کد خبر: 152223
A

پیش‌بینی بهار گرم و کم بارش برای تهران / کاهش ۴۰ درصدی بارندگی‌های اسفندماه

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران با بیان اینکه تهران هفتمین استان در کشور است که بیشترین کاهش درصد تامین بارش سال آبی را نسبت به بلند مدت دارد گفت: دمای هوای تهران طی سه ماه آینده بین ۰.۵ تا ۱ درجه بیش از نرمال و بارش‌ها در حد کمتر از نرمال خواهد بود.

پیش‌بینی بهار گرم و کم بارش برای تهران / کاهش ۴۰ درصدی بارندگی‌های اسفندماه

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران با بیان اینکه تهران هفتمین استان در کشور است که بیشترین کاهش درصد تامین بارش سال آبی را نسبت به بلند مدت دارد گفت: دمای هوای تهران طی سه ماه آینده بین ۰.۵ تا ۱ درجه بیش از نرمال و بارش‌ها در حد کمتر از نرمال خواهد بود.

مازیار غلامی با ارائه گزارشی از وضعیت بارش و دما در اسفندماه درباره وضعیت بارش و دمای فروردین ماه اظهار کرد: تحلیل جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که طی سه ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان ۰.۵ تا ۱ درجه بالاتر از نرمال برآورد شده و متوسط بارش استان در بهترین شرایط، در نیمه‌شمالی استان حد نرمال و در نیمه‌جنوبی استان کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: حتی در خوشبینانه ترین حالت و نرمال بودن بارش طی فروردین و اردیبهشت نیز این شرایط نمی‌تواند مساله کمبود و کاهش بارش انباشته شده را جبران کند.

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران تاکید کرد: کماکان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش‌های کشاورزی، صنعتی و حتی خانگی و نیز به‌طور کلی صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه می‌شود. همچنین لازم است با توجه به شرایط نسبت به الگوی کشت و نیز تقویم کشت متناسب با کم بارشی تصمیم گیری و مدیریت شود.

وی درباره وضعیت بارندگی در اسفندماه گفت: تجزیه و تحلیل آمارهای دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر آن است که طی اسفند ماه ۱۴۰۱ ، حدود ۲۳ میلی‌متر باران (به‌صورت پهنه‌ای) در استان تهران اتفاق افتاده است که نشان دهنده کاهش ۳۲ درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلند مدت است. این موضوع در حالی است که از ابتدای سال زراعی تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۱ ، تنها ۱۰۳ میلیمتر باران (به‌صورت پهنه‌ای) در استان تهران اتفاق افتاده که ۴۰ درصد کاهش بارش در استان تهران را نشان می‌دهد.

به گفته غلامی اکثر استان‌های کشور تحت تاثیر کم بارشی قرار دارند به گونه‌ای که از ابتدای سال زراعی تا پایان اسفند ۱۴۰۱، کل کشور با کاهش ۱۵ درصدی بارش روبرو بوده است.

وی افزود: بررسی بارش از ابتدای سال زراعی تا پایان اسفند ۱۴۰۱، نشان دهنده آن است که استان تهران هفتمین استان کشور بوده که بیشترین کاهش درصد تامین بارش سال آبی را نسبت به بلند مدت دارد. همچنین از نظر توزیع مکانی نیز در اکثر شهرستان‌ها در طی اسفند ماه کاهش بارش اتفاق افتاده که بیشترین کاهش بارش مربوط به دماوند، فیروزکوه و شمیرانات بوده است.

دیرکل اداره هواشناسی استان تهران ادامه داد: بررسی و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا (شامل متوسط دما، دمای حداقل و دمای حداکثر) در ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر کاهش دما در اسفند ماه ۱۴۰۱ بود. متوسط دمای هوا استان تهران در این ماه ۹.۶ درجه سلسیوس بود که در مقایسه با بلند مدت ۲.۹ درجه افزایش داشته، این درحالی است که متوسط کمینه دما هم ۲.۲ درجه سلسیوس و متوسط بیشینه دما نیز ۳.۵ درجه سلسیوس افزایش داشته است. به‌عبارت دیگر اسفند ماه ۱۴۰۱ در مقایسه با بلند مدت بطور نسبی گرمتر بوده است.

غلامی در پایان تصریح کرد: از نظر توزیع دما در شهرستان‌های استان نیز تمامی شهرستان‌های استان با افزایش دما روبه‌رو بوده‌اند و متوسط دما در اکثر شهرستان‌ها بین ۲ تا ۳ درجه افزایش دما داشته‌اند که این افزایش دما در آب شدن سریع برف در نواحی کوهستانی موثر است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر