کد خبر: 52192
A

تنها مسجد چهار مناره دنیا را در داراب ببینید

اگر به شهر داراب سفر کردید دیدن مسجد جامع این شهر که از آن به عنوان تنها مسجد چهار مناره دنیا یاد می شود را فراموش نکنید.

تنها مسجد چهار مناره دنیا را در داراب ببینید

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ مسجد جامع داراب یکی از مساجد تاریخی فارس است که قدمتش به دوره صفوی برمی گردد. بنای مذهبی که تنها مسجد چهارمناره ای جهان اسلام است و در مرکز شهر داراب واقع شده.

مسجد تاریخی داراب سبک معماری متفاوتی نسبت به سایر مساجد دارد و آن طور که در برخی از کتب و اسناد تاریخی آمده است معماری این بنا بسیار شبیه آرامگاه اعتمادالدوله تهرانی درشهر آگرا کشور هند و بنای خدایخانه مسجد جامع (عتیق) شیراز است.

این بنا در سال 1356با شماره 1597 در فهرست ملی به ثبت رسیده و هم اینک نیز به یکی از جاذبه های گردشگری فارس تبدیل شده است.مسجد جامع داراب 4 مناره دارد که دارای تزئینات آجرکاری متفاوتی است که با خانه بندی هایی به شکل مربع و مستطیل روسازی شده و در درون خانه بندی های مستطیلی، آجرکاری با طرح لوزی به کار رفته است.

بر روی خانه بندی های مربع شکل این مناره ها، آیات سوره آیت الکرسی و نیز عبارت «لااله الاا...» و «محمدرسول ا...(ص)» به خط کوفی نوشته شده است. همچنین به تکرار نام علی(ع) بر روی این مناره ها نگاشته شده است.

در پائین مناره ها دری وجود دارد که به وسیله یک راه پله مارپیچ به پشت بام مسجد راه می یابد. با صعود از پله ها، دو خروجی به بیرون مشاهده می شود.

این مناره ها دارای چندین سنگ نوشته بوده که هم اینک تنها یکی از آنها باقی مانده که دارای متنی مربوط به معافیت مالیاتی تجار داراب است البته این سنگ نوشته اواخر دهه 70 به موزه سنگ های تاریخی هفت تنان در شیراز منتقل شده است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر