کد خبر: 107194
A

معاون وزیر راه: واحدی که ثبت نشود، مشمول مالیات خانه خالی خواهد شد/ مردم از ثبت اطلاعات نترسند/ مستاجران هم باید محل اقامت خود را ثبت کنند

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هم بنده و هم وزیر راه و شهرسازی اطلاعات سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده‎‌ایم و ثبت این اطلاعات برای همه مردم از جمله مدیران و مسئولان الزامی است.

معاون وزیر راه: واحدی که ثبت نشود، مشمول مالیات خانه خالی خواهد شد/ مردم از ثبت اطلاعات نترسند/ مستاجران هم باید محل اقامت خود را ثبت کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ محمود محمودزاده درباره افرادی که تمایل به ثبت اطلاعات محل سکونت و املاک خود ندارند، اظهار داشت: آمار و اطلاعات تعداد کل واحدهای مسکونی در کشور موجود است. در حال حاضر در سامانه املاک و اسکان این امکان فراهم شده که افراد شرایط سکونت خود را احراز کنند که مالک کدام و چه تعداد از این واحدها هستند اما تعدادی از واحدها که مالکیت آن را احراز نمی‌شود یا اطلاعات اشتباه از آن ثبت می‌شود، طبق قانون تمام این واحدها هم خالی تلقی شده و مالیات خانه‌های خالی بر آن وضع خواهد شد و دیگر نیازی به اثبات هم نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه این قانون به طور گسترده اطلاع رسانی شده است و از تاریخ نوزدهم خردادماه این قانون اعمال می‌شود و ما هم مجری قانون هستیم، افزود: پس از پایان تاریخ و مهلت اعلام شده برای احراز و ثبت اطلاعات مالکیت و اطلاعات محل سکونت، هر آنچه که تعیین تکلیف و احراز نشده باشد طبق قانون خانه خالی تلقی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به الزامی بودن ثبت اطلاعات محل سکونت مستاجران گفت: مستاجران هم باید محل اقامت خود را ثبت کنند. دو موضوع در قانون دیده شده؛ اول بحث اخذ مالیات از خانه‌های خالی است و موضوع دیگر ثبت اطلاعات محل اقامت خانوار است و طبق این قانون قرار بر این است که کد پستی به کد ملی افراد متصل شود و تمام خدماتی که از این پس افراد از دستگاه‌های دولتی دریافت می‌کنند منوط بر ارایه کد یکتا است که پس از ثبت اطلاعات خود، این کد به افراد ارایه می‌شود. بنابراین مستاجران هم باید این اطلاعات را ثبت کنند که کد یکتا بگیرند.

محمودزاده افزود: ثبت نام مدرسه فرزندان، دریافت خدمات بانکی، یارانه و دریافت هرگونه خدمت دیگری منوط به ارائه این کد یکتا است. بنابراین چه مالک و چه مستاجر باید اطلاعات خود را ثبت کنند که بتوانند کد یکتا داشته باشند.

وی ادامه داد: در بحث شناسایی خانه‌‌های خالی که بُعد دیگری از این قانون، بحث مالیات است، طبق قانون گفته شده که افراد دو اقامتگاه اصلی و فرعی می‌توانند داشته باشند اما برای مازاد واحدهایی که در اختیار دارد باید مالیات بپردازند مگر اینکه آن واحد خالی نباشد. اگر مالک فردی را به عنوان مستاجر یا ساکن برای واحد مازاد خود معرفی نکند، مشمول مالیات خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بنده هم محل سکونتم را در سامانه ثبت کرده‌ام، گفت: وزیر راه و شهرسازی هم در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کرده است و تمام مدیران در هر سطحی باید نسبت به ثبت اطلاعات املاک خود اقدام کنند.

محمودزاده تاکید کرد: مدیران و افرادی که در خانه‌های سازمانی سکونت دارند هم ملزم به ثبت این اطلاعات هستند.

وی گفت: اگر بخواهیم مشکل مسکن و برنامه ریزی برای این حوزه را رفع کنیم، چاره‌ای جز این اقدام نداریم و در تمام دنیا این مساله رایج است و مردم باید اطلاعات خود را ثبت کنند. در حال حاضر هیچ آماری در این حوزه در کشورمان مطلق نیست و براساس اطلاعات مرکز آمار است که هر 5 سال یکبار و توسط احراز خود افراد صورت می‌گیرد، اعلام می‌شود. بنابراین در بحث مستندات قانونی در این بخش، این ضعف وجود دارد. به همین دلیل امکان برنامه ریزی دقیق برای حوزه مسکن  وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره دلایل ترس برخی از مردم برای ثبت املاک، اظهار داشت: شاید نگران این موضوع هستند که مشمول مالیات شوند و طبیعی است که تمام مردم تمایل دارند که اطلاعات شخصی‌شان محرمانه باقی بماند. اگر بخواهیم یک شرایط عادلانه‌ای در کشور برقرار کنیم همه باید در پرداخت مالیات سهیم باشند و نه فقط افراد حقوق بگیر که هر ماه به طور منظم مالیات از حقوق شان کسر می‌شود. اما شاهد هستیم که افرادی با درآمدهای بسیار بالا فرار مالیاتی دارند. مردم باید خودشان کمک کنند تا بار مالیات متوازن شود و پرداخت مالیات عدالت محور شود. بنابراین از ثبت املاک خود و همکاری با دولت هراسی نداشته باشند.         

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر