاق توافقی پرداخته است. موضوعی که ابراهیم رئیسی در همایش روز زن به آن اشاره کرده بود و گفته بود «طلاق توافقی نباید به سهولت انجام شود».

این گزارش گفته به ازای هر سه ازدواج یک طلاق انجام می‌شود و غالب طلاق‌ها در ۵ سال نخست زندکی است. گزارش‌نویس جوان بدون ارائه مستندات و داده‌های علمی و آماری مدعی شده که غالب طلاق‌های توافقی «بر پایه احساسات» است! اما آماری که در همین گزارش ارائه کرده نشان می‌دهد اغلب طلاق‌ها در دوران زیر ۵ سال زندگی نیست؛ بنا بر نوشته جوان در سال ۹۹، تعداد طلاق‌ها در سراسر کشور ۱۸۳ هزار و ۱۹۳ مورد بوده که از این بین تعداد ۱۱ هزار و ۷۱۵ مورد زیر یکسال زندگی و ۵۱ هزار و ۲۷۰ مورد هم بین یک تا ۵ سال زندگی مشترک داشته‌اند. یعنی مجموع طلاق‌های زیر ۵ سال زندگی مشترک ۶۲ هزار و ۹۸۵ مورد بوده که اگر از ۱۸۳ هزار و ۱۹۳ مورد کم شود، ۱۲۰ هزار و ۲۰۸ مورد از طلاق‌ها بیش از ۵ سال زندگی مشترک بوده ولی با وجود اینکه این آمار با یک جمع و تفریق ساده به دست‌ می‌آید معلوم نیست گزارش‌نویس جوان بر چه اساسی ادعا کرده که اغلب طلاق‌ها زیر ۵ سال زندگی مشترک بوده است. این گزارش بر اساس همین محاسبه اشتباه خود نتیجه گرفته که طلاق‌های ‌زیر ۵ سال بر اثر احساسات است.

سیده فریبا مصطفوی، عضو شورای حل اختلاف قوه‌قضائیه درباره طلاق توافقی گفته «وقتی طلاق از طرف زوج نباشد و خانم درخواست طلاق بدهد، موانع زیادی پیش روی وی می‌گذارند. یکی از موانع هم همین است که خانم یک مالی را به آقا ببخشد تا رضایتش را برای طلاق به دست آورد یا خانم‌هایی که فرزند دارند و برای به دست آوردن حضانت بچه‌ها مهریه را می‌بخشند تا حضانت را به دست بیاورند و به نوعی با همسرشان معامله می‌کنند. البته حضانت قابل برگشت است و آقا اگر بخواهد می‌تواند حضانت بچه را با دادخواست پس بگیرد». آنچه که این مقام قضایی گفته را می‌توان یکی از ایرادات اساسی و عدم رعایت عدالت در حق زنان درنظر گرفت. چرا که در گام اول‌زن برای به دست آوردن حضانت فرزندش مهریه را می‌بخشد ولی بعدها مرد می‌تواند با یک دادخواست حضانت فرزند را بگیرد؛ یعنی زن هم مهریه‌اش را داده رفته و هم فرزندش را دیگر ندارد!

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر