کد خبر: 180682
A

رکورد شکنی تورم خوراکی ها در یکماه گذشته / ۳۸درصد اقلام خوراکی منتخب، در بهمن‌ماه تورمی بیشتر از تورم سالانه داشتند

رکز آمار ایران اعلام کرد: در گروه نان و غلات، «شیرینی خشک» با ۲.۴درصد، «رشته آش» با ۱.۳درصد و «ماکارونی» با ۱.۳ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به دی ماه داشته‌اند.

رکورد شکنی تورم خوراکی ها در یکماه گذشته / ۳۸درصد اقلام خوراکی منتخب، در بهمن‌ماه تورمی بیشتر از تورم سالانه داشتند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ مرکز آمار ایران اعلام کرد: در گروه نان و غلات، «شیرینی خشک» با ۲.۴درصد، «رشته آش» با ۱.۳درصد و «ماکارونی» با ۱.۳ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به دی ماه داشته‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «برنج ایرانی درجه یک» با ۱.۰- درصد بوده است.

photo_2024-02-29_12-48-02

در بهمن‌ماه ۱۴۰۲، تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور به این شرح اعلام شد:

در گروه نان و غلات، در گروه نان و غلات، «شیرینی خشک» با ۲.۴درصد، «رشته آش» با ۱.۳درصد و «ماکارونی» با ۱.۳ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به دی ماه داشته اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «برنج ایرانی درجه یک» با ۱.۰- درصد بوده است.

همچنین در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها، نیز «ماهی قزل آلا» با۳.۲درصد ، «گوشت گوسفند» با ۲.۹درصد و «کنسرو تن ماهی» با۲.۰ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته ‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «مرغ ماشینی» با ۵.۴- درصد است.

به گزارش جماران، در گروه «لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن»، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «شیر خشک» با ۹.۳درصد و «کره پاستوریزه» با ۱.۱ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «روغن نباتی جامد» با ۱.۵- درصد ، «روغن مایع» با ۰.۷- درصد و «پنیر پاستوریزه» با ۰.۱- درصد است.

همچنین مرکز آمار ایران اعلام کرد در گروه «میوه و خشکبار» نیز بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل(دی ماه) مربوط به «خربزه» با ۳۸.۳درصد ، «انار» با ۵.۷ درصد و «کشمش پلویی» با ۵.۰ درصد همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «پسته» با ۱.۱- درصد و «موز» با ۰.۶- درصد است.

در گروه سبزیجات و حبوبات نیز بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «خیار» با۴.۲ درصد ، «لوبیا قرمز» با ۲.۰درصد و «عدس» با ۱.۸درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «گوجه فرنگی» با ۳۵.۹- درصد، «کدو سبز» با ۶.۴- درصد و «بادمجان» با ۵.۰- درصد است.

در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها نیز بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل، دی ماه، مربوط به «سس گوجه فرنگی» با ۲.۳درصد و «سس مایونز» با ۱.۱درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «قند» با ۰.۳- درصد است.

در بهمن ماه ۱۴۰۲، از ۵۳ قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری، تعداد ۲۰ قلم، درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای نقاط شهری کشور ۳۶.۲درصد داشته‌اند. بر این اساس، ۳۸درصد کالاها، تورمی بیشتر از تورم سالانه داشته اند.

کنسرو ماهی تن نیز در میان اقلام خوراکی، در صدر تورم سالانه قرار داشته است. بعد از آن گوشت گاو یا گوساله، گوشت گوسفند، قارچ، کشمش پلویی، ماهی قزل آلا، هندوانه ، خربزه، مرغ ماشینی، نوشابه گازدار، شیرخشک، پسته، مغز بادام درختی، چای خارجی بستهای، شکر، شیرینی خشک، مغز گردو، لوبیا قرم، قند و پرتغال، بالاتر از میانگین نرخ تورم سالانه ۳۶.۲درصد قرارداشته اند.

درصد+تغییر+متوسط+قیمت+ماه+جاری+نسبت+به+ماه+مشابه+سال+قبل

منبع: جماران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر