کد خبر: 112416
A

حجم واردات موز اعلام شد/ ایران از کدام کشورها موز خرید؟

سخنگوی گمرک گفت: در سال گذشته 885هزار تن سیب به 27 کشور صادر و 375هزارتن موز از هشت کشور وارد شده است.


حجم واردات موز اعلام شد/ ایران از کدام کشورها موز خرید؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک اظهارداشت: در سال ۹۹ حدود ۸۸۴ هزار و ۷۹۸ تن سیب به ارزش ۳۲۶ میلیون و ۶۶۸ هزار و ۱۳۴ دلار، به ۲۷ کشور صادر شده است.

وی در خصوص خریداران سیب ایرانی توضیح داد: عراق ۱۰۵ میلیون دلار، روسیه ۹۵.۴ میلیون دلار، افغانستان ۵۱.۷ میلیون دلار، هند۲۶.۶ میلیون دلار، امارات ۲۱.۱ میلیون دلار، سیب در سال گذشته از ایران خریداری کردند و پنج مقصد اول صادرات سیب ایرانی بودند.

وی افزود: قزاقستان، اوکراین، عمان، قرقیزستان، ترکمنستان، پاکستان، قطر، ارمنستان، کویت، گرجستان، سوریه، آذربایجان، ترکیه، لیبی، بحرین، ازبکستان، مالزی، مغولستان، سریلانکا، مصر، نروژ و انگلستان هم به ترتیب مقصد ششم تا بیست و هفتم سیب ایرانی بودند.

لطیفی در خصوص واردات موز هم گفت: در سال گذشته بیش از ۳۷۵ هزار و ۴۰۳ تن موز به ارزش ۲۵۵ میلیون و ۳۱۳هزار و ۲۹۴ دلار از هشت کشور وارد ایران شد.

وی در خصوص میزان واردات موز از این هشت کشور توضیح داد: ترکیه با ۱۲۹.۸ میلیون دلار، هند با ۵۴.۳ میلیون دلار، اکوادور با ۳۴ میلیون دلار، فیلیپین با ۳۳.۸ میلیون دلار، پاکستان با ۲.۷ میلیون دلار، امارات با ۴۳۳ هزار دلار، روسیه ۴۸ هزار دلار و ویتنام با ۳۵ هزار دلار به ترتیب هشت کشور فروشنده موز به ایران در سال ۹۹ بودند.

لطیفی در خصوص صادرات سیب در فصل بهار ۱۴۰۰گفت: در بهار امسال نیز ۲۰۷ هزار و ۲۵۷ تن سیب به ارزش ۶۲ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۴۳۴ دلار صادر شده است. 

وی افزود: در همین مدت سه ماهه سال جدید، ۱۳۶ هزار و ۱۳۳ تن موز به ارزش ۹۲ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۹۱۲ دلار به کشور وارد شده است. 

به گزارش دیده بان ایران؛ گفتنی است براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، واردات موز در سال ۹۹ مشروط به صادرات سیب بوده است و تجار در قبال صادرات هر سه کیلوگرم سیب درجه یک یا دو می توانستند مجوز ثبت سفارش واردات یک کیلوگرم موز بگیرند که این موضوع در اختیار وزارت صمت برای ثبت سفارش و طبعا تامین ارز آن نیز با بانک مرکزی بوده است. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر