کد خبر: 140487
A
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

قانون حجاب باید اصلاح شود/ مطالبات زنان ایران باید از روش‌های مدنی دنبال شوند

چنگیز درباره موضوع مطالبه زنان امروز گفت: مطالبه زنان و مردان خیلی تفاوتی با هم ندارد. مطالبه اصلی همه مردم ایران، حفظ کرامت است و در مواردی که قانون اشکال دارد و قابل اجرا نیست، خواسته مردم بازنگری قوانین است.

قانون حجاب باید اصلاح شود/  مطالبات زنان ایران باید از روش‌های مدنی دنبال شوند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ طاهره چنگیز رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره موضوع مطالبه زنان امروز گفت: مطالبه زنان و مردان خیلی تفاوتی با هم ندارد. مطالبه اصلی همه مردم ایران، حفظ کرامت است و در مواردی که قانون اشکال دارد و قابل اجرا نیست، خواسته مردم بازنگری قوانین است. به طور قطع بیان مطالبات با برهم زدن جامعه و آشوبگری به جایی نمی‌رسد. بهترین راه این است که از روش‌های مدنی برای بیان مطالبات استفاده شود.

چنگیز افزود: در درجه اول بهترین راه برای بیان مطالبات گفت‌وگو و صحبت کردن در فضای سالم است. البته باید زمینه گفت‌وگو را بین گروه‌های مختلف مردم فراهم کنیم. تنها راه مطالبه‌گری و پیگیری مطالبات زنان و مردان در ایران گفت‌وگو است. همه باید سعی کنیم حرف یکدیگر را بهتر بفهمیم و مهمتر از آن این است که به یکدیگر گوش دهیم. اما متاسفانه به هم گوش نمی‌دهیم.

خیلی وقت‌ها همین که فردی شروع می‌کند به صحبت کردن، یک برچسب بزرگ به او می‌زنیم و از آن به بعد فقط با آن برچسب کار داریم. اگر این برچسب علیه زنان و مردان کنار گذاشته شود، قضاوت و نیت‌خوانی‌ها را کنار بگذاریم و تلاشی کنیم حرف یکدیگر را بفهمیم؛ بفهمیم که جامعه ایران یک جامعه چندصدایی است و همه آدم‌هایی که صداها و نظرهای گوناگون دارند، عضو جامعه ایران هستند و قرار است در همین کشور زندگی کنند و همه با هم و در کنار هم باید ایران را بسازیم؛ بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

 

وی توضیح داد: مهمترین خواسته و مطالبه زنان ایران، برقراری عدالت است. عدالت به معنای کاهش تبعیض‌های جنسیتی،کاهش تبعیض‌های طبقاتی، کاهش تبعیض‌های قومی و مذهبی و از بین رفتن هرگونه تبعیض بین اقشار مختلف جامعه است. اگر عدالت در همه این زمینه‌ها برقرار شود، بخش مهمی از خواسته‌ها و مطالبات زنان و همه مردم ایران محقق می‌شود.

چنگیز ادامه داد: مهمترین کاری که نظام جمهوری اسلامی در مقابل مطالبات مردم می‌تواند داشته باشد، تحمل صدای مخالف و مقداری انعطاف‌پذیری در مقابل سخنان مخالفان و کسانی است که اندیشه مخالف دارند؛ انعطاف‌پذیری در مقابل  نظر مخالفان به اندازه کافی نبوده است مهمترین کاری که نظام جمهوری اسلامی در مقابل مطالبات مردم می‌تواند داشته باشد، تحمل صدای مخالف و انعطاف‌پذیری در مقابل سخنان مخالفان و کسانی است که اندیشه مخالف دارند. به نظر می‌رسد در مقابل افرادی که تا حدی نظر مخالف دارند، انعطاف‌پذیری به اندازه کافی نبوده است. مساله بسیار مهم تلاش برای فهم طرف مقابل است. اگر با فردی مواجه شدیم که سخن و دیدگاه او با ما متفاوت است؛ ابتدا باید تلاش کنیم، فهم طرف مقابل را درک کرده و بعد قضاوت کنیم.

چنگیز ادامه داد: در جامعه ایران، زنان یکی از اقشاری هستند که عمیقا باور دارم صلابت و استحکام خود را مرهون انقلاب هستند. در این مورد تردیدی نیست. آنچه آفت این صلابت و استحکام است، نگرش‌های قشری نسبت به مسائل مذهبی است. نگرش‌های قشری باعث می‌شود زنان قدر آنچه را پس از انقلاب به دست آوردند، ندانند و در دام رفتارهای ظاهری بیفتند.

وی درباره مشکلات اصلاح قانون گفت: یکی از موارد قانون حجاب است. قانون حجاب آن‌گونه که مصوب شده در ایران اجرا نمی‌شود. اصلا این قانون در ایران قابلیت اجرا نداشته و ندارد. هیچ وقت هم اجرا نشده است. شاید روی کاغذ و به صورت تئوریک و در حرف قابلیت اجرا داشته باشد، قانونی که در جامعه قابلیت اجرا نداشته باشد، اشکال دارد و باید اصلاح شود تا فاصله‌ای بین قانون مصوب و اجرای آن نداشته باشیم. اگر قانونی داشته باشیم و همه به صورت عیان بگویند این قانون قابل اجرا نیست، حرمت قانون از بین می‌ رود و جامعه دچار ناآرامی می‌شود.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر