کد خبر: 125641
A

وکیل کیوان صمیمی: بازگشت صمیمی به زندان منوط به نظر پزشکی قانونی است/ ۷ ماه از دوران محکومیت صمیمی باقی مانده است

وکیل کیوان صمیمی،در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان بازگشت کیوان صمیمی به زندان گفت: ماده 522 قانون آیین‌ دادرسی کیفری تصریح دارد که هر گاه بر اساس تأیید پزشکی قانونی شرایط جسمانی زندانی به نحوی باشد که ادامه درمان او در زندان، امکان‌پذیر نباشد، اجرای حکم موقتاً متوقف می‌شود و او برای ادامه درمان، به خارج از زندان می‌آید.

وکیل کیوان صمیمی: بازگشت صمیمی به زندان منوط به نظر پزشکی قانونی است/ ۷ ماه از دوران محکومیت صمیمی باقی مانده است

به گزارش سایت دیده بان ایران، مصطفی نیلی، وکیل کیوان صمیمی،در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان بازگشت کیوان صمیمی به زندان گفت: ماده 522 قانون آیین‌ دادرسی کیفری تصریح دارد که هر گاه بر اساس تأیید پزشکی قانونی شرایط جسمانی زندانی به نحوی باشد که ادامه درمان او در زندان، امکان‌پذیر نباشد، اجرای حکم موقتاً متوقف می‌شود و او برای ادامه درمان، به خارج از زندان می‌آید. لذا با توجه به بیماری‌هایی که صمیمی دارد، برای ادامه درمان از زندان آزاد شده‌ اما برای بازگشت به زندان مجدد به پزشکی قانونی معرفی خواهند شد و پزشکی قانونی دوباره نظر خواهد داد.

او افزود: بعد که دوباره کیوان صمیمی به پزشکی قانونی معرفی شود، آن وقت پزشکی قانونی باید در مورد برگشتن او به زندان نظر دهد که آیا امکان بازگشت وجود دارد یا خیر؟

این وکیل دادگستری در رابطه با زمان اتمام دوران محکومیت صمیمی تصریح کرد: محکومیت صمیمی دو سال حبس  است که با توجه به دوران بازداشت موقت و احتساب مدتی که گذرانده‌اند، حدود هفت ماه از حبس او باقی مانده است اما برای آزادی صمیمی، راهکارهای دیگری هم وجود دارد کما اینکه قبلاً اعاده دادرسی دادیم، دیوان اعاده دادرسی را پذیرفت، شعبه هم‌ عرض متأسفانه رأی دیوان عالی کشور را نپذیرفت و تنها کاری که کرد، حکم سه سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی را به دو سال تبدیل کرد و بر همین اساس او در حال گذراندن حبس است.

نیلی همچنین ادامه داد: در حقیقت ما معتقدیم با توجه به شرایط پزشکی و وضعیت جسمانی که صمیمی دارد، امکان تحمل کیفر حبس را ندارد و بر همین مبنا خواستار اعمال ماده 502 قانون آیین‌نامه دادرسی کیفری یعنی اعلام عدم تحمل کیفر حبس و تبدیل مجازات باقی‌مانده او هستیم اما فعلاً شعبه 54 متأسفانه این درخواست را به استناد اینکه گزارش پزشکی قانونی مربوط به گذشته بوده، رد کرده و دستور اعزام مجدد به پزشکی قانونی را داده است. بر همین اساس ما هم روند را پیگیریم.

این حقوقدان در توضیح چرایی رد اعاده دادرسی توسط شعبه هم عرض خاطرنشان کرد: هنگامی که حکم صمیمی صادر شده بود، اعاده دادرسی داده بودیم و دیوان عالی کشور اعاده دادرسی در مورد اتهام اجتماع و تبانی او را پذیرفت، وقتی اعاده پذیرفته می‌شود، پرونده به شعبه هم‌عرض اعاده می‌شود، شعبه هم‌عرض یعنی شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر مستقر در دادگاه انقلاب بود، استدلال دیوان در مورد نقض حکم را نپذیرفت و تنها به استناد قانون کاهش مجازات حبس، سه سال حبس او را به دو سال تقلیل داد.

نیلی در پاسخ به اینکه این امیدواری وجود دارد بر اساس ماده قانونی 502 صمیمی به دلیل نداشتن توانایی جسمی برای اجرای حکم آزاد شود، یادآور شد: امیدوار هستیم که با رعایت قانون چنین اتفاقی صورت بگیرد.

منبع: منیبان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر