کد خبر: 35067
A

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ضرورت جامعه امروز

در جلسه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت آذربایجان شرقی که صبح امروز در محل استانداری برگزار شد تمامی اعضای شورا ، با توجه به هجمه های فرهنگی دشمنان بر علیه نظام و انقلاب بر ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشنا کردن نسل جوان با آرمان های انقلاب تاکید کردند.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ضرورت جامعه امروز
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در این نشست هر یک از مسوولان با اشاره به اقدامات انجام شده در دستگاه متبوع خود در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ازان داشتند که یکی از نیازهای جامعه امروز آشنایی نسل جدید با جانفشانی های شهدا و جانبازان می باشد.

**رزمندگان دفاع مقدس، بهترین الگو برای نسل جوان هستند
استاندار آذربایجان شرقی در این نشست، رزمندگان دوران دفاع مقدس را بهترین الگو برای نسل جوان دانست و گفت: فرهنگ ایثار و شهادت باید الگوی مسئولان نیز باشد؛ زیرا که این فرهنگ انسان را از غرق شدن در مادیات زندگی روزمره رها می‌کند.
مجید خدابخش با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی بیش از 9 هزار و 800 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، افزود: نزدیک به 8 هزار نفر از این شهدا، جوانان مجرد بودند که با شجاعت، غیرت و احساس مسئولیت به جبهه‌ها رفتند و جوانان امروز نیز باید با این قهرمانان ملی بیش از پیش آشنا شوند.
وی با اشاره به نمونه هایی از فداکاری خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران گفت: الگوهای بی نظیری در این حوزه داریم؛ همسر جانبازی داریم که 33 سال است از او مراقبت می کند و این تنها نمونه ای از ایثار و فداکاری این خانواده هاست.
خدابخش، خدمت به خانواده های شهدا و جانبازان را افتخار و وظیفه ای انسانی و شرعی برای مسئولان و مردم دانست و اظهارکرد: جامعه باید در قبال این افراد، قدردانی خود را به نمایش بگذارد، هرچند هرچقدر هم که به این عزیزان خدمت کنیم نمی توانیم ذره ای از ایثار و مجاهدت های آنان را پاسخگو باشیم.
وی از حضور نیافتن مدیران فرهنگی استان در این نشست انتقاد کرد و گفت: حضور مدیران در جلسات این شورا که هر سه ماه یک بار برگزار خواهد شد الزامی است و اولین قدم برای تحقق اهداف توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به شمار می رود.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم افزایش تلاش در راستای توسعه این فرهنگ از سوی اقشار مختلف، گفت: طرح مسائل مربوط به بودجه و طرح های عمرانی در جلسات مربوط به فرهنگ ایثار و شهادت ضرورتی ندارد و در این جلسات به طور عمده باید به وظایف دستگاه های اجرایی و سایر افراد در ارتباط با توسعه فرهنگ ایثار و شهادت توجه شود.
وی ادامه داد: بهتر است همه دستگاه‌های مسئول با همکاری و همراهی مردم، الگوهای قهرمان دفاع مقدس را برای نسل جوان بیش از پیش معرفی کنند.

** تکریم خانواده شهدا و جانبازان وظیفه همگانی است
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی در این شورا گفت: یکی از اساسی ترین ماموریت ها در موضوع فرهنگی توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.
قاسم صمدیان افزود: راهبردی ترین کار و ماموریت جامعه امروز ما زنده نگهداشتن فرهنگ ایثار و شهادت است و این امر وظیفه تمامی آحاد مردم جامعه است.
وی با اشاره به رسالت های بنیاد شهید ادامه داد: قبور مطهر شهدا در استان بازسازی شده است و وصایا و زندگی نامه شهدا احصا و نگهداری می شود.
صمدیان با اشاره به ترویج مکتب ایثار و شهادت اظهارکرد: باید قبول کنیم نسل اول انقلاب در حال تحویل دادن سنگر به نسل های بعدی و جدید انقلاب هستند از این رو باید تلاش کنیم نسل جدید را با آرمان های نظام و انقلاب و فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر آشنا کنیم.
وی گفت: در خصوص تکریم خانواده شهدا و ایثارگران اقدامات ارزنده ای تا کنون انجام شده ولی نیاز است که تعداد این دیدارها افزایش یابد تا سپاس و قدردانی خود و نظام را به آنها برسانیم.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی افزود: جانبازان زیر 25 درصد سه چهارم جانبازان استان را تشکیل می دهند که متاسفانه دارای حقوق مشخص نیستند و از نظر معیشتی مشکل دارند.
وی ادامه داد:خانواده شهدا و جانبازان ولی نعمتان ملت ایران است و تکریم از این عزیزان وظیفه همگانی است.

** برنامه ششم گره گشای عمده مشکلات ایثارگران
مسوول دفتر امور ایثارگران استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست اظهار کرد: با اجرای برنامه ششم توسعه عمده مشکلات ایثارگران برطرف خواهد شد.
علی خدادوست با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات مراجعه کنندگان مربوط به اشتغال است، اضافه کرد: در 6 ماهه نخست سال جاری 150 نفر برای دریافت وام قرض الحسنه به بانک های عامل معرفی شدند که 130 نفر از آنان موفق به دریافت تسهیلات شدند.
وی افزود: 180 نفر به شرکت ها و کارخانجات مختلف معرفی شدند که از این تعداد 25 نفر جذب کار شدند.
وی ادامه داد: با همکاری خیران 16 قطعه جهیزیه تامین شد و همچنین 60 نفر نیز برای دریافت وام 18 درصد معرفی شدند.

** ضبط تاریخ شفاهی 250 نفر در استان
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس نیز در این نشست با تاکید بر اینکه باید فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جدید انتقال یابد، افزود: در این راستا در چهار سال گذشته اقدام به چاپ کتاب در خصوص زندگینامه شهدا و جانبازان کردیم و هر سال 30 عنوان کتاب شده است.
سردار عزت اله جعفری افزود: ضبط تاریخ شفاهی از رزمندگان و خانواده شهدا ، امیران ارتش، بانوان رزمنده و امدادگر، یاران شهید چمران و 450 روحانی رزمنده و پدر شهید آغاز شده و تا کنون از 250 نفر مصاحبه به عمل آمده است.
وی ادامه داد: مصاحبه برای ضبط تاریخ شفاهی با تمامی خانواده های دارای سه شهید، خانواده شهدای مدافع حرم انجام گرفته است.

** اعزام 54 هزار نفر به مناطق جنگی
معاون هماهنگ کننده سپاه عاشورا نیز در این جلسه گفت: برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سال گذشته 54 هزار نفر در غالب گروه های مختلف محلات، دانش آموزی و دانشجویی در سال گذشته با عنوان راهیان نور به مناطق جنگی اعزام شدند.
سرهنگ الیاس گل محمدزاده افزود: در سال جاری نیز تا کنون 20 هزار و 500 نفر اعزام شده اند که تا پایان سال آمار اعزامی را به 51 هزار نفر خواهیم رساند.
وی ادامه داد: در حدود 2 هزار نفر از رزمندگان و ایثارگرانی که تا کنون به مشهد مقدس مشرف نشده اند شناسایی و اعزام شدند و یک هزار نفر دیگر نیز اعزام خواهند شد.

** حضور دانشجویان در مناطق محروم نماد عدالت برای همه است
قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه اظهار کرد: با توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است که می توانیم در مقابل شبیه خون فرهنگی دشمنان ایستادگی کنیم.
دکتر علی طاهری اقدم افزود: در راستای ترویج این فرهنگ اقدامات بسیار مهمی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفته و تمامی کانون های دانشجویی که در این حوزه فعالیت می کنند مورد حمایت دانشگاه است.
وی ادامه داد: تلاش می کنیم تا با حضور دانشجویان در مناطق محروم و ارائه خدمات در این مناطق جوانان را با شعار انقلاب که عدالت برای همه است آشنا کنیم.

** پایش سلامت 4 هزار و 269 نفر در منزل
مشاور مدیرکل بیناد شهید و امور ایثارگران نیز در این جلسه گفت: در راستای تکریم از خانواده شهدا و جانبازان در سال گذشته 24 هزار و 960 مورد دیدار توسط مسوولان استانی و شهرستانی انجام شده است.
محمد حلاج افزود: در سال جاری نیز تا کنون 11 هزار وو 328 دیدار با خانواده شهدا و جانبازان در استان انجام گرفته است.
وی ادامه داد: در راستای تکریم خانواده های شهدا و جانبازان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز 4 هزار و 269 مورد پایش سلامت در منزل انجام شده است.
حلاج با اشاره به موزه شهدا اظهارکرد: تمامی آثار مکتوب و غیرمکتوب، شنیداری و دیداری شهدا جمع آوری شده است و سال گذشته 40 هزار دانش آموز از این موزه دیدن کردند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر