کد خبر: 232977
A

تعداد هواپیماهای فعال ایران ۱۷۴ فروند است

مجموع تعداد ناوگان هوایی فعال ایران ۱۷۴ فروند و مجموع تعداد ناوگان عملیاتی ۱۳۹ فروند و میانگین سنی ناوگان ۲۸ سال است.

تعداد هواپیماهای فعال ایران  ۱۷۴ فروند است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛نشست شورایعالی هواپیمایی کشوری با حضور وزیر راه و شهرسازی اعضا و نمایندگان برگزار شد و در این نشست ابتدا گزارشی از آخرین وضعیت صنعت هوانوردی و سپس گزارشی از تدوین بسته حمایتی از صنعت هوانوردی کشور ارائه شد.

 

در این نشست، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی خواستار انجام مطالعات تطبیقی درباره صنعت هوانوردی ایران با سایر کشورهای جهان و حتی کشورهای دارای شرایط مشابه ایران به منظور شناسایی قوانین، استانداردها، روش‌های درآمدزایی، اهداف و مدل‌های سودآوری شد. همچنین به سازمان هواپیمایی کشوری دستور داد تا ساز و کار کاهش سن ناوگان هوایی را با در نظر گرفتن امتیازات و تسهیلات برای شرکت‌های هواپیمایی تنظیم کند.

 

پیگیری دریافت غرامت جنگ تحمیلی در مراجع بین‌المللی از طریق وزارت امورخارجه

 

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید نسبت به دریافت غرامت جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، در مجامع بین‌المللی از طریق وزارت خارجه بابت آسیب زدن به زیرساخت‌ها و صنعت حمل و نقل هوایی کشور و ایجاد ضرر مالی برای شرکت‌های هواپیمایی، جهت جبران خسارت پیگیری شود.

 

وی در ادامه نسبت به برگزاری جلسه با سازمان‌های مربوطه در حوزه بیمه، امور مالیاتی و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی برای رسیدگی به وضعیت شرکت‌های هواپیمایی با توجه به لغو فعالیت این شرکت‌ها در طول جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، دستور داد تا اقدامات لازم انجام شود.

 

در جریان ارائه گزارش آخرین وضعیت صنعت هوانوردی، به تشریح نقش راهبردی صنعت هواپیمایی، ارکان توسعه صنعت هوانوردی کشور، اهم چالش‌های صنعت هوانوردی و عملکرد پروازی در ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۴ پرداخته شد.

 

بر اساس این گزارش مجموع تعداد ناوگان فعال ۱۷۴ فروند و مجموع تعداد ناوگان عملیاتی ۱۳۹ فروند و میانگین سنی ناوگان ۲۸ سال اعلام و مشخص شد در سال گذشته، ۲۵ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۴۳۸ مسافر شامل ۱۸ میلیون و ۴۷ هزار و ۱۳۸ مسافر داخلی و ۷ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۳۰۰ مسافر خارجی جابه‌جا شدند که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ در مجموع رشد ۸ درصدی، در سفرهای داخلی رشد ۲ درصدی و در سفرهای خارجی رشد ۲۲ درصدی داشته است.

 

سپس به اقدامات انجام شده در حوزه فرودگاهی از ابتدای دولت چهاردهم پرداخته شد که شامل آغاز ممیزی و صدور گواهینامه عملیاتی و زیرساخت فرودگاه‌های کشور، طرح‌ریزی بهره برداری از فرودگاه‌های آبی جهت فعالیت هواپیماهای آب نشین در جزایر و مرزهای آبی جنوب و شمال کشور، تدوین آئین نامه‌های مورد نیاز واگذاری مدیریت بهره برداری، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در برون‌سپاری وظایف غیر حاکمیتی در زمینه ارزیابی و نظارت بود.

 

در این راستا اعلام شد که ایران با داشتن ۷۰ فرودگاه در رتبه ۹ جهان از نظر تعداد فرودگاه‌ها قرار دارد و بر اساس شاخص گردش و تن-کیلومتر بار و مسافر در سطح بین‌المللی رتبه ۵۷ و در سطح داخلی و جهانی رتبه ۴۷ را در اختیار دارد. از نظر تفکیک استان‌های کشور با توجه به حجم تردد سالانه در فرودگاه‌ها؛ استان‌های تهران، خراسان رضوی و کیش در گروه بسیار زیاد و استان‌های فارس و اصفهان در گروه پرتردد قرار می‌گیرند.

 

در ادامه این گزارش به صنعت پشتیبان به عنوان دیگر رکن توسعه صنعت هوایی کشور پرداخته شد که همچون شبکه‌ای پنهان اما حیاتی، پایداری، ایمنی و کارآمدی صنعت هوانوردی را تضمین می‌کند. توسعه متوازن این زنجیره پشتیبانی، شرط اصلی خودکفایی، افزایش بهره‌وری و تاب‌آوری صنعت در برابر تحریم‌ها و شوک‌های خارجی است.

 

راه‌اندازی مرکز اقتصاد دانش‌بنیان و مقابله با تحریم صنعت هوانوردی، تکمیل زنجیره دفاتر طراحی، مراکز ساخت و مراکز تعمیرات با هدف تقویت زنجیره ارزش تأمین قطعات صنعت، راه‌اندازی کنسرسیوم برای شبکه‌سازی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های دولتی و خصوصی، حمایت از ایجاد نخستین مرکز بازیافت هواپیما، ساماندهی فرایندهای تخصیص ارز و ترخیص کالاهای تخصصی هوایی، اجرایی سازی توافقات بین‌المللی با کشور روسیه در زمینه صلاحیت پروازی، همچنین کشورهای قطر و بلاروس در زمینه توسعه همکاری‌های هوانوردی غیر نظامی به عنوان اقدامات شاخص دولت چهاردهم در حوزه صنایع پشتیبان نیز تشریح شد.

 

در حال حاضر ۲۳۸ مرکز تعمیرات و نگهداری (MRO)، ۳۳ دفتر طراحی و ۳۱ مرکز ساخت وضعیت فعلی صنایع پشتیبان صنعت هوانوردی را شامل می‌شود.

 

در ادامه این چالش‌ها و اقدامات صنعت هوانوردی در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه نیز از سوی نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری ارائه شد، در این مدت کمیته هماهنگی‌های نظامی و غیرنظامی (CMC) تشکیل و ۳۰ جلسه کمیته CMC جهت مدیریت فضای هوایی کشور برگزار شد.

 

طرح گسترش و جابه‌جایی ۷۱ فروند هواپیما در روز اول از فرودگاه‌های استان تهران، همچنین طراحی و برنامه‌ریزی جهت بازگرداندن حجاج بیت الله الحرام توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر و فلای ناس عربستان از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت بود.

 

پس از حمله و بسته شدن فضای کشور، فروش بلیت داخلی و خارجی متوقف شد و بازپرداخت کامل بلیت‌های لغو شده ابلاغ و اطلاعیه‌های هوانوردی به صورت مقطعی و ۲۴ ساعته با هدف مدیریت بحران و هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح منتشر شدند.

 

تمدید اعتبار مجوزها و گواهینامه‌های هوانوردی به مدت ۳ ماه جهت مدیریت فضای هوایی، بازگشت حداقل ۹۰ درصد از وجوه پرداختی در دوران جنگ تحمیلی ۱۲ روزه است.

 

بسته حمایتی صنعت هوانوردی بررسی شد

 

گفتنی است، در ادامه این نشست بسته حمایتی پیشنهادی صنعت هوانوردی ارائه شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت که شامل ۱۰ بند به منظور تقسیط و تسهیل شرایط پرداخت بدهی‌های ایرلاین‌ها و مؤسسات هوانوردی به دستگاه‌های ذی‌ربط، بخشودگی و معافیت‌ها و نیز اعطای تسهیلات به همراه تنفس برای آن‌ها بود.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر