کد خبر: 129630
A

ذخایر برنج وارداتی بخش خصوصی نزدیک به صفر است

دبیر انجمن واردکنندگان برنج وضعیت ذخایر برنج وارداتی بخش خصوصی را نزدیک به صفر دانست و خواستار تسهیل شرایط واردات شد و گفت: به دلیل گرانی گندم برخی کشورها برنج را به جای گندم وارد جیره خوراک دام کرده اند و قیمت برنج نیز افزایش یافت.

ذخایر برنج وارداتی بخش خصوصی نزدیک به صفر است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دبیر انجمن واردکنندگان برنج وضعیت ذخایر برنج وارداتی بخش خصوصی را نزدیک به صفر دانست و خواستار تسهیل شرایط واردات شد و گفت: به دلیل گرانی گندم برخی کشورها برنج را به جای گندم وارد جیره خوراک دام کرده اند و قیمت برنج نیز افزایش یافت.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج  اظهار داشت: از سال 1398 که ارز 4200 تومانی واردات برنج حذف شد به جای اینکه مداخله دولت در بازار برنج کاهش یابد، افزایش یافت و نبود نگاه کارشناسی و پافشاری بر مدیریت دستوری بازار باعث گرانی غیرمنطقی برنج در بازار شد.

وی افزود: حاکم شدن فضای رقابتی به تأمین محصول کیفی با قیمت مناسب منجر می‌شود و عدم مداخله در بازار منظجر به تنظیم بازار و در نهایت رعایت حقوق مصرف کننده نیز می شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: تجربه سه سال گذشته سندی مستند و قابل اتکا از این واقعیت تلخ است که دولت با ایجاد مانع پیش روی واردات برنج به بهانه حمایت از تولید نه تنها در تحقق این هدف ناکام مانده که با افزایش افسارگسیخته قیمت برنج داخلی، به خارج شدن آن از سبد مصرف 6 دهک کم برخوردار کشور کمک کرده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات و موانع ایجاد شده موجب شد تا سال گذشته به رغم کاهش حداقل 30 درصدی تولید واردات نیز کاهش پیدا کند تصریح کرد:  از آنجاییکه بخشی از تقاضای برنج داخلی متوجه محصول وارداتی شده است هم اکنون می‌توانیم اذعان کنیم که از یک میلیون تن واردات برنج سال 1400، مقدار اندکی در بازار باقی مانده است.

چین ذخایر برنج خود را افزایش می‌دهد

وی اظهار داشت: در این شرایط تسریع و تسهیل واردات می تواند مشکلات بازار را مرتفع کرده و از کاهش عرضه و گرانی بیش از پیش این محصول جلوگیری کند.

کشاورز ادامه داد: تصمیم‌گیران در بدنه دولت باید به این مهم توجه کنند که امسال دو کشوری که بیش از 25 درصد گندم و 16 درصد ذرت جهان را تأمین می‌کنند، یعنی  روسیه و اوکراین درگیر جنگ شده‌اند و این اتفاق موجب شده تا قیمت گندم 50 و ذرت 30 درصد افزایش یابد و این احتمال وجود دارد که روسیه به دلیل تحریم و اوکراین به دلیل اشغال شدن توسط روس‌ها نتوانند گندم و ذرت صادر کنند و خریداران محصول این دو کشور ناچار رو به محصول جایگزین بیاورند

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر