کد خبر: 130924
A

شرایط سدهای حوضه رودخانه کرخه بحرانی شد

رییس حوضه آبریز رودخانه کرخه گفت: شرایط سد کرخه به دلیل قرار گرفتن حجم مخزن زیر تراز نیروگاه در شرایط کاملا بحرانی قرار دارد و به هیچ وجه مجاز به تخلیه بیشتر از این ذخایر نیستیم و این آب فقط برای مصرف شرب و محیط زیست در چند ماه آینده اختصاص داده شده است.

شرایط سدهای حوضه رودخانه کرخه بحرانی شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رییس حوضه آبریز رودخانه کرخه با بیان اینکه شرایط سدهای کرخه و سیمره در این حوضه بحرانی است، گفت: سهم‌بندی توزیع آب مورد نیاز در استان‌های بالادست و پایین دست سد کرخه با توجه به شرایط خشکسالی رعایت شده است.

شاهپور رجایی روز دوشنبه بیان کرد:هم اکنون شرایط سدهای حوضه کرخه بحرانی است و ذخیره مخزن سد کرخه ۴۰۰ میلیون مترمکعب و ذخیره سد سیمره (دراستان ایلام) ۲۰۰ میلیون مترمکعب زیر تراز نیروگاه قرار دارند.

وی افزود: با توجه به کاهش شدید منابع آبی حوضه کرخه، کشت تابستانه در خوزستان و بخشی از ایلام (دشت عباس) ممنوع اعلام شده و در استان‌های بالادست شامل کرمانشاه، بخش دیگری از ایلام و لرستان نیز ممنوعیت کشت شلتوک و کشت‌های پرآب‌بر و محدودیت در کشت تابستانه را در کارگروه‌های استانی تصویب کردیم که امیدواریم عملی شود.

رجایی درباره توزیع عادلانه کم‌آبی در حوضه کرخه، گفت: خوزستان و ایلام از جریان‌های نابهنگام و سیلابی استفاده می‌کنند اما استان‌های بالادست همچون کرمانشاه و ایلام چون سدی برای ذخیره ندارند از جریان رودخانه و چشمه‌ها استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به طرح تسهیم کرخه، اضافه کرد: ۳۵ درصد از منابع آبی کرخه مربوط به استان‌های بالادست و ۶۵ درصد از آن سهم استان‌های خوزستان و ایلام است که این سهم‌ها در توزیع تابستانه و با توجه به خشکسالی رعایت شده است و همانطور که برای خوزستان و ایلام آب کشت پاییزه و سایر مصارف تامین شد، استان‌های بالادست نیز می‌توانند آب را برای کشت تابستانه (البته با اعمال محدودیت) استفاده کنند

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر