کد خبر: 38970
A
موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفتگو با دیده بان ایران؛

نام "فریاد مردم به جهت بازپس گرفتن مطالبات خود" باید جایگزین اغتشاشات شود/ مدیریت اقتصاد نیاز به سرمایه و اعتماد اجتماعی دارد/ حاکمیت و دولت با استفاده از تمامی ظرفیت ها، ساز و کار لازم برای کنترل و پیشگیری از بروز مجدد اعتراضات را اتخاذ کند

موسوی چلک در رابطه با تجمعات مردمی اخیر در کشور گفت: جامعه ای که سرمایه و اعتماد اجتماعی بالایی داشته باشد هرگز دست به اعتراضات این چنینی نخواهد زد. تنها راه حل ممکن جهت کنترل و جلوگیری از بروز دوباره این قبیل اعتراضات ، تلاش برای گرفتن مطالبات شامل فراهم نمودن اجازه پرسش و پاسخ گویی به مردم در زمینه های مختلف است صرفا به دلیل سو استفاده برخی از افراد در این اعتراضات به دلیل تخریب و آسب به اموال عمومی نباید نام "اغتشاش گر" به تمام افراد گذاشت. وظیفه دولت و حاکمیت نیز این است که از این نام در رسانه ها جلوگیری کنند چراکه با تکرار این نام به اعتراضات دامن زده خواهد شد. اینکه مقصر تمامی حوادث اخیر کشور را به دولت نسب دهیم کار صحیحی نیست چون در این امر تمام حاکمیت و 3 قوه حاکم بر کشور نقش دارند و اگر تمامی مسئولین همین امر در پی یافتن راه چاره ای به جهت کنترل و پیشگیری نباشند، اعتراضات بعدی به مراتب حاد تر خواهند بود.

نام "فریاد مردم به جهت بازپس گرفتن مطالبات خود" باید جایگزین اغتشاشات شود/ مدیریت اقتصاد نیاز به سرمایه و اعتماد اجتماعی دارد/ حاکمیت و دولت با استفاده از تمامی ظرفیت ها، ساز و کار لازم برای کنترل و پیشگیری از بروز مجدد اعتراضات را اتخاذ کند

دیده بان ایران: طی هفته اخیر تجمعات انجام شده در شهرهای مختلف کشور به یکی از مسائل چالش برانگیز کشور تبدیل شده است به طوری که دشمنان ایران نیز در پی تحریک اعتراض کنندگان و حمایت از آنها هستند. 

مسئله مهم این است که آیا نام اغتشاش و اغتشاش گران برای تجمعات شکل گرفته در داخل کشور که اغلب مردم و رسانه ها از آن یاد می کنند صحیح است یا خیر؟ 

در پاسخ همین امر و تشریح آن  سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بنده معتقدم لفظ اغتشاش گرانی که امروزه به تمامی  تجمع کنندگان نسبت داده می شود صحیح نیست و به طور کلی می توان گفت  گذاردن این نام بر روی مردم کشورمان درست نمی باشد چرا که عده زیادی از کسانی که در این تجمعات حضور داشتند بنا به دلایلی از وضعیت اقتصادی خود ناراضی  بوده اند. هرچند که عوامل دیگری نیز در این اعتراضات تاثیرگذار بوده است؛ عواملی مثل مشکلات کلان اجتماعی و فرهنگی و مهم تر از همه جانبداری های سیاسی است که نقش تعیین کننده ای در این بین داشته است.

وی ادامه داد: بخش اعظم افرادی که به خیابان ها آمدند، صرفا به دنبال مطالبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود بوده اند و به همین جهت نام این تجمعات را می توان "فریاد مردم برای گرفتن مطالبات خود" نامید. زمانی که حاکمیت بستر را برای تحقق آرمان های مردم و پاسخ گویی و پرسش گری بین مردم و حاکمیت فراهم نکند، مطابق ارزیابی های  اجتماعی از  جامعه طی سال های اخیر، این عصبانیت و انتقاد به صورت اعتراض شکل می گیرد. 

همچنین موسوی افزود: جوامعی که سرمایه و اعتماد اجتماعی بالایی داشته باشند هرگز دست به اعتراضات این چنین  نمی زنند . پس تنها راه حل ممکن جهت کنترل و جلوگیری از بروز دوباره این قبیل اعتراضات فراهم نمودن شرایط  اجازه پرسش و پاسخ گویی به مردم در زمینه های  مختلف است. 

مدیرکل سابق دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در رابطه با ریشه تجمعات مردمی اخیر بیان کرد: این تجمعات ابتدا از مشهد و با جمع آوری مردم کم توان مالی به جهت بازخواست اموال خود از موسسات مالی آغاز شد که هدف این تجمع بیشتر رنگ و بوی سیاسی داشت تا اقتصادی؛ اگر  از تجمع با آن اهداف ذکر شده جلوگیری می شد، ما شاهد اعتراضات مردمی گسترده در کشور نبودیم. 

موسوی گفت: صرفا به دلیل سو استفاده برخی از افراد در این اعتراضات به دلیل تخریب و آسب به اموال عمومی نباید نام "اغتشاش گر" به تمام افراد گذاشت. وظیفه دولت و حاکمیت نیز این است که از این نام در رسانه ها جلوگیری کنند چراکه با تکرار این نام به اعتراضات دامن زده خواهد شد. 

این جامعه شناس در رابطه با کنترل خشم مردم درمورد وضعیت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جامعه خاطرنشان کرد: باید حاکمیت به کمک دولت و مردم با استفاده از تمامی ظرفیت ها  ساز و کار لازم را برای حل مشکلات مردم اتخاذ نماید. این مسئله به منزله پاسخ گویی سریع به تمامی مطالبات مردم نیست و همین امر مستلزم مد نظر قرار دادن منافع ملی در تمامی سطوح است کما اینکه نباید نگاه "بخشی" به مسائل کشوری داشته باشیم چرا که در این شرایط منافع ملی فدای منافع شخصی، بخشی و حزبی خواهد شد. 

موسوی ادامه داد: اینکه مقصر تمامی حوادث اخیر کشور را به دولت نسب دهیم کار صحیحی نیست چون در این امر تمام حاکمیت و 3 قوه حاکم بر کشور نقش دارند و اگر تمامی مسئولین همین امر در پی یافتن راه چاره ای به جهت کنترل و پیشگیری نباشند، اعتراضات بعدی به مراتب حاد تر خواهند بود. 

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پایان تصریح کرد: باید گفت که حتی مدیریت اقتصاد هم نیاز به سرمایه و اعتماد اجتماعی دارد. متاسفانه در کشور ما بهایی به مسئولین اجتماعی داده نمی شود و تمامی مشکلات موجود به دلیل عدم اهمیت مسئولین به حوزه های متفاوت اجتماعی است. اگر مصادیق اصلی اجتماعی مردم که شامل پاسخ گویی به سوالات آنها و تشریح وضعیت موجود کشور می شد، هیچگاه اعتراضات مردم به صورت امروز بروز و ظهور نمی یافت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر