کد خبر: 174157
A
دیده بان ایران بررسی کرد؛

نقش آفرینی تازه داماد زاکانی در شهرداری تهران/ افشاگری کارکنان شهرداری درباره تصمیم‌گیرنده اصلی درباره بودجه ۱۰۰۰میلیارد تومانی سازمان «فاوا»/ قائمی، عضو شورای شهر: دخالت‌های افراد و نهادها خارج از شهرداری تهران بیشتر از قبل شده

جدال بین علیرضا زاکانی شهردار تهران و برخی از اعضای شورای شهر تهران درباره به کارگیری دامادش در شهرداری آنقدر پیش رفت که زاکانی در یکی از جلسات هم‌اندیشی جلوی اعضای شورای شهری که او را انتخاب کرده بودند قد علم کرده و گفت: « زاکانی گفت با افتخار از دامادم مشورت می‌گیرم. او نخبه آی.تی است.» بگذریم از این که به کارگیری نخبگان در شهرداری هم جای ابهام دارد و مهدی اقراریان در این باره در صحن علنی پارلمان شهری صحبت و به صراحت اعلام کرد که پارتی گزینه انتخاب افراد در شهرداری است و جذب نخبگان را جایی برای پاسخگویی شهرداری دانست. دیده بان ایران در گزارشی تحقیقی به نفش آفرینی تازه داماد زاکانی در سازمان فاوا و نقش آفرینی وی درباره بودجه ۱۰۰۰میلیارد تومانی پرداخته و با قائمی، عضو شورای شهر در این باره گفت و گو کرده است. قائمی، عضو شورای شهر به دیده بان ایران گفت: «دخالت‌های افراد و نهادها خارج از شهرداری تهران بیشتر از قبل شده»

نقش آفرینی تازه داماد زاکانی در شهرداری تهران/ افشاگری کارکنان شهرداری درباره تصمیم‌گیرنده اصلی درباره بودجه ۱۰۰۰میلیارد تومانی سازمان «فاوا»/ قائمی، عضو شورای شهر: دخالت‌های افراد و نهادها خارج از شهرداری تهران بیشتر از قبل شده

دیده بان ایران-پریسا هاشمی: جدال بین علیرضا زاکانی شهردار تهران و برخی از اعضای شورای شهر تهران درباره به کارگیری دامادش در شهرداری آنقدر پیش رفت که زاکانی در یکی از جلسات هم‌اندیشی جلوی اعضای شورای شهری که او را انتخاب کرده بودند قد علم کرده و گفت: « زاکانی گفت با افتخار از دامادم مشورت می‌گیرم. او نخبه آی.تی است.» بگذریم از این که به کارگیری نخبگان در شهرداری هم جای ابهام دارد و مهدی اقراریان در این باره در صحن علنی پارلمان شهری صحبت و به صراحت اعلام کرد که پارتی گزینه انتخاب افراد در شهرداری است و جذب نخبگان را جایی برای پاسخگویی شهرداری دانست.

از سوی دیگر علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران به صراحت اعلام کرد: «اینکه زاکانی از مشورت فردی نزدیک به خود در رابطه با موضوعی که سطح اهمیت بالایی دارد، فردی را منصوب می‌کند که محل اعتماد شهردار است، به‌خودی خود دارای ایراد و گناه کبیره نیست.»

سخنگوی شورای شهر تهران در حالی این موضوع را گناه کبیره نمی‌داند که در شورای شهر دوره پنجم «قانون تعارض منافع در شهرداری» به تصویب رسید و در آن اعلام شده که مدیران نمی‌توانند بستگان خود را در شهرداری به کارگیرند. و در تعریف بستگان اسامی پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند، همسر، داماد، عروس لحاظ شده است. حتی در دوره ششم پارلمان شهری پایتخت مصوبه «قانون تعارض منافع» را اصلاح کردند.

البته نباید از یاد برد زمانی که سیستم‌های شهرداری هک شد، مصطفی میرسلیم، رئیس کمیته شفافیت مجلس از نقش پررنگ تغییرات زاکانی در سطح مدیران فاوا خبر داد و یکی از مهم‌ترین دلایل هک شدن سیستم‌های شهرداری را «تغییر در مدیران» دانست. برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز در تذکرات مداوم از عملکرد این سازمان از زاکانی سوال کردند اما آنطور که می‌گویند هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند.

عملکرد فاوا ضعیف است

عملکرد فاوا علاوه بر آن که واکنش‌های بسیاری در شهرداری، خارج از مدیریت شهری و اعضای شورای شهر تهران داشت، صدای مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران را هم درآورده است. او در صحن علنی شورای شهر اعلام کرد: «هر جایی که پای فاوا به میان می‌آید، می‌لنگد و این خیلی بد است. اگر مدیرعامل آن ضعیف است یا کارهای دیگری باید بشود یا دخالت در آن می‌شود باید حل شود. فاوا ضعیف است که اثر می‌گذارد روی مترو، اتوبوسرانی، شهرسازی و... باید خدا را شکر کنیم که هنوز روی معاینه فنی تاثیر نگذاشته و فشل نشده است. معاینه فنی کارش را درست انجام می‌دهد.

نامه سرگشاده کارکنان فاوا

حالا کارکنان فاوا در نامه‌ای سرگشاده به اعضای شورای شهر تهران از شرایط خود گلایه کردند. آنها در این نامه نوشتند: «وضعیت بلاتکلیف، سردرگم و نابسامان این سازمان در حوزه فعالیت‌ها، پروژه‌ها، وضعیت پیمانکاران و نیز خواسته و حقوق مسلم خود از مجموعه مدیریت ارشد سازمان، تصمیم‌گیرندگان پشت پرده سازمان و به خصوص مدیرعامل محترم تاکنون هیچ گونه بازخورد مثبتی از تیم مدیریتی حاضر دریافت نکردیم و این بلاتکلیفی و سردرگمی در مجموعه سازمان باعث سرخوردگی و بی‌انگیزه شدن کلیه کارکنان گشته که اثرات مخربی بر مجموعه فعالیت‌های سازمان داشته و خواهد داشت.»

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ کارکنان فاوا در بخش دیگری از نامه دلیل انتشار این نامه در فضای مجازی را عنوان کرده و نوشتند: «از انجا که بنا بر تجربه چند ماهه گذشته بیم برخورد قهری با همکاران خود را که در فرآیند تهیه و ارسال نامه به طور مشخص درگیر می‌شوند را داشتیم و این نامه درددل و درخواست کلیه کارکنان سازمان خدمت شما عزیزان است لذا بنا بر تصمیم جمعی کلیه همکاران اقدام به ارائه آن از طریق فضای مجازی خدمت شما عزیزان نمودیم.»

آنها بزرگترین آفت را هم تشریح و اعلام کردند: «در حوزه مدیریت ارشد برای هر مجموعه‌ای داشتن مسئولیت بدون اختیار بزرگترین آفت آن مجموعه خواهد بود و در دوره مدیریت جدید شهرداری تهران این مورد به وفور دیده شده است که متاسفانه اوج این  مسئولیت بدون اختیار در سازمان فاوا وجود دارد. کارکنان سازمان فاوا احساس می‌کردند این عدم وجود اختیار به دلیل وجود سرپرست در این سازمان بوده است ولی متاسفانه با اعطای حکم رسمی مدیرعامل سازمان نه تنها این مشکل مرتفع نگردید که در مواردی بیشتر نیز به چشم آمد.

متاسفانه تصمیم‌گیرنده اصلی در سازمان فاوا شخصی است که شهردار محترم تهران دخالت ایشان در کلیه امور شهرداری تهران را شایعه خواندند و فرمودند تنها از ایشان به خاطر تخصصشان مشورت می‌گیرند ولی ما کارکنان سازمان فاوا گواهی می‌دهیم که هیچ فعالیتی در این سازمان بدون هماهنگی و دستور ایشان انجام نمی‌گردد و مدیرعامل محترم سازمان حتی در کوچکترین تصمیم‌گیری‍‌ها چه در بعد فنی و چه در ابعاد دیگر بدون اجازه و هماهنگی با ایشان اقدامی انجام نمی‌دهند. بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایل وضعیت نابسامان موجود این سازمان همین عدم اختیار در تصمیم‌گیری‌ها برای مدیریت ارشد سازمان است.»

14010115000717_Test_PhotoN

کارکنان فاوا به موضوع مهمی اشاره کرده و نوشتند: «با وجود تخصیص بودجه هزار میلیاردی به این سازمان فقط در موارد خاص و به صورت کامل محدود صادر شده و تمام شرح خدمات و اسناد فنی پروژه‌ها در صف اخذ مجوز از هیات مدیره سازمان و یا هماهنگی و تایید خارج از مدیریت سازمان می‌باشند. (بعضا بالغ بر یک سال از آماده‌سازی اسناد برخی پروژه‌ها گذشته ولی تاکنون هیچگونه تایید یا عدم تاییدی اعلام نشده است و این موارد در وضعیت بلاتکلیف قرار دارند) گواه این قضیه مقایسه تعداد قراردادهای سازمان در سال‌های گذشته پیش از مدیریت جدید شهرداری با دو سال گذشته است که به راحتی قابل اخذ از سامانه قراردادها و یا سامانه شفاف است. از طرفی در مواردی که با اختیار مدیرعامل و حتی معاونین (بعضا موارد موردی و یا در حد استعلام قیمت و یا در حیطه اختیاران مدیرعامل) امکان انتخاب پیمانکار، عقد قرارداد و پیشبرد پروژه وجود دارد نیز تصمیم‌گیری خاصی انجام نگردیده و کلیه مسایل مشمول مرور زمان و عدم قطعیت در تصمیم‌گیری شده است. بدیهی است متاسفانه کارکنان سازمان در بهبود شرایط موجود و حذف انفعال مدیران مذکور، امکان هیچگونه دخل و تصرفی ندارد و تنها می‌توانند شاهد ایجاد رکود در فعالیت‌های شهرداری، بروز مشکلات عدیده و عدم رضایت مجموعه‌های متعدد شهرداری از وضعیت موجود سازمان باشند. بدون شک وضعیت موجود اثرات سوء خود را در سطح شهر و ارائه سرویس به شهروندان خواهد گذاشت و هزار افسوس که اراده‌ای بر اصلاح روند معیوب کنونی و بازگشت به پویایی سابق این سازمان وجود ندارد. متاسفانه به نظر می‌رسد به صورت کاملا هدفمند کلیه فعالیت‌های عجیب با فناوری اطلاعات و سازمان فاوا در شهرداری تهران در حال متوقف‌سازی و یا ایجاد فرآیندی غیر از سازمان فاوا می‌باشد که ما کارکنان سازمان از آن بی‌خبر هستیم. به اعتقاد ما کارکنان سازمان فاوا و همچنین بخش عمده‌ای از کارشناسان و کارکنان شهرداری تهران که برای وضعیت موجود این سازمان نگران هستند، از روزی که شهردار محترم تهران در صحن شورا برای توجیه تاسیس سازمان فناوری‌های نوین، سازمان فاوا را سازمانی منفعل و ناکارآمد توصیف کردند، همه عوامل مدیریتی ایشان تمامی تلاش خود را در جهت منفعل و ناکارآمد کردن این سازمان به کار بستند تا توجیه شهردار محترم تهران موجه نشان داده شود.»

آنها در این نامه افزودند: «تاخیرات زیادی در پرداخت مطالبات و صورت وضعیت پیمانکارانی که ندرتا به همکاری با سازمان ادامه داده‌اند باعث شده این پیمانکاران نیز از ادامه همکاری با سازمان منصرف شوند، مستحضر هستید که پیمانکاران به عنوان بازوی اجرایی سازمان در پیشبرد اهداف و توسعه سیستم‌ها و زیرساخت‌ها می‌باشند و قطع همکاری با هر کدام می‌تواند ضرر جبران ناپذیری برای سیستم به همراه داشته باشد. چنانکه هم‌اکنون بعضا سیستم‌هایی موجود است که به دلیل عدم ادامه همکاری پیمانکار مربوطه با مشکل جدی در ارائه سرویس مواجه گردیده است. متاسفانه با آگاهی جامعه IT از وضعیت کنونی سازمان تقریبا هیچ پیمانکار مناسبی حاضر به شرکت در مناقصات سازمان نمی‌باشد. در خصوص پرداخت حقوق کارکنان و تخصیص رفاهیات به آنها نیز با وضعیت وخیمی مواجه هستیم که باعث ریزش نیروی متخصص و ایجاد ناعدالتی و نارضایتی شدید کارکنان گردیده است. در نظر گرفتن سقف پرداختی پایین برای حقوق کارکنان در سازمانی که جزو سازمان‌های رتبه یک در شهرداری محسوب می‌شود، عدم واریز به موقع و یا تصمیم‌گیری‌های شخصی و بدون پایه و اساس در خصوص پرداخت پاداش‌ها و رفاهیاتی که در شهرداری تهران به کارکنان تعلق می‌گیرد مانند پاداش شش ماهه، عدم پرداخت رفاهیات مازاد به کارکنان در شرف بازنشستگی (که متاسفانه تاثیر بسیار منفی در حقوق بازنشستگی و آینده این عزیزان که جوانی و عمر خود را در این سازمان گذرانده‌اند) و منوط شدن به تصمیم‌گیری در هیات مدیره و... همه از جمله تبعیض‌هایی هستند که باعث ایجاد نارضایتی در کارکنان خدوم این سازمان شده است. متاسفانه این نارضایتی باعث خروج هر روزه کارکنان فعال و با تجربه از سازمان گردیده است که طی یک سال و نیم گذشته بسیار با شیب تندی اتفاق افتاده و هنوز هم شاهد آن هستیم.

بدون شک خروج نیروی متخصصی که بیش از 10 سال عمر مفید کاری خود را در سازمان سپری کرده است تنها خروج یک نیروی فنی صرف نیست که به راحتی بتوان با یک نیروی جوان و تازه کار جایگزین کرد. (که البته با وضعیت موجود سازمان همین امر نیز غیرقابل اجراست) بلکه خروج 10 سال تجربه کاری، شناخت از فرآیندها و سیستم‌ها، هزینه‌ای که سازمان برای پرورش این نیروی متخصص  طی سال‌ها پرداخت نموده است و... خواهد بود. بدون شک ایننگونه برخوردها با کارکنان سازمان که همگی جزو متخصصین این کشور هستند به هیچ وجه قابل توجیه و توضیح نیست. مگر مدیران و تصمیم‌گیرندگان سازمان قصد ارائه صدقه به کارکنان سازمان دارند و یا ما کارکنان سازمان درخواست گدایی از این عزیزان کرده‌ایم که هر بار باید برای گرفتن حق و حقوق خود بارها اعتراض و تجمع کنیم و هر بار به پاسخ‌های بی‌منطق روبرو شویم و در آخر مدیران محترم با هزار منت رقمی ناچیز را به کارکنان پرداخت نمایند و خوشحال باشند از اینکه لطفشان شامل حال کارکنان سازمان شده است.»

کارکنان فاوا با اشاره به این که سازمان فاوا خانه دوم آنهاست و نسبت به آن تعهد و وفاداری خاص دارند، تاکید کردند: «ما کارکنان سازمان غیرت و همیت خود را در اتفاق هک سال گذشته به اثبات رسانده‌ایم. همچنان که با همت و غیرت ما در سال گذشته (به تایید تمامی متخصصان حوزه IT در کشور) این سازمان سرآمد سازمان‌های دولتی و نیمه دلوتی در این حوزه بوده است. به همین دلیل ما کارکنان همچنان نگران وضعیت موجود سازمان هستیم. متاسفانه مجموعه تصمیم‌گیرندگان و مدیران سازمان با رفتارها و عملکرد خود هم خانه دوم ما کارکنان (سازمان) را با چالش و ضعف روبرو کرده‌اند و هم با ایجاد شرایط مطرح شده در بند 4 خانه اول ما (زندگی شخصی و خانوادگی ما) را با مشکل و شرایط بد اقتصادی و روحی مواجه ساخته‌اند. ما کارکنان سازمان با صدایی رسا به مجموعه مدیریتی و تصمیم‌گیرنده سازمان اعم از شخص مدیرعامل محترم و کلیه کسانی که با تصمیمات و عملکرد خود باعث ایجاد شرایط موجود در سازمان گشته‌اند اعلام می‌کنیم که هیچگاه رفتار و عملکرد شما را از خطر نخواهیم برد و هر لحظه از دعای خیر ما بی‌بهره نخواهید بود و بدون شک اثرات این دعای خیر را در زندگی کاری و شخصی خود به زودی خواهید دید. قابل ذکر است موارد فوق تنها بخشی از مشکلات ایجاد شده در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در این دو سال است که ذهن کلیه همکاران را درگیر خود کرده و پس از طرح آن در جلسات متعدد با مدیرعامل، تنی چند از اعضای شورا و حتی رئیس هیات مدیره این سازمان و عدم حصول نتیجه مناسب، تصمیم به ثبت آنها به صورت مکتوب برای اعضای محترم شورای اسلامی و درخواست رسیدگی گرفته‌ایم. بدیهی است عملکرد فعلی سازمان فاوا نتیجه تصمیمات و اقدامات مدیریت جدید شهرداری تهران و مدیران منصوب شده این مدیریت است که در همه ابعاد و زمینه‌ها نسبت به دوره‌های مدیریتی قبل با افت شدیدی مواجه شده است. سابقه و پیشینه کاری این سازمان گواه توانمندی، کارایی و تاثیرگذاری کارکنان آن تحت هدایت مدیریت‌های پیشین سازمان می‌باشد.» آنها در پایان اعلام کردند که چشم امید اول به خداوند و سپس اعضای شورای شهر دارند و فریادرس دیگری نمی‌بینند.

قائمی

قائمی: زاکانی نمی‌خواهد موضوع فاوا حل شود/ شدت بیشتر دخالت‌های خارج از شهرداری

علی اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران درباره این نامه با دیدبان ایران به گفت‌وگو نشسته و به سوالات پاسخ داد:

این نامه برای چند نفر از اعضای شورای شهر تهران ارسال شده است؟

نمی‌دانم برای چند نفر این نامه ارسال شده است اما به دست من و اکثریت اعضای شورای شهر تهران رسیده است. آنطور که از عنوان نامه بر می‌آید خطاب به تمام اعضای شورای شهر تهران نوشته شده است.

چرا با وجود تذکرهای بسیار شما و دیگر اعضای شورای شهر تهران مسئله سازمان فاوا حل نشده است؟

برای آن که آقای زاکانی نمی‌خواهد این موضوع را حل کند

 زاکانی تصمیم دارد که این سازمان را ضعیف نگه‌دارد؟

من قضاوت نمی‌کنم، اما عملکرد این را می‌گوید.

شورای شهر تهران مصوبه‌ای داشت که شهرداری اجازه تشکیل سازمان موازی را ندارد. از سوی دیگر سازمان فاوا نیز نقش بسیار کلیدی و حساسی در شهرداری ایفا می‌کند. عملکرد ضعیف این سازمان آسیبی به عملکرد شهرداری وارد می‌کند؟

کل شهر و شهرداری آسیب بسیار جدی خواهد دید. هیچ تردید در این موضوع نیست. چرا که عملکرد سازمان فاوا به عنوان یک سازمان فرابخشی در تمام شئون و ماموریت‌های شهرداری تاثیرگذار است. کاملا این موضوع واضح و روشن است.

دخالت‌های خارج از شهرداری همچنان ادامه دارد؟

بله. بیشتر از قبل. با شدت بیشتر.

شورای شهر تهران چه تصمیمی در این زمینه خواهد گرفت؟

شورای شهر تهران دو ابزار در اختیار دارد؛ اول قانون یا به تعبیر دیگر مقررات‌گذاری و دوم نظارت. سعی کردیم از هر دو مولفه در این زمینه استفاده کنیم. کار نظارتی حضور در محل مصاحبه با مجموعه مدیران و کارکنان آنجاست که در طول سال جاری انجام شده است. در کنار سایر اعضای شورای شهر سه بار به سازمان فاوا رفتیم و از نزدیک با مدیران و کارکنان آنجا صحبت کردیم. در زمینه تذکراتی که از جنس کار نظارتی محسوب می‌شود نیز کم نگذاشتیم و درباره هر مسئله‌ای که لازم بوده تذکر داده‌ایم. متاسفانه با بی‌پاسخی شهرداری مواجه شدیم. حداقل من پاسخ درستی درباره تذکراتم پیرو مسائل فاوا دریافت نکرده‌ام. مقررات‌گذاری موضوع کلان‌تری است و اگر لازم باشد در موضوعات مرتبط شورای شهر حداکثر مساعدت را با شهرداری داشته است؛ از تامین بودجه در قانون بودجه 1402 تا اختیاراتی که در برنامه چهارم به حوزه IT شهرداری داده شده است. اما به آن عمل نمی‌شود.

بودجه امسال به سازمان فاوا تخصیص پیدا نکرده است؟

چند بار با مدیرعامل فعلی این سازمان صحبت کردم و به شدت نالان و شاکی است از این که بودجه کافی در ردیف‌های عمرانی به سازمان اختصاص نیافته است.

این در حالی است که تعداد بسیاری از پیمانکاران از سازمان فاوا طلبکار هستند؟

بله. هم بدهی دارد و هم توسعه‌هایش روی زمین مانده است. دلیل این که چرا کارها متوقف شده را باید بدهند.

منبع: سایت دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر