کد خبر: 126506
A

محیط‌بانان مانه‌وسملقان پلنگ را از محاصره سگ‌های گله نجات دادند

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان مانه و سملقان گفت: یک قلاده پلنگ که در یک آغل دامداری منطقه قرخود گرفتار سگ ها شده بود به وسیله محیط بانان نجات یافت .

محیط‌بانان مانه‌وسملقان پلنگ را از محاصره سگ‌های گله نجات دادند

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ سیدمحمد موسوی اظهار داشت: این دامداری در داخل منطقه حفاظت شده قرخود و به نوعی در زیستگاه پلنگ واقع است.

وی افزود: دامداران منطقه برای نگهداری دام در این مراتع پروانه قشلاقی دارند و برای نگهداری از دام آغل ایجاد کرده اند.

موسوی اظهار داشت: گزارش گرفتار شدن پلنگ در آغل دامداری نیمه شب گذشته گزارش شد و محیط بانان به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: این پلنگ در داخل آغل مخفی شده بود و به علت حضور و سر و صدای سگ ها قادر به خروج نبود که محیط بانان با دور کردن سگ ها از محل زمینه خارج شدن این گربه سان زیبا را فراهم کردند.

موسوی خاطرنشان کرد: این پلنگ از آغل خارج شد و به منطقه حفاظت شده قرخود بازگشت.

مدیر حفاظت محیط زیست مانه وسملقان گفت: از مردم انتظار می رود در صورت مشاهده حیات وحش، مراتب را به ادارات حفاظت محیط زیست گزارش کنند.

خراسان شمالی دارای ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور، ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور است.

برخی از این گونه های جانوری نظیر یوزپلنگ آسیایی، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست یوزپلنگ است با گستره ۱۹۷ هزار  هکتار مدیریت می کند. /ایرنا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر