کد خبر: 44460
A
واکنش یک جامعه شناس به انتشار خبرگربه خواری؛

قرایی مقدم: در صورت عدم یاری رسانی به مناطق محروم، زمینه برای طغیان و قیام های مردمی وجود خواهد شد

این جامعه شناس در رابطه با حواشی انتشار خبر گربه خواری در برخی از نواحی سیستان و بلوچستان و تبعات آن برای مردم و جامعه بیان کرد: انتشار این گونه اخبار، باعث نارضایتی اجتماعی و برانگیختگی احساسات عموم مردم می شود. از طرفی با پخش این خبرها در صفحات اجتماعی، مردم نسبت به عملکرد دولت چه از لحاظ ساختار سیاسی و چه از لحاظ ساختار اقتصادی آن، بدبین می شوند اما امروزه از جهت جامعه شناسی دیواربین مردم و دولت فروریخته است زمانی که دولت دست به کتمان و پنهان کردن شرایط موجود در این قبیل از استان ها می زند، در نتیجه مردم از طریق فضای مجازی نسبت به وضعیت کنونی کشور آگاه می شوند و به دولت بی اعتماد!!

قرایی مقدم: در صورت عدم یاری رسانی به مناطق محروم، زمینه برای طغیان و قیام های مردمی وجود خواهد شد

 

دیده بان ایران: چندروز پیش حسین شمشادی، خبرنگار صدا و سیما،  تصویری از یک قابلمه که خوراکی نامعلوم در آن طبخ می‌شد را در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد و مدعی شد که مردم بخش قرقری، ملادادی و هیرمند واقع در استان سیستان و بلوچستان به دلیل فقر و نداری با گوشت گربه شکم خود را سیر می‌کنند که این موضوع‌ با واکنش‌های متعددی روبرو شد.

این خبرنگار باسابقه صدا و سیما که پیش از این در سوریه  و عراق مشغول به کار بود در صفحه شخصی خودش در اینستاگرام نوشته بود: آنچه که می‌بینید، ظرف غذای یک خانواده است. تصور می‌کنید که محتوای آن چیست؟! آنچه این خانواده و بسیاری دیگر می‌خورند، گوشت گربه است! آنان حتی از اندک گوشت کلاغ مُرده هم نمی‌توانند که بگذرند؛ چون چاره‌ای ندارند و می‌خواهند زنده بمانند. این خانواده یکی از ده‌ها خانوار ساکن در روستاهای بسیار محروم گمشاد، کندوکه، ملادادی، جهان‌آباد، رودینی، هیرمند و قرقری در شهرستان زابل واقع در استان سیستان و بلوچستان است. بسیاری از این مردم با وجود مشکلات بسیار، روزه هم هستند و همچنان به درگاه الهی شکر می‌کنند.

 

پست اینستاگرامی شمشادی سر و صدای زیادی به‌پا کرد و واکنش‌های زیادی را چه از طرف مردم و چه مسئولان استان در پی داشت. خیلی از مردم سیستان و بلوچستان به صفحه شمشادی رفتند و صحبت‌های او را کذب محض خواندند و از او خواستند تا از مردم سیستان عذرخواهی کند. در عین حال کاربرانی هم بودند که از اقدام او تشکر و قدردانی کردند. با این حال رسانه ملی این خبر را تکذیب کرد و مسئولان استان نیز به این موضوع واکنش نشان دادند.

اردشیر ارباب‌زهی، بخشدار قرقری در واکنش به پست اینستاگرامی شمشادی گفت: تمام حرف‌های این خبرنگار کذب محض و ناشی از بی‌اطلاعی وی بوده است. در بی‌اطلاعی وی همین بس که شهرستان هیرمند را به عنوان یک روستا فرض کرده و اطلاع نداشته که هیرمند یک شهرستان مجزا و دارای فرمانداری جداگانه است. مردم دارالولایه سیستان در دینداری شهره آفاق هستند پس چطور ممکن است در ماه رمضان با گوشت گربه افطار کنند؟! هر چند سیستان با مشکلات زیادی روبه‌روست اما دولت، خیران و نهادهای حمایتی اجازه نخواهند داد که این شرایط اسفبار برای مردم رخ داد و تمام این حرف‌ها توهین به مردم است و از زبان هیچ انسان عاقلی شنیده نمی‌شود.

اما این همه ماجرا نبود. یک روز پس از بالاگرفتن موضوع گربه خوری در استان سیستان و بلوچستان؛ دادستانی استان با انتشار خبری اعلام کرد که خبرنگار مذکور به دلیل تشویش اذهان عمومی مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.

اما به دنبال همین مسئله، علیم یارمحمدی (نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با بیان این مطلب  اینکه ۷۵ درصد مردم استان سیستان و بلوچستان فقر غذایی دارند، گفت: مردم روستاهای این استان آب سالم برای خوردن ندارند، نان ندارند و به لحاظ معیشت از هر نظر که فکر کنید در شرایط نامطلوبی قرار دارند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در خصوص تایید و یا تکذیب خبر مبنی بر گربه خواری در برخی از شهرستان های استان سیسستان و بلوچستان بیان کرد: خب وقتی مردم این استان از نظر تامین مواد غذایی از امنیت کامل برخوردار نیستند، هیچ بعید نیست که مردم رو به خوردن گوشت حیواناتی نظیر گربه و کلاغ بیاورند. حالا باز روستاهای بخش زابل نسبت به سایر روستاهای استان از وضعیت نسبتاً بهتری برخوردار هستند. برخی روستاهای جنوبی و حوالی چابهار و قصرقند وضعیتی به مراتب اسفبارتر از این دارند.

 

 

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان نیز پیش از این با بیان این که 80 درصد مردم سیستان و بلوچستان زیرخط فقر هستند، اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی نمی تواند برای خارج شدن مردم از زیرخط فقر کاری انجام دهد.

 

اما در پی همین ماجراهای اخیری که برای هموطنان در سسیستان و بلوچستان روی داد، اول تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

 

ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان به لحاظ شاخصه‌های توسعه‌ای و ضریب جینی در رتبه‌های پایینی قرار دارد و متاسفانه بدلیل نبود ثروت و نیز خشکسالی‌های این 18 ساله اخیر به موضوع امنیت غذایی در این استان صدمات جدی وارد شده است. این خشکسالی مردم روستاها را در شهرهای زابل، زاهدان و چابهار به حاشیه‌های شهرها کشانده و فاکتورهایی که مربوط به امنیت غذایی است را به قهقرا برده‌است.

 

از طرفی محمد نعیم امینی فرد، نماینده مردم ایرانشهر، در رابطه با عکس منتشر شده مبنی بر گربه خواری مردم بخشی از روستاهای سیستان و بلوچستان به خبرگزاری ایلنا گفت: بنده صحت این عکس را تایید نمی کنم، چرا که مردم این استان بسیار دیندار هستند و قطعاً به حلال و حرام در بحث غذایی خود دقت دارند. از این رو صحت آن را بعید می‌دانم. خود من البته میزان قابل توجهی از سوءتغذیه را در سیستان و بلوچستان دیده‌ام، اما تاکنون با چنین چیزی که مردم این استان بر اثر استفاده گوشت‌های غیرمجاز به بیمارستانی مراجعه کرده باشند و مشکلاتی از این دست پیش آمده باشد را ندیدم.

 

قرایی مقدم: انتشار این خبر باعث بوجود آمدن دیوار بی اعتمادی بین مردم و دولت می شود

 

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه، در خصوص تبعات انتشار این خبر در جامعه و مردم همان منطقه به خبرنگار دیده بان ایران گفت: استان سیستان و بلوچستان  محروم ترین استان  کشور است زمانی که این یکی از شهرستان ها و یا توابع این استان نتوانند غذای روزانه مورد نیاز خود را تهیه کنند، ناچاراً به گربه خواری همانند بسیاری از کشورهای دیگر نظیر هند و بخش هایی از چین روی می آورند.

 

وی در رابطه نظرشخصی خود با انتشار این قبیل اخبار بیان کرد: انتشار این گونه اخبار، باعث نارضایتی اجتماعی و برانگیختگی احساسات عموم مردم می شود. از طرفی با پخش اینگونه خبرها در صفحات اجتماعی، مردم نسبت به عملکرد دولت چه از لحاظ ساختار سیاسی و چه از لحاظ ساختار اقتصادی آن، بدبین می شوند اما امروزه از جهت جامعه شناسی دیواربین مردم و دولت فروریخته است زمانی که دولت دست به کتمان و پنهان کردن شرایط موجود این قبیل استان ها دارد، درنتیجه مردم از طریق همین فضای مجازی وضعیت هم  خود را بوده و آن زمان نسبت به دولت بی اعتماد می شوند.

این جامعه شناس افزود: البته می توان انتشار این خبر را هشداری نسبت به دولت و جامعه جهت تسریع در امر بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی استان های محروم دانست.

 

 

قرایی مقدم در رابطه با تبعات انتشار این خبر برای مردم این منطقه اظهار کرد:  برخی از مردم همین  منطقه محروم به دلایل بسته شدن آب رود هیرمند بر روی آن ها، خشکی و گرمی طاقت فرسای هوا، ازدیاد جمعیت،  بادهای موسمی و مزارع غیر قابل کشت، به شهرها و استان های هم جوار کوچ و مهاجرت کرده اند اما باقی افراد به دلیل فقر غالب بر آن ها حتی هزینه تهیه ساده ترین برای غذای خود را ندارند لذا انتشار این اخبار تنها باعث افسرده تر و متاثر تر شدن افراد این منطقه می شود.

 

این استاد دانشگاه در پایان درباره تاثیرات انتشار این اخبار در کاهش و یا افزایش مشکلات و مصائب این ناحیه تصریح کرد: اگر دولت بتواند با استفاده از این اخبار به مردم منطقه مزبور کمکی برساند، در حقیقت این خبر بازخورد مثبتی داشته است اما اگر نتواند کاری برای مردم آن منطقه و سایر مناطق محروم کند، آنگاه زمینه برای طغیان و قیام های مردمی به ویژه جوانان خواهد شد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر