کد خبر: 146785
A

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران: سن مصرف موادمخدر ۱۵ سال شده/ خرده فروشان مواد مخدر بازاری بهتر از اطراف مدارس پیدا نمی‌کنند/ مخدر گل رتبه دوم مصرف را دارد

سن مصرف مواد مخدر به نوجوانی رسیده است. خرده فروش‌های مواد مخدر هم از این داستان نهایت استفاده را می‌کنند و اطراف مدارس را محاصره کرده‌اند تا دانش آموزان را تشویق به مصرف کنند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران: سن مصرف موادمخدر ۱۵ سال شده/ خرده فروشان مواد مخدر بازاری بهتر از اطراف مدارس پیدا نمی‌کنند/ مخدر گل رتبه دوم مصرف را دارد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ چند هفته پیش خبری از روابط عمومی فراجا منتشر شد مبنی بر اینکه در سه ماه اخیر ۱۳۸۲ خرده فروش مواد مخدر در سطح پارک‌ها و اطراف مدارس دستگیر شدند.

این خبر همانقدر که می‌تواند خیال جمعی بابت نظارت شدید نیروهای انتظامی داشته باشد می‌تواند به همانقدر رعب آور و نگران کننده هم باشد. 

اولین سوال هر شنونده این خبر این است که خرده فروش‌های مواد مخدر نزدیکی مدارس چه می‌کنند؟ آیا جامعه هدف دانش آموزان هستند؟ چند درصد دانش آموزان به واسطه آن‌ها به سمت مواد مخدر جذب می‌شوند؟

به نظر یکی از مدیران مدرسه پسرانه متوسطه دوم، تعداد خرده فروشان مواد مخدر در اطراف مدارس کم نیستند، با این حساب ما نمی‌توانیم آن‌ها را شناسایی کنیم و آنقدر در کار خود تبحر دارند که به راحتی با دانش آموزان ارتباط می‌گیرند و متاسفانه می‌بینیم که تعدادی از دانش آموزان دوستان عجیب و غریبی پیدا کرده اند. 

این مدیر مدرسه می‌گوید گاهی می‌بینیم بچه‌هایی که پول تو جیبی بیشتری دارند بچه‌های دیگر را مهمان خریدن و کشیدن مواد مخدر می‌کنند. به همین خاطر به خانواده‌ها هشدار می‌دهیم به مقدار نیاز به فرزندانشان پول بدهند.

گل دومین ماده مورد علاقه در جامعه 

مسئله اعتیاد دانش آموزان آنقدر جدی است که کارشناسان زیادی در این رابطه اظهار نظر کرده اند. «سید حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران» از بیشترین و موردعلاقه‌ترین مواد مصرفی نوجوانان می‌گوید: بر اساس تحلیلی که از وضعیت نوع مواد مصرفی در ایران داریم، مصرف ماده محرک گل بعد از تریاک بیشترین مصرف کنندگان را دارد. با نیم نگاهی به مصرف کننده مواد غیر سنتی که عموما نوجوانان و جوانان هستند و گرایش زیادی به استعمال این مواد محرک دارند و طبق آماری که ستاد مبارزه با مخدر مخدر داده گل معمولا رتبه دوم را کسب کرده است.

او ادامه می‌دهد: طبیعی است که مافیا یا قاچاقچیان مواد مخدر به دنبال مشتری هستند. یکی از محیط‌های دسترسی در برخی اماکن عمومی اطراف دانشگاه و مدارس است، زیرا جامعه هدف آن‌ها نوجوانان و دانش آموزان است و متاسفانه بازار برای فروش مواد مخدر در این اماکن بازار خوبی است و علی رغم تهدید فراجا و برخورد شدید با توزیع کنندگان مواد مخدر، محیط مناسبی برای خرده فروش‌های مواد مخدر همچنان وجود دارد.

موسوی چلک از دلایل روی آوردن نوجوان به مواد مخد شرایط روحی و روانی نوجوانان و جوانان را نام می‌برد و می‌گوید: در شرایط روحی روانی نامناسب نوجوان طبیعتا به سمت مواد مسکن گرایش پیدا می‌کند. نقش تسکینی این مواد در کوتاه مدت برای نوجوانان جذاب است، اما در واقع بعد از مصرف فشارو وابستگی زیادی به وجود خواهد آمد. 

سن مصرف ۱۵ سال شد 

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه میدهد: «طبق تحقیقات سن مصرف و خرید از ۱۵ سالگی تا ۱۹ سالگی بین نوجوانان بسیار دیده می‌شود به همین خاطر خرده فروش‌ها باز اطراف مدرسه را با وجود تمام تهدید‌های پلیس بازار خوبی برای خود قلمداد می‌کنند. 

او با بیان اینکه یادگیری و تاثیر پذیری در سنین نوجوانی را نباید دست کم گرفت و شاید مصرف مواد بیشتر یک راه ابراز وجود باشد؛ و ادامه می‌دهد: «مصرف مواد محرک برای این نوجوانان تبعاتی مثل افت تحصیلی، شرایط جسمی نامساعد و حتی اگر نتواند منابع مالی خرید مواد را تهیه کند امکان ارتکاب به جرائم دیگر را در بر دارد. 

موسوی چلک تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد باید خانواده‌ها نظارت بیشتری داشته باشند. اطلاع رسانی، آگاه سازی مستمر نقش مهمی دارد و البته نشاط پایین جامعه هم در این موضوع بی تاثیر نیست. 

او در رابطه با میزان پولی که خانواده‌ها در اختیار فرزندشان می‌گذارند می‌گوید: بستگی به سن بچه‌ها دارد پول به تناسب سن و میزان نیاز مالی باید داده شود.

منبع: آنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر