کد خبر: 150157
A

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: هر چه سریعتر علت مسمومیت دانش آموزان در مدارس قم مشخص شود / باید مشخص شود که چرا این اتفاق در مدارس دخترانه رخ می دهد

عضو کمیسیون بهداشت در واکنش به مسمومیت سریالی دختران در برخی مدارس قم گفت: وزارت بهداشت و وزارت اطلاعات در این زمینه وارد شده اند، اما آن چیزی که توقع همه ماست، این است که هر چه سریعتر باید علت این مساله مشخص شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: هر چه سریعتر علت مسمومیت دانش آموزان در مدارس قم مشخص شود / باید مشخص شود که چرا این اتفاق در مدارس دخترانه رخ می دهد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ از ۹ آذر ماه امسال مسمومیت سریالی در مدارس دخترانه قم آغاز شد و بروز علائم مشکوک به مسمومیت اعم از بی‌حالی، ضعف، مشکلات تنفسی، گرفتگی عضلانی و… دانش آموزانی را راهی بیمارستان کرد که البته بنابراعلام سخنگوی کارگروه بررسی مسمومیت دانش آموزان قمی هیچ کدام از این دانش آموزان پس از مسمومیت دچار مشکل ساختاری یا پایدار در جسم‌شان نشده‌اند و بهبود یافته اند، اما طبق اظهارات سخنگوی قوه قضائیه این ماجرا شکایت ۳۰ خانواده را به همراه داشته است.

با افزایش نگرانی ها، پیگیری‌ در این خصوص بُعد ملی گرفته و به گفته علی بهادری جهرمی ماموریتی به وزارت اطلاعات در این زمینه داده شد، وزیر اطلاعات نیز گزارشی از بررسی‌های اولیه در این زمینه ارائه کرد که البته شامل فرضیه‌های مختلفی بود که در حوزه‌های پزشکی وجود داشت و برای بررسی آن به ویژه بر ظرفیت پزشکی خود استان قم و همکاری آنان تکیه داشت.

با ورود وزارت اطلاعات به این موضوع و بررسی علت مسمومیت‌ها وزیر اطلاعات در جلسه هیات دولت گزارشی از ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان دختر در مدارس قم ارائه داد، چند روز پس از ارائه گزارش وزارت اطلاعات، دادستان کل کشور نیز از احتمال عمدی‌بودن این ماجرا خبر داد. محمدجعفر منتظری در نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب قم نوشت که «اخبار واصله از یک جریان نگران‌کننده نوعی مسمومیت در بعضی از مراکز آموزشی قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد که قابل توجه و پیگیری دقیق می‌باشد».

بهرام عین اللهی نیز از سوی هیات وزیران ماموریت یافت تا با سفر به قم ابعاد مسمومیت سریالی دانش آموزان این استان را بررسی کند. او در این باره گفته است: «نمونه‌های زیادی از بیماران گرفته شد و به مراکز پیشرفته ما در انستیتو پاستور و… ارسال شد و خوشبختانه هیچ نوع میکروب و ویروسی در رابطه با ایجاد مسمومیت شناخته نشد. به طور کلی جمع‌بندی ما این است که این مسمومیت بسیار خفیف است و هیچگونه عارضه‌ای از شروع مسمومیت‌ها تا به امروز برای افراد ایجاد نکرده و هیچ گونه نگرانی در این رابطه وجود ندارد.»

ادامه بررسی این موضوع نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از مجلس خواست تیمی متشکل از کمیسیون‌های بهداشت و درمان، آموزش و تحقیقات و امور داخلی مجلس تشکیل شود تا در خصوص موضوع مسمومیت‌های دانش آموزان قمی تحقیق کند.

در حالی که با ورود وزارت بهداشت و وزارت اطلاعات و تشکیل کمیته ویژه ممسومیت‌های سریالی در استان قم در حال پیگیری است و هنوز نتیجه قطعی در این زمینه از سوی مسئولان ذیربط اعلام نشده است، در روز سوم اسفندماه رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی لرستان از مسمومیت تعدادی دانش آموز دختر در شهرستان بروجرد خبر داد و اعلام کرد: در حادثه روز گذشته (دوم اسفندماه) ۱۵ دانش آموز دبیرستان دخترانه احمدیه بروجرد با نشت گاز منوکسید کربن دچار مسمومیت شده و توسط اورژانس به بیمارستان آیت‌الله بروجردی منتقل می‌شوند و شش دانش‌آموز دیگر نیز با وسیله نقلیه شخصی به بیمارستان انتقال پیدا می‌کنند. همچنین این مسئول مجددا در روز سوم اسفند از مسمومیت ۵۲ دانش آموز دیگر در همین مدرسه خبر داد و اعلام کرده مسمومیت این دانش‌آموزان با منوکسیدکربن گزارش شده و علت آن در دست بررسی است. البته شب گذشته پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد مسمومیت دانش آموزان لرستانی در ارتباط با مسمومیت دختران در قم نیست.

در همین رابطه در خصوص ورود کمیسیون بهداشت مجلس به ماجرای مسمومیت سریالی دختران در مدارس استان‌های قم و همچنین چرایی مسمومیت برخی دانش آموزان دختر در استان لرستان با منوکسیدکربن با همایون سامه یح نجف آبادی گفتگو کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مسمومیت‌های پی در پی که در مدارس دخترانه شهر قم اتفاق افتاده است آیا کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص بررسی دقیقتر و سریعتر این موضوع ورود خواهد کرد و از وزارت بهداشت مطالبه می‌کند؟ گفت: وزارت بهداشت و وزارت اطلاعات در این زمینه وارد شده اند. اما آن چیزی که توقع همه ما است این است که هر چه سریعتر باید علت این مساله مشخص شود.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه کمیسیون هنوز به این موضوع ورود نکرده است، تصریح کرد: بررسی این موضوع نباید طولانی شود.

سامه یح در پاسخ به این سوال که آیا کمیسیون به این موضوع ورد می‌کند، گفت: امیدواریم هر چه سریعتر موضوع مشخص شود و ما امیدواریم که موضوع امنیتی نباشد. ما مطمئن هستیم که مسئولان در ارگان مربوطه در حال بررسی این موضوع هستند و این موضوع را پیگیری می‌کنند و امیدواریم هر چه سریعتر علت این موضوع مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: من در محیط نبوده‌ام اما به طبع از روی تشابهاتی که بین مدارس وجود دارد می‌توان با تحقیقات کامل به نتیجه رسید.

این نماینده مجلس گفت: مساله مسمومیت دانش آموزان در مدارس قم باعث نگرانی همه است، چرا که این دانش آموزان مجبور به انتقال به بیمارستان شده اند.

وی تاکید کرد: باید این موضوع مشخص شود که چرا این اتفاق در مدارس می‌افتد و چرا اکثر این دانش آموزان دختر هستند و چرا در محیط‌های دیگر که مردم تجمع دارند این اتفاق نمی‌افتد و این‌ها سوالاتی است که باید پاسخ مناسبی از سوی مسئولان به آن داده شود

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر