کد خبر: 34355
A

افزایش 34 درصدی زائران پیاده دهه پایانی صفر در مشهد

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: تعداد زائرین پیاده این استان طی دهه پایانی ماه صفر امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، 34.7 درصد افزایش داشت.

افزایش 34 درصدی زائران پیاده دهه پایانی صفر در مشهد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمد حسن واحدی شنبه شب در شورای اداری خراسان رضوی در مشهد افزود: تعداد زائران پیاده این استان در دهه آخر صفر امسال 401 هزار و 738 نفر شامل 204 هزار و 142 نفر مرد و 197 هزار و 596 نفر زن بودند که در قالب 2 هزار و 381 کاروان از 17 استان به مشهد آمدند.
وی اظهار کرد: این تعداد نسبت به تعداد زائرین پیاده مدت مشابه پارسال 298 هزار و 181 نفر افزایش داشت.
وی گفت: کل زائران دهه پایانی صفر امسال در خراسان رضوی نیز چهار میلیون و 702 هزار و 909 نفر بود که تعداد زائران سواره نسبت به مدت مشابه پارسال 23.45 درصد افزایش داشت.
واحدی افزود: در طول 823 کیلومتر از هفت محور منتهی به مشهد و محل عبور زائرین پیاده دهه پایانی صفر، 276ایستگاه صلواتی برپا شد، 2 هزار و 834 مبلغ و مبلغه در این دهه به کار گرفته شدند و 251 هزار و 710 فقره اقلام فرهنگی بین زائرین توزیع شد.
وی اظهار کرد: امسال 39 مدرسه در مشهد برای اسکان زائرین مهیا شد، 40 هزار نفر از طریق ثبت نام در سامانه جهاد خدمت به پذیرایی از زائران پیاده در مشهد مشغول شدند و 31 نوع خدمت ارائه کردند.
وی گفت: روز دوشنبه هفته جاری نیز آیین شکرانه 'خدمت، عزت و اقتدار' با حضور خادمان افتخاری زائران حضرت امام رضا (ع) در دهه پایانی صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می شود.
واحدی افزود: علاوه بر آن 165 هزار نفر از خراسان رضوی در راهپیمایی اربعین امسال شرکت کردند و 65 ایستگاه پذیرایی توسط خادمان این استان در مسیرهای منتهی به کربلا مستقر شد.
وی اظهار کرد: در اربعین امسال ایستگاه های پذیرایی این استان در پنج محور کربلا، نجف، کاظمین، سامرا و نجف به صورت روزانه به زائران پیاده خدمت رسانی کردند که در مجموع 77 هزار و 230 زائر اسکان داده شدند، از 60 هزار زائر پذیرایی شد و در هر وعده غذایی 110 هزار زائر اطعام شدند.
وی گفت: سه هزار و 500 عامل اجرایی از خراسان رضوی برای خدمت رسانی به زائران به عراق اعزام شدند، 150 دستگاه اتوبوس شهری و 550 پاکبان از این استان ارسال شد و 10 نانوایی با پخت 20 هزار قرص نان در هر روز توسط خراسان رضوی در عراق برپا گردید.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: 500 روحانی برای استقرار در ایستگاه های پذیرایی خراسان رضوی مستقر شدند، انواع اقلام فرهنگی و برنامه های متنوع برای زائران پیاده اربعین در این ایستگاه ها توزیع و اجرا شد.
وی اظهار کرد: امسال مشارکت مردمی خراسان رضوی در پذیرایی و خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی در عراق نسبت به سال گذشته 60 درصد و تعداد ایستگاه های پذیرایی از 35 ایستگاه سال گذشته به 65 ایستگاه در سال جاری افزایش داشت.

* برگزاری نمایشگاه و جشنواره پژوهش در آذرماه امسال
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در شورای اداری استان گفت: مراسم هفته پژوهش به منظور تجلیل از پژوهشگران و آگاهی آنان از نیازهای جامعه هر سال در سطح ملی و استانی برگزار می شود و خراسان رضوی طی سه سال گذشته رتبه نخست کشور را از نظر راندمان پژوهش و فناوری به دست آورده است.
محمد کافی افزود: جشنواره و نمایشگاه پژوهش امسال خراسان رضوی از 17 تا 20 آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار می شود که این برنامه توسط شبکه دانشگاه های استان تدوین شده است.
وی اظهار امیدواری کرد، بخش های پژوهش دستگاه های اجرایی خراسان رضوی در این نمایشگاه و جشنواره حضور پرشور داشته باشند و بتوانند موفقیت های بیشتری در حوزه پژوهش و فناوری به دست آورند.

* برپایی نمایشگاه ناشران جهان اسلام به عنوان برنامه پایانی مشهد 2017
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: نوزدهمین نمایشگاه کتاب استان در قالب نمایشگاه بین المللی ناشران جهان اسلام به عنوان پایان برنامه های یک ساله رویداد فرهنگی 'مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام' از 9 تا 16 آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد برپا می شود.
سید سعید سرابی افزود: سه راهبرد اصلی برای این نمایشگاه شامل توسعه کیفی، استفاده از ظرفیت های تشکلهای صنفی و توجه به موضوع مشهد 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: معرفی توانمندیهای فرهنگی، جاذبه های تاریخی و نمایش ظرفیت های پایتخت فرهنگی جهان اسلام در دیپلماسی جمهوری اسلامی از ابعاد ویژه این نمایشگاه است.
وی گفت: نمایشگاه ناشران جهان اسلام همزمان با هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با حضور 800 ناشر داخلی و 40 ناشر خارجی از کشورهای الجزایر، عمان، سوریه، لبنان، عراق، تاتارستان، افغانستان و پاکستان در 20 هزار مترمربع فضای مسقف و 830 غرفه نمایشگاهی برپا می شود.
سرابی افزود: فروش بن های خرید کتاب با 40 درصد تخفیف در این نمایشگاه همزمان با عرضه آن در کتابفروشی های منتخب تا یک ماه پس از پایان نمایشگاه از ویژگی های این رویداد فرهنگی است.
وی برگزاری هفته فرهنگی الجزایر، مراسم چهاردهمین دوره انتخاب کتاب سال استان، تئاتر خیابانی، شب شعر، رونمایی از کتاب، شب های فرهنگی شهرستان ها، راه اندازی کاروان مفاخر خراسانی در روز افتتاحیه نمایشگاه را از برنامه های جانبی این نمایشگاه برشمرد.
در شورای اداری خراسان رضوی از 6 دستگاه اجرایی برتر استان در حوزه اقامه نماز قدردانی شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر