کد خبر: 105366
A

جزییات نامه ایران‌ایر به بوئینگ

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از ارسال نامه به بویینگ با هدف اجرای تعهدات این شرکت هواپیماساز در قبال ایران خبر داد.

جزییات نامه ایران‌ایر به بوئینگ

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران از ارسال نامه به بویینگ با هدف اجرای تعهدات این شرکت هواپیماساز در قبال ایران خبر داد.

«علیرضا برخور» درباره امکان احیای قرارداد خرید هواپیما از شرکت بویینگ به ایرنا، گفت: در پایان سال گذشته میلادی نامه‌ای را به شرکت هواپیماسازی آمریکایی بویینگ ارسال کردیم که بر اجرای تعهدات و بحث حقوق بشر که آمریکا همواره مدعی آن بوده، اشاره داشتیم.

وی ادامه داد: در این نامه متذکر شدیم که بویینگ باید به گونه‌ای رفتار کند که مردم ایران از امتیازات مربوط به هواپیما و قطعات مناسب و ایمن که براساس قرارداد حق مسلم ماست، بهره‌مند شوند.

 محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز روز گذشته از امکان پیگیری حقوقی قراردادهای خرید هواپیما از بویینگ که با خروج آمریکا از برجام متوقف مانده، خبر داد و گفت: بویینگ باید نسبت به قرارداد خود با (ایران ایر) پاسخگو باشد.

پس از امضای برجام و اجرایی شدن این توافق بین‌المللی، ایران‌ایر اقدام به سفارش ۸۰ فروند هواپیما از نوع B۷۳۷ مکس و B۷۷۷ از شرکت هواپیماسازی بویینگ کرد و موفق شد مجوز اوفک، دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی که زیر نظر وزارت خزانه‌داری آمریکا فعالیت می‌کند را برای خرید این هواپیماها به دست آورد.

همچنین دو شرکت هواپیمایی آسمان و قشم‌ایر به ترتیب برای خرید ۳۰ و ۱۰ هواپیما با بویینگ قراردادهایی امضا کرده بودند. اما با خروج آمریکا از برجام در دوره دونالد ترامپ و لغو مجوزهای اوفک، این قراردادها به حالت تعلیق درآمد و عملا بویینگ هیچ هواپیمایی را به شرکت‌های ایرانی تحویل نداد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر