کد خبر: 125366
A

قرارداد ۷۰۰ میلیارد تومانی دولت با قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران برای تولید برنج

در ادامه واگذاری پروژه‌های کلان به سپاه پاسداران، وزیر کشاورزی از ورود قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران به حوزه تولید برنج خبر داده و گفته است دولت با این قرارگاه قرارداد امضا کرده و در طول یک دوره پنج‌ساله، «از محل تهاتر نفت سه میلیارد دلار» برای این کار اختصاص داده است حضور سازمان‌هایی نظیر قرارگاه خاتم برای حل مشکل تولید برنج در حالی است که قاسمعلی حسنی، دبیر انجمن بنکداران مواد غذایی از کاهش حدود 10 درصدی تولید برنج گفته و ادامه داده بود که حتی تقاضای این خوراکی نیز به‌ شدت افت کرده است. از آنجایی که بر اساس گزارش‌های پایش فقر وزارت کار حدود 30 میلیون زیر خط فقر مطلق قرار دارند، عملا تعداد افرادی که می‌توانند برنج بخرند به کمتر از 50 میلیون نفر می‌رسد.

قرارداد ۷۰۰ میلیارد تومانی دولت با قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران برای تولید برنج

به گزارش سایت دیده بان ایران؛در ادامه واگذاری پروژه‌های کلان به سپاه پاسداران، وزیر کشاورزی  از ورود قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران به حوزه تولید برنج خبر داده و گفته است دولت با این قرارگاه قرارداد امضا کرده و در طول یک دوره پنج‌ساله، «از محل تهاتر نفت سه میلیارد دلار» برای این کار اختصاص داده است.

جواد ساداتی‌نژاد همچنین گفته است در حال حاضر ۷۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته و قرار است با همکاری سپاه، «خودکفایی در محصول برنج» محقق شود تا نیازی به واردات «سالانه یک میلیون تن برنج» نباشد.

خودکفایی در تولید برنج در حالی مطرح است که در سال جاری و تا پیش از بارندگی‌های یک ماه اخیر، خشکسالی مهم‌ترین دلیل کاهش تولید برنج بود. همین امر سبب شد که قیمت هر کیلو برنج تا رقم‌هایی بالا رود که کمتر کسی فکر آن را می‌کرد. در پایان پاییز سال جاری قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی از مرز ۷۰ هزار تومان عبور کرد؛ به بیان دیگر یک خانواده ایرانی چهار نفره برای خرید برنج مصرف یک ماه خود مجبورند بیش از 700 هزار تومان هزینه کنند؛ 16 درصد حقوق دریافتی یک فرد. این در حالی است که سایر انواع برنج مانند پاکستانی نیز از قیمت بالایی برخوردارند که خرید آن از عهده هر خانواده‌ای بر نمی‌آید. بازار در پاییز سال گذشته نشان داد که برنج پاکستانی نیز با قیمت هرکیلوگرم ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رود. این در حالی است که در ابتدای سال جاری قیمت برنج ممتاز ایرانی حدود ۳۵ هزار تومان بوده است. یعنی طی 9 ماه قیمت برنج افزایشی 100 درصدی داشته است. اگرچه برخی مهم‌ترین دلیل آن را خشکسالی می‌دانند اما داده‌های تورم دی ماه نشان می‌دهد که برنج به عنوان یکی از خوراکی‌های تاثیرگذار بر تورم گروه خوراکی، آشامیدنی و دخانیات است.  افزایش قیمت برنج و نان در سال جاری افزایش پیدا کرده اما حذف هر کدام هشداری است نسبت به تشدید فقر غذایی و بروز بیماری‌های جدی جسمی. 

حضور سازمان‌هایی نظیر قرارگاه خاتم برای حل مشکل تولید برنج در حالی است که قاسمعلی حسنی، دبیر انجمن بنکداران مواد غذایی از کاهش حدود 10 درصدی تولید برنج گفته و ادامه داده بود که حتی تقاضای این خوراکی نیز به‌ شدت افت کرده است. از آنجایی که بر اساس گزارش‌های پایش فقر وزارت کار حدود 30 میلیون زیر خط فقر مطلق قرار دارند، عملا تعداد افرادی که می‌توانند برنج بخرند به کمتر از 50 میلیون نفر می‌رسد. البته که اگر قیمت‌ها افزایش یابد، عملا خرید برنج برای طیف وسیعی از مردم امکان‌پذیر نخواهد بود. با این حال دولت بر این باور است که حضور قرارگاه خاتم می‌تواند مشکلات را حل کند. 

 

وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۱۵ سال است که دنبال طرح‌های خودکفایی برنج است. اسفند سال ۸۴ محمدرضا اسکندری، وزیر کشاورزی دولت احمدی‌نژاد وعده داده بود که «طرح خودکفایی برنج به زودی اجرا می شود». سال ۹۱ و پیش از پایان دولت احمدی‌نژاد اما وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد که «طرح خودکفایی برنج به سرانجام نرسید».

بر اساس آخرین آمار گمرک از ابتدای سال تا پایان آذرماه، ۹۵۸ هزار تن برنج به ارزش ۸۱۸ میلیون دلار وارد شده که از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد رشد داشته است.

بخشی از برنج‌های وارداتی ایران در قالب تهاتر نفت خریداری شده‌اند. اخیرا جمیل علیزاده، دبیر انجمن برنج کشور ایران، با اشاره به این موضوع گفت: «در ازای نفتی که به هندوستان می‌دهیم چاره‌ای جز این نداریم که برنج از این کشور وارد کنیم و این کشور محصولات بی‌کیفیت خود را برای می‌فرستد»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر