کد خبر: 107157
A

حمایت همه جانبه از سید ابراهیم رئیسی، تاکید جمعیت متخصصین، تولیدکنندگان و کارآفرینان

نشست هم اندیشی متخصصین، تولید کنندگان و کارآفرینان روز پنجشنبه 16 اردیبهشت ساعت 9 الی 13 با تمرکز بر ارزیابی نقش نظام مهندسی ساختمان و دیگر تشکل­های حوزه ساختمان، صنعت، کشاورزی، بازرگانی و محیط زیست در تحولات مدیریت شهری و کشوری و انتخابات پیش رو در خرداد 1400 برگرار شد

حمایت همه جانبه از سید ابراهیم رئیسی، تاکید جمعیت متخصصین، تولیدکنندگان و کارآفرینان

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نشست هم اندیشی متخصصین، تولید کنندگان و کارآفرینان روز پنجشنبه 16 اردیبهشت ساعت 9 الی 13 با تمرکز بر ارزیابی نقش نظام مهندسی ساختمان و دیگر تشکل­های حوزه ساختمان، صنعت، کشاورزی، بازرگانی و محیط زیست در تحولات مدیریت شهری و کشوری و انتخابات پیش رو در خرداد 1400  با حضور کارشناسان حوزه نظام مهندسی ساختمان، سازندگان و انبوه سازان، اتاق بازرگانی، شهرک های صنعتی، مدیریت شهری، محیط زیست و رسانه و ... برگزار گردید و با توجه به شرایط پاندمی کرونا بدون حضور فیزیکی عمومی و از طریق پخش زنده در فضای مجازی پوشش داده شد.

IMG-20210508-WA0005

دبیر پویش متخصصین، تولیدکنندگان و کارآفرینان در ابتدای جلسه عنوان کرد که در بستر دسترسی به شبکه ارتباطی به یک میلیون و ششصدهزار متخصص، تولیدکننده و کارآفرین در سطح کشور و بیش از سیصدهزار متخصص، تولیدکننده و کارآفرین در سطح تهران، بیش از ٥٠ جلسه در قالب هم اندیشی ، همایش با حضور بیش از  1000 متخصص و تولید کننده و کار آفرین ظرف 3  سال گذشته برگزار شده و ساختار موثر و کارآمد در عین حال داوطلبانه و مردمی شاخصی ایجاد شده است.دکتر علی طبرستانی عمده دستور جلسات گذشته را در حوزه ساختمان ، صنعت، کشاورزی، محیط زیست و مدیریت شهری عنوان کرد و از ادامه برگزاری منظم این نشست ها در بهار امسال خبر داد که عموما یک جلسه در هفته در موضوعات مذکور خواهد بود.

IMG-20210508-WA0006

 در ابتدا دکتر مرتضی اسلام زاده نایب رئیس مجمع سراسری شهرک های صنعتی کشور عنوان نمود: شهرکهای صنعتی نقش بسزائی در اشتغال و تامین کالا با قیمت مناسب برای کلان شهر تهران را دارند.یکی از موارد مهم برای امنیت اجتماعی و اقتصادی یک کلان شهری مثل تهران  شورای شهر بایستی به آن عنایت فرمایند،اشتغال است ، اشتغال باعث کاهش جرائم اجتماعی ، افزایش شادابی جامعه،  افزایش تندرستی و نشاد روح و روان انسانها میشود.

شهرکهای صنعتی اطراف تهران مستقر هستند مانند،  عباس اباد ، خوارزمی،  پایتخت،  شمس آباد،  پرند،  سالاریه ، نصیر آباد و.... یکی از منابع بزرگ ایجاد اشتغال هستند، 

مشکلات:

 ۱-نبود ناوگان حمل و نقل از تهران برای انتقال منابع نیروی انسانی اشتغال به شهرکهای صنعتی وجود ندارد.

۲-نبود راههای مواصلاتی،  اتوبان به شهرکهای صنعتی مانند شهرک صنعتی عباس اباد ، پایتخت،  خوارزمی که بعد از چندین سال کمربندی پاکدشت و اتوبان شهید بابایی به شریف آباد هنوز تکمیل نشده.

۳-زیر ساختهای فرسوده شهرکهای صنعتی ،عدم پرداخت سهم ارزش افزوده شهرداریها به شهرکهای صنعتی ، که ۱ درصد از ۹ درصد برای جز احکام دائمی برای بازسازی و نو سازی زیرساختهای فرسود شهرکهای و هزینه های جاری شرکتهای خدماتی هنوز پرداخت نشده است.

۳-نبود لجستیک ارزان قیمت حمل و نقل ارزان مثل راه آهن کالاها از شهرکهای صنعتی به  شهرها و توزیع آن.

۴-مشکل دوم شهر تهران :

کمبود کتابخانه ، فرهنگ سراهای  هنری ، جذب توریست یکی از منابع ارزی،  کمبود مراکز درمانی و بهداشتی ارزان قیمت ، محیط زیست بهداشت، جلو گیری از افزایش تکدیری درشهر و جمع آوری آنان.

 جلو گیری از مهاجرت بی رویه از شهرها و شهرستانهای دیگر به شهر تهران که برای ساکن خود شهر تهران کمبود مسکن،  خدمات بهداشت ،  درمان ، اشتغال داریم،  حال اینکه همه اینها  باعث عدم امنیت اجتماعی و اقتصادی میشود  که تداخل فرهنگی افزایش نا هنجارهای اجتماعی و........‌میگردد ،  تهران گنجایش مهاجرت ندارد.

IMG-20210508-WA0007

آقای دکتر روزبه زارع زاده پس از ابراز خرسندی ‌و تشکر بابت برگزاری این قبیل جلسات که باعث ایجاد شناخت عمومی و انتخاب آگاهانه‌‌تر خواهد شد، ضمن معرفی خود به عنوان فعال با سابقه صنعتی و معلمی کوچک در دانشگاه و عضو خانواده فعالین اجتماعی درحوزه شورایاری به عنوان هیات رئیسه منطقه21 اعلام نمود، امروز وقت آن رسیده که بجای لیستهای سیاسی که پاسخ مطالبات عمومی مردم را تاکنون نداده‌اند، افرادی در شورای شهر انتخاب شودند که برنامه ای مدون دارند و در کنار شناخت ساختار، توانایی و تجربه کار اجرا را نیز دارند و به فرموده مقام معظم رهبری جوان و باتجربه می باشند. سپس بخشی از مشکلات معضلات شهری را در حوزه‌های مختلف اعم از محیط‌ زیست، برنامه‌های توسعه محلی، مباحث مشارکتی و پاسخ‌دهی و همچنین استفاده بهینه از بستر فعالان اجتماعی در حوزه شورایاری که بی‌شک بدون هیچ چشم داشتی تلاش برای خدمت به شهر و محلات خود می نمایند را مطرح نمود، دکتر زارع زاده همچنین باتوجه به تخصص علمی‌شان که در حوزه حسابداری می‌باشد، مباحث مهمی در خصوص بودجه و راهکارهایی برای بهبود آن مطرح‌و همچنین‌در خصوص حل مشکلات حسابرسی شهرداری و شورای‌شهر که بعضا متاسفانه با تاخیرهای معناداری صورت می‌پذیرد برنامه خود را ارائه نمودند.

در ادامه جلسه دکتر غلامرضا جان بزرگی عضو هیات موسس انجمن انبوه سازان شهر ری عنوان کرد: در جلسات قبلی بررسی روند حضور و  عملکرد نظام مهندسی در بخش ساختمان به سمع و نظر عزیزان رسید و امروز کمی عمیق تر و گسترده تر به مباحث نظام مهندسی و ناظرین در مقابل ساختمان و سازندگان می پردازم.

اعتقادم این است که نظام مهندسی را می توان به دو بخش تقسیم کرد. ابتدا داخل نظام مهندسی و سپس جامعه ساختمان و نظام مهندسی که به معنای دیگر خارج از نظام مهندسی و عملکرد ناظرین در بخش اول یعنی داخل نظام مهندسی با گونه رفتاری که از ناظرین محترم دیده می شود به این سوال میرسیم که آیا خود عزیزان می دانند چه می کنند و چه می خواهند، ناظرین یا به معنای گسترده تر کارکنان نظام مهندسی در بخش ساختمان در خصوص شرح و وظایفشان به یک تعریف مشخص و مدون رسیده اند؟ آیا می دانند که نتیجه عملکرد آنان، تعین کننده امنیت ، زیبایی و استحکام و آرامش و آسایش مردم یا ساکنین ساختمان میباشد.

اگر چنین باشد! چرا توجه و نگاه آنان به ساخت و ساز دارای قدرت و قوت لازمه نمی باشد. چه به لحاظ مهندسی و چه به لحاظ زیبایی.

مطمئناً نقد ناظرین نظام مهندسی و عملکرد آنان به منزله نجات همه مردم است، هم خود ناظرین در جایگاه نظارت و ساکنین در جایگاه اعتماد و آرامش. اگر حرفی زده می شود امید به اصلاح نگاه و مسئولیت پذیری فقط امضاکننده فرم های مربوطه است و سازنده نیازمند این امضاء، بعید به نظر می رسد که در بحرانهای این چنین ، به یکباره همه چیز به معجزه تبدیل شود و عملکرد ناصحیح به عملکرد اصولی و ارزشی تبدیل شود.

بخش دوم نگاه، جامعه ساختمان و نظام مهندسی است. به معنای دیگر نظام مهندسی خارج از داخل چه می کند؟

سازندگان در جامعه ساختمان، مخاطبین اصلی ناظرین می باشد که با ارائه مدارک سازنده به ناظر، کار آغاز می شود. با توجه جدی و عمیق در می یابیم که بخش های بسیاری از نگاه ناظر دور می ماند و تنها همه منتظر امضایی هستند که دست آخر سازنده را به گرفتن پایانکار نزدیک و نزدیکتر می کند.آیا فقط شرح وظایف مهندسین و ناظرین مبتنی بر نقشه و مدارک کافی است. که آن هم بطور کامل، پویا و زنده نمی باشد. چرا نظام مهندسی با داشتن متخصصین کارآمد و با سواد و دوراندیش و بسیار پر استعداد، کناری ایستاده و نظار ه گر کلیشه ای است که درس گرفته.

خداوند به مردم ما لطف و نظر خاصی داشته و دارد در غیراینصورت در این ایام سخت و طاقت فرسا یک بلای طبیعی کافی بود تا جای جای کشور را به ویرانی تبدیل کند.

سازندگان کسانی هستند که باید قبل از هر حرکتی، مورد تائید فنی و مهندسی نظام مهندسی ساختمان باشند تا هرچه می سازند از استحکام اصولی برخوردار باشد. سازنده را باید براساس شرایط فنی و اصولی گزینش کرد و اجازه کار یعنی سازنده بودن را به ایشان با گذراندن مراحل و شرایط فنی و مهندسی عملی کرد. مهمترین بخش قضایا این است که بهترین و خبره ترین متخصصین را در نظام مهندسی داریم و سیستم است که تمامی اشکالات را بوجود آورده و تلاشی برای رفع نقص و سلامت اجرایی آن نمی شود.

مهندسین ما براساس فهم و توانایی خود تلاش می کنند که نظام مهندسی را به جایگاه درستی رهنمون کنند اما آیا متولیان هم تلاش می کنند که نظام مهندسی را از شرایط بد به شرایط مساعد و مناسب برسانند. وقتی نمی توانیم انتقاد کنیم، یا منفی بگوئیم، چگونه قادر به تغییر اساسی می باشیم.

این جاست که تغییر اساسی در نظام مدیریتی ساخت و ساز و ناظرین تنها راه حل می تواند باشد.

مهندس عباس غلامی از سازندگان شهر تهران در ادامه عنوان کرد: ضمن ارزوی موفقیت برای کاندیدا های شورای شهر تهراناز دوستان محترم تقاضا دارم با مشکلات مربوط به شهرتهران بصورت کاملاً تخصصی برخورد نموده وحتماً بازدید های زیادی در قلمروکاریتان داشته باشید.در تصمیم گیری های تخصصی وبازدید ها از مشاورین فنی عرصه ساختمانی وشهرسازی حتماً استفاده نمایید.دربخش بخشنامه ها و قوانین صادره تاکید میکنم برای مخاطب شفاف سازی نمایید که ٣٠٪؜ تخلفات ساختمانی عدم اطلاع از قوانین وبخشنامه های صادره میباشد. شفاف سازی در مورد بخشنامه ها و قوانین صادره ، باعث رفع ویژه خواری و رانت بازی خواهد شد.

مهندس سید حمید موسوی از فعالان ساخت و ساز در بازار بزرگ تهران با بیش از 15 سال سابقه عنوان کرد: همانطور که مستحضر میباشید مهمترین مطلب در حوزه وظایف شورای شهر موضوع شهرسازی و معماری میباشد ، متاسفانه بزرگترین مشکلی که در حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران وجود دارد سلیقه ای عمل کردن در قانون گذاری و عدم تداوم زمانی در قوانین میباشد ٫ از ابتدای یک پروژه تا انتهای ان چندین بار قوانین شهرسازی و معماری چه به لحاظ ساختار کلی و چه به لحاظ ریز قانون تغییر میکند تا حدی که در سنوات اخیر گاها هر ماه بخشنامه ای جدید اعمال میشد و همچنین شاهد افزایش به یکباره و چندین برابری در بخش عوارض و پروانه میباشیم که این موضوع باعث ایجاد سردرگمی و شکست در بخش خصوصی ساخت و ساز و افزایش تورم میشود.

از شورای شهر محترم اینده به عنوان اصلی ترین نماینده مردم در بخش قانون گذاری شهرسازی و معماری تقاضای ایجاد یک برنامه جامع چه به لحاظ ساختاری و چه به لحاظ زمانی با در نظر گرفتن منافع شهری و بخش خصوصی و همچنین ثبات در تعیین مبالغ عوارض را دارم .

IMG-20210508-WA0008

دکتر سید اویس ترابی رئیس اندیشکده زیست پذیری شهری گفت: به منظور دستیابی به حمکرانی شایسته، علاوه بر ویژگی های تخصصی و اخلاقی لازم، تشخیص ویژگی های جغرافیای سرزمینی محدوده ی حمکرانی و همچنین مسایلی که زیست پذیری را تهدید می کند نیز الزامی است. در هر یک از سلسله جلسه های جمعیت متخصصین، تلاش می شود با بیان یکی از دستاوردهای اندیشکده در زمینه ویژگی های جغرافیای سرزمینی تهران و مسایل آن در حوزه زیست پذیری، در مسیر مشارکت فعال برای تحقق حکمرانی شایسته گام بر داریم.

فعالیت تولیدی و صنعتی اگر مراقبت نشده و ملاحظاتی بر آن اعمال نشود، باعث تهدید محیط زندگی انسانها خواهد شد (همانگونه که تجربه کشورها در دوره مدرنیته نشانگر آن است). طی بیست سال گذشته در کشور ایران به تقلید از کشورهای مدرن قدیم، با اجبار مراکز صنعتی و تولیدی نسبت به اخذ مجوز EIA سعی کردند نسبت به پیامدهای منفی فعالیتهای صنعتی اتخاذ موضع کنند. به عبارتی دیگر، سازمان حفاظت محیط زیست در تأسی از ماده 50 قانون اساسی برای کاهش پیامدهای منفی فعالیتهای صنعتی نسبت به صدور مجوز محیط زیستی قبل از آغاز به فعالیت مربوطه اقدام می کند. اما بررسی رفتارها در این زمینه نشان می دهد که جامعه هنوز به بلوغ لازم نرسیده و این اتخاذ موضع توسط حکمران، کماکان رفتاری گرته برداری شده است و اعتقادی به درستی و لزوم آن وجود ندارد؛ چراکه اثربخشی مجوز یادشده در کاهش پیامدهای منفی فعالیتهای صنعتی بسیار ناچیز بوده است. حال آنکه فرآیند اخذ مجوز محیط زیستی، یکی از فرآیندهای زمانبر برای فعالیتهای یادشده می­باشد؛ و نیت حکمران از ایجاد این مراحل چندگانه و فرآیند چندمرحله ای و دخالت دادن کارشناسان مختلف، افزایش ضریب موفقیت در کاهش پیامدهای روزافزون فعالیتهای صنعتی بوده است. این در حالی است که پس از بروز آسیبهای متعدد و فراوان ناشی از فعالیت صنعتی مزبور (مانند رهاشدن باطله های صنعتی سمی و خطرناک در محیط پیرامون شهرها، ورود فاضلاب صنعتی به رودخانه ها، زباله های صنعتی رهاشده در محیط زیست، آلودگی هوای منطقه، برداشت آب بیش از توان اکولوژیک منابع آبی منطقه و بروز فرونشست دشت ها و ...)، امکان برخورد قانونی نیز وجود ندارد. چراکه فعالیت صنعتی یادشده با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست قانونی است به نحوی که فعالین صنعتی خود هم کلام با دیگران نسبت به مشکلات ایجاد شده برای محیط زیست و اجتماع فریاد می زنند. در سیستم حکمرانی نیز نمی توان به دنبال پاسخگویی به مسئولیت اجتماعی و محیط زیستی بود چرا که فرآیند پیچیده و چندلایه، امکان یافتن مسئول پاسخگو را غیرممکن کرده است.

IMG-20210508-WA0002

لذا پیشنهاد می شود ظرفیت سازی لازم به منظور واگذاری اختیارات کامل در زمینه پاسخگویی به مسئولیت اجتماعی-محیط زیستی فعالیتهای صنعتی به خود فعالین این حوزه فراهم شود. در مقابل، حکمران با پایش منظم برونزد هر فعالیت صنعتی نسبت به محیط پیرامون آن (اجتماعی-محیط زیست) با برخورداری از رویه قانونی شفاف و بازدارنده، مسئولیت حذف کامل آسیب احتمالی به محیط را مابه ازای این اختیارات کامل از فعالین صنعتی بازخواست کند. این رویه، رویکرد خرمندانه ای است که طی دهه های گذشته بطور موفق در کشورهای توسعه یافته ی پیشرو پیاده سازی شده است. به این ترتیب، فعالین صنعتی به منظور امکان پاسخگویی در برابر مسئولیتهای اجتماعی-محیط زیستی خود، مهارت و دانش خود را در این زمینه افزایش داده و در کنار دغدغه تخصصیِ صنعتی و دغدغه اقتصادی کسب و کار، دغدغه محیط زیست و جامعه را نیز برآورده می سازند. به این ترتیب بخشی از مشارکت بخش خصوصی در سیستم حمکرانی نیز محقق خواهد شد.

وی در ادامه به تفاوت مفهوم «پیاده مداری» که یک رویکرد شهرسازی است با «پروژه های پیاده راه سازی» که بخشی از پروژه های عمرانی شهری است پرداخت. کاربرد ناشیانه ی «پیاده راه سازی» بجای مطالبه «پیاده مداری» شهروندان، ستمی آشکار در حق شهر و شهروندان است. وی اظهار امیدواری کرد تا در نشست بعدی فرصت تبیین این خلط آشکار نسبت به حقوق شهروندی فراهم گردد.

دکتر احمد مقصود پیشه، فعال اقتصادی و سیاسی ضمن تشکر از فرمایشات تولید کنندگان وکار آفرینان وکاندیداهای شورای شهر قبل از ورود به دستور جلسه  درایام شهادت امام علی ع حدیثی ازبزرگوار را به محضرتان ارائه می نمایم

۴چیزباعث شکست دولت ها می شود:

۱- ضایع کردن اصول (مسائل کلیدی ومهم)

۲- سرگرم شدن به فروع (امور درجه ۲ وکم اهمیت )

۳-بکارگماردن آدم های پست

۴-کنار گذاشتن انسان های فاضل

بمنظور رونق تولید داخلی وایجاد اشتغال

به تولیدکنندگان وسازندگان ساختمان توصیه میشود قانون حداکثراستفاده از توان تولیدی وخدماتی کشوروحمایت از کالای  ایرانی مصوب ۱۳۹۸/۲/۱۵مجلس شورای اسلامی ، خصوصا ماده ۹ آن درخصوص تضامین جدید بجای تضمین بانکی  موردمداقه قرارگیرد

 

مایل هستم دستور جلسه را ازوظائف شورای شهرشروع نمایم

بموجب بند۱۰وظایف شورای شهر،لازم است هر ۶ ماه یکباردرآمدوهزینه شهرداری تایید وبه اطلاع مردم وزارت کشوربرسدکه متاسفانه درهیچ دوره ای به اطلاع مردم نرسیده. که با اصل شفافیت همخوانی نداشته واین روندموجب بی اعتمادی عمومی می شود

شهرداری حدود۶۰هزارشاغل وحقوق بگیروبا تشکیلات عریض و طویل نیاز به بازتعریف وتحول اساسی دارددرهمین ارتباط لازم است بخشی از وظایف خودرا به بخش خصوصی واگذار نماید تاامور مردم با سرعت بیشتری انجام گرددواز طرف دیگر بمنظور افزایش اختیارات شهرداری با هدف رفع مشکلات شهری، بخشی از وظایف دولت همچون سایرکشورهای توسعه یافته به شهرداری انتقال یابد

از دیگر عوامل گستردگی تشکیلات شهرداری وافزایش حقوق بگیرها،  نظام پرداخت به صورت وقت مزدی است برای رفع این معضل لازم شهرداری طرح پرداخت ها برحسب کار وعملکرد را به شورای شهر ارائه نماید

موضوع دیگر خود کفا نمودن صندوق بازنشستگی شهرداری است تا از بودجه شهرداری ومالا ازجیب مردم برداشت نشود.

از موضوع های مهم دیگرتغییر بنیادین تغییر  بودجه ریزی ونوع حسابداری وحسابرسی است که توضیح تفصیلی آن به وقت دیگری موکول می گردد.

در بخش دوم جلسه و در موضوع تغییرات مدیریت ملی و موضوع ریاست جمهوری، ضمن ارزیابی توانمندی کاندیداهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری و با توجه به معیارهای توان مدیریتی، پاکدستی و عدالت محوری و محبوبیت فراگیر ملی، جمع بندی جلسه تاکید بر موضوع گذشته پویش مبنی بر دعوت و حمایت از کاندیداتوری دکتر سیدابراهیم رئیسی تعیین و تاکید گردید.

 

جلسه بعدی از این سلسله نشست ها روز دوشنبه 27  اردیبهشت ساعت 17 الی 19 در قالب " هم اندیشی متخصصین، تولید کنندگان و کارآفرینان با موضوع: "ارزیابی کارآمدی مدیریت حوزه امنیت غذایی و سلامت شهروندان با توجه نقش حوزه کشاورزی و فضای سبز در مقیاس محلی و ملی" به میزبانی انجمن تولید کنندگان ماشین آلات کشاورزی و با همکاری پویش جمعیت متخصصین، تولید کنندگان و کار آفرینان با توجه به شرایط پاندمی کرونا بدون حضور فیزیکی عمومی برگزار خواهد شد از طریق پخش زنده در فضای مجازی پوشش داده می­شود.

 

IMG-20210508-WA0009

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر