کد خبر: 103414
A

دستگاه اکسس کنترل یا دستگاه کنترل دسترسی چیست؟

با توجه به پیشرفت موضوع هوشمند سازی و کنترل ابزار و تردد از طریق دستگاه ها یکی از سیستم های پایه ای برای استفاده از این تکنولوژی استفاده از دستگاه اکسس کنترل یا به اصطلاح کنترل دسترسی می باشد.

دستگاه اکسس کنترل یا دستگاه کنترل دسترسی چیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛به نقل از گروه فنی و مهندسی تیک تاک با توجه به پیشرفت موضوع هوشمند سازی و کنترل ابزار و تردد از طریق دستگاه ها یکی از سیستم های پایه ای برای استفاده از این تکنولوژی استفاده از دستگاه اکسس کنترل یا به اصطلاح کنترل دسترسی می باشد.

دستگاه اکسس کنترل چیست؟

به دستگاه هایی که جهت کنترل دسترسی افراد و هوشمند سازی کنترل عبور و مرور افراد و یا وسایل مورد استفاده قرار می گیرد دستگاه اکسس کنترل می گویند.یکی از پر کاربرد ترین استفاده از این سیستم ها در خطوط اتوبوس های تندرو و ایستگاه های مترو می باشد که اسن سیستم ها در گیت های کنترل تردد تعبیه شده اند و تردد را از طریق کارت محدود می کنند.

همچنین با توجه به شیوع بیماری های همه گیر از جمله Covid-19 در این یک سال اخیر استفاده از این سیستم ها به حد چشمگیری افزایش داشته است چرا که هر شخص با استفاده از چهره و یا کارت مخصوص خود می تواند اقدام به تردد نماید و تا حدی از تماس های فیزیکی غیر ضروری جلوگیری می شود.

کاربرد دستگاه های اکسس کنترل در ادارات و سازمان ها

 

به نقل از گروه فنی و مهندس تیک تاک دستگاه اکسس کنترل درب یکی از ابزار های مورد نیاز و مهم برای کنترل ورود و خروج افراد مختلف به مکان و اتاقی خاص می باشد

در این مقاله سعی داریم به توضیح دستگاه اکسس کنترل و کاربرد های آن و همچنین نمونه هایی از این دستکاه ها مانند قفل هوشمند باشگاهی بپردازیم.

امروزه استفاده از اکسس کنترل و کنترل تردد در شرکت ها و سازمان های خصوصی و دولتی رواج بسیاری پیدا کرده است.

بالا بردن امنیت سازمان و شرکت ها همواره یکی از دغدغه های مدیران بوده و هست یکی از ابزار ها جهت بالا بردن امنیت استفاده از دستگاه کنترل تردد و دسترسی افراد به یک مکان و اتاقی خاص می باشد

قفل برقی چیست و در چه کاربردهایی دارد ؟

به نقل از گروه فنی و مهندسی تیک تاک جهت استفاده از سیستم های کنترل تردد هوشمند اولین موردی که باید به آن توجه نمود وجود و یا عدم وجود قفل برقی درب می باشد.

انواع قفل برقی

با توجه به تنوع بسیار زیاد در درب های ورودی - کاربرد ها و متریال درب های تولیدی قفل های برقی مختلفی نیز موجود می باشد که بسته به نوع درب و کاربرد آن می بایست از قفل برقی منتاسب با آن درب استفاده نمود .

قفل مقابل برقی یا قفل لادری خود به تنهایی کارایی ندارند و باید در کنار سیستم های دیگر مورد استفاده قرار بگیرند.

قفل برقی مگنت یا قفل مغناطیسی

این قفل نسبت به قفل مقابل برقی مصرف کمتری دارد اما جهت بالا بردن امنیت درب و همچنین جهت استفاده بر روی درب هایی که امکان استفاده از قفل مقابل برقی را ندارند مانند : درب های شیشه ای و فلزی مناسب است.قفل برقی مگنتی به صورت روکار می باشد و بسته به نوع درب روش های نصب متفاوتی نیز دارد.

قفل برقی شفتی

قفل برقی شفتی به صورت توکار می باشد و مانند قفل مقابل برقی داخل چهار چوب نصب می شود با این تفاوت که این قفل از نظر امنیت بسیار قوی تر از قفل مقابل می باشد و تحمل فشار تا ۵۰۰ کیلو گرم را نیز دارد و به صورت NC می باشد

قفل برقی شفتی یا به اصطلاح بولت برای اتصال به سیستم های کنترل دسترسی مورد استفاده قرار می گیرد.

قفل شفتی در مدل های مختلفی وجود دارد.

قفل برقی درب شیشه ای چیست؟

قفل برقی درب شیشه ای و شیشه سکوریت یا میرال یک نوع قفل از نوع شفتی می باشد با این تفاوت که در نصب این قفل نیاز به هیچگونه سوراخ کاری بر روی درب شیشه ای نمی باشد و به راحتی قابل نصب است.

بدون نیاز به سوراخ کاری

این قفل با استفاده از براکت های روی خود به راحتی قابل  نصب است . به این صورت که شیشه های درب به داخل این براکت ها سفت می شود.

براکت های قفل برقی شیشه سکئریت دارای یک لاستیک در داخل خود هستند که بر روی شیشه با استفاده از آلن های داخل خود سفت می شوند.

قفل برقی درب شیشه ای قفل شفتی مخصوصی است که بر روی خود از براکت های مخصوص درب شیشه ای بر خوردار می باشد.

با استفاده از قفل برقی شفتی درب شیشه ای دیگر نیازی به استفاده از براکت جداگانه بر روی درب شیشه ای ندارید و به راحتی میتوانید قفل را بر روی درب نصب نمایید.

کنترل هوشمند تردد خودروها به داخل پارکینگ با آنتن برد بلند

یکی دیگر از کاربرد های سیستم اکسس کنترل استفاده از آنتن برد بلند در پارکینگ های اختصاصی و عمومی می باشد.

با توجه به لزوم بالا بردن سرعت تردد و جلوگیری از خطاهای انسانی استفاده از سیستم های کنترل هوشمند پارکینگ در حال افزایش می باشد.با استفاده از این سیستم دیگر نیازی به استفاده از نگهبان و یا ریموت کنترل ها جهت باز و بسته کردن درب و یا کنترل راهبند نمی باشد و خودرو ها با استفاده از تگ های UHF  چسبیده شده بر روی شیشه در هنگام نزدیک شدن به پارکینگ می توانند به داخل پارکینگ تردد داشته باشند.

این امر با استفاده از آنتن های برد بلند UHF  قابل انجام می باشد ، این آنتن ها و یا ریدر های برد بلند قادر به شناسایی خودرو ها تا فاصله 15 متری از درب پارکینگ و یا راهبند می باشند و در صورتی که خودرو مجوز تردد داشته باشد فرمان تشخیص هویت خودرو را به دستگاه اکسس کنترل صادر می کند و پس از آن دستگاه در صورت تشخیص و تایید خودرو ، فرمان باز شدن درب را به راهبند و یا جک برقی صادر میکند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر