کد خبر: 31410
A

زائران توانجو / توانگران سپهر عاشقی

شمار زیاد افراد توانخواه و سالمندی که به عشق زیارت امام حسین(ع) و دیدن بین الحرمین امسال در راهپیمایی اربعین 96شرکت کردند و این روزها در حال بازگشت از این مقام هستند گویا ترین تصاویر از حکایت دیرین ناتوانی جسم در مقید کردن رفعت جان های شیفته و ایمانی بشمار می ایند.

زائران توانجو / توانگران سپهر عاشقی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، معلولان جسمی و حرکتی که در ادبیات مددکاری اجتماعی به انان توان جو اطلاق می شود در الفبای شیفتگی راهپیمایی زائران اربعین حسینی که هرچه از حیث توان جسمی کم داشتند به لحاظ تلاطم امواج عشق حسین بن علی (ع توانگر هستند.
به عنوان جلوه های زیبا و دیدنی عزیمت و امسال حضور معلولان و سالمندان شاید بیشتر از دیگر عاشقان اباعبدالله(ع) نظرها را به خود جلب می کرد.
از آن زائری گرفته که با وجود داشتن تنها یک پا با تکیه بر دو عصا که از گلستان خود را به مرز مهران رسانده بود و در حالی که نام یا حسین(ع) را روی پیشانی بندش داشت شوق زیارت را می توانستی در چشمانش براحتی دریابی.
آن توانخواهی هم که از کرمان آمده بود و با وجود اینکه توانایی راه رفتن نداشت ولی بر ویلچر نشسته بود و با هول دادن سریع چرخهایش در مرز مهران عشق زیارت را در وجودش می توانستی بیابی.
گام های آهسته اما سرشار از عشق آن سالمند هم که از یکی از روستاهای دور افتاده اراک خود را به مرز مهران رسانده بود هم دیدن داشت که نگاه هر بیننده ای را مجذوب خود می کرد.
آن روشندلی هم که دست در دست مادرش عصای سفیدش را مدام به زمین می زد و سعی داشت از قافله عاشقان اباعبدالله(ع) عقب نماند هم صحنه دیگری از شوق زیارت و دلدادگی به اباعبدالله(ع) را به نمایش گذاشت.
صدها توانخواه و سالمندی که به عشق زیارت امام حسین(ع) و دیدن بین الحرمین امسال در راهپیمایی اربعین 96شرکت و این روزها در حال بازگشت از این میهمانی عظیم هستند تصاویری زیبا و اوج دلدادگی و عشق و علاقه به فرزند فاطمه(س) را به نمایش گذاشتند.
زائرانی که اگرچه توان جسمی نداشتند اما تلاطم امواج عشق حسین(ع) را در دل داشته و راهپیمایی اربعین حسینی را عرصه ای برای خودنمایی ارادت توانخواهان به سالار شهیدان تبدیل کردند.
یکی از این زائران روشندل به خبرنگار ایرنا گفت: امسال برای دومین سال است که در این همایش عظیم شرکت و افتخار حضور در حرم مطهر اباعبدالله(ع) را در اربعین حسینی پیدا می کنم.
محمد اسماعیلی گفت: با وجود نابینایی ام اما حضور در این پیاده روی سرشار از عشق را به شوق رسیدن به کربلا و زیارت اباعبدالله(ع) را با چشمان دلم احساس می کنم.
فاطمه اکبری یکی دیگر از توانخواهانی جسمی، حرکتی است که امسال برای نخستین بار در راهپیمایی اربعین شرکت و امروز در حال بازگشت از این سفر و بقول خودش از این امتحان است.
او می گوید: با توجه به اینکه ویلچر نشین هستم با این شرایط جسمی ام هیچگاه فکر نمی کردم بتوانم در راهپیمایی اربعین شرکت کنم ولی با کمک برادرم و مادرم و توکل به خدا و اباعبدالله(ع) توانستم امسال برای نخستین بار در روز اربعین بین الحرمین باشم.
اما اداره کل بهزیستی استان ایلام با ارایه خدمات توانبخشی به معلولان در زمینه های مختلف از آغاز عزیمت زائران به این استان برای رفتن به کربلا پایگاه خدمات رسانی را در مرز مهران دایر کرده است.
به گفته مدیر کل بهزیستی ایلام، در این پایگاه خدمات توانبخشی نظیر توزیع واکر، عصا و غیره بصورت رایگان و همچنین اهدا ویلچر بصورت امانی به زائران معلول و سالمند ارایه می شود.
فرهاد قیصربیگی بیان کرد: علاوه بر این تعمیر ویلچر زائران نیز بصورت رایگان در این مکان صورت گرفته و خدمات رسانی به این زائران در حال انجام است.
وی اظهار کرد: این اداره کل امسال برای سومین سال پیاپی با ارایه خدمات توانبخشی در مرز مهران سعی داشته تا زمینه حضور معلولان مناطق مختلف کشور در پیاده روی اربعین حسینی را فراهم کند.
مدیر کل بهزیستی ایلام همچنین از استقرار تیم توانبخشی بهزیستی در مرز مهران برای خدمات دهی به زائران سالمند و معلول خبر داد و تاکید کرد: از طریق این تیم علاوه بر خدمات فیزیوتراپی با حضور رابط ناشنوایان خدمات لازم به زائران جامعه هدف ارائه می شود.
به گفته وی، علاوه بر خدمات توانبخشی مسئولیت ساماندهی زائران گمشده در ایام اربعین امسال با عنوان ستاد گمشدگان از سوی ستاد اربعین به بهزیستی واگذار و این اداره کل با برپایی این ستاد در مرز مهران مکلف به ساماندهی زائران گمشده و نگهداری از آنها تا زمان تحویل به خانواده هایشان است.
قیصربیگی با بیان اینکه تاکنون 33 زائر گمشده در مرز مهران توسط ستاد گمشدگان بهزیستی مستقر در مرز ساماندهی شده اند گفت: گزارش گمشدگی این تعداد زائر در طول چند روز گذشته به این ستاد اعلام شد که توسط کارکنان بهزیستی مستقر در مرز 31 نفر تحویل خانواده و 2 نفر به علت پیدا نشدن خانواده به مراکز بهزیستی تحویل شده اند.
وی همچنین از استقرار تیم فوریت های اجتماعی 123 این سازمان در مرز مهران خبر داد و افزود: روانشناسان بهزیستی نیز در این تیم خدمات لازم را در صورت نیاز به زائران ارائه خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، به همت اداره کل بهزیستی ایلام 11 موکب برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی در شهرهای محل تردد زائران راه اندازی شده است.
خریداری یک دستگاه کانکس و پنج تخته چادر گروهی برای خدمات دهی به زائران توسط اداره کل بهزیستی از دیگر فعالیت های این دستگاه برای ایام اربعین حسینی امسال است.
اداره کل بهزیستی ایلام در اربعین سال گذشته به عنوان مسئول ستاد گمشدگان بیش از 100 زائر گمشده را به خانواده هایشان تحویل و خدمات مختلف توانبخشی و اجتماعی را در کنار موکب های پذیرایی به زائران اباعبدالله (ع) ارائه کرد.
به گزارش ایرنا، مرز بین المللی مهران به عنوان قدمگاه زائران عتبات عالیات همه ساله در آستانه اربعین حسینی میزبان و پذیرای خیل عظیمی از زائران عزادار است.
تاکنون بیش از 50 درصد زائران مرز بین المللی مهران را برای زیارت عتبات عالیات و حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین انتخاب کرده و از این مرز به کشور عراق تردد کرده اند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر